מכתב שכתב חתן פרס נובל, אלברט איינשטיין, שבו הוא מסביר את המשוואה המפורסמת שלו – E=MC^2 נמכר בסוף השבוע תמורת יותר מ-1.2 מיליון דולר במכירה פומבית, שערך בית מכירות פומביות בבוסטון.
2 צפייה בגלריה
המכתב של אלברט איינשטיין
המכתב של אלברט איינשטיין
המכתב של אלברט איינשטיין
(צילום: AFP)
המחיר ההתחלתי של המכתב היה 400 אלף דולר, כך אמרו בבית המכירות הפומביות PR. "זה מכתב בעל חשיבות גם מבחינה הולוגרפית וגם מבחינה פיזיקלית", אמר בוב ליווינגסטון, סגן נשיא בבית המכירות הפומביות, שהוסיף כי זו המשוואה המפורסמת בעולם.
מדובר במשוואה שאותה פרסם איינשטיין לראשונה ב-1905. הוא הסביר אז כי חומר ואנרגיה הם שני ביטויים של אותו הדבר, ואת הקשר ביניהם אפשר לבטא בנוסחה שכיום נכתבת בצורה המוכרת מאוד: E=MC^2. כלומר, האנרגיה שווה למסה כפול מהירות האור בריבוע.

2 צפייה בגלריה
ההסבר של איינשטיין
ההסבר של איינשטיין
ההסבר של איינשטיין בכתב ידו
(צילום: AFP)
המכתב של איינשטיין, שנכתב בכתב יד בגרמנית, נשלח לפיזיקאי הפולני-אמריקני לודוויק זילברשטיין ב-26 באוקטובר 1946. זילברשטיין הטיל ספק בתיאוריות של איינשטיין. "ניתן לענות על שאלתך עם נוסחה זו, ללא כל לימוד", כתב המדען המפורסם על נייר מכתבים של אוניברסיטת פרינסטון.
מדובר במכתב שהיה באוסף של זילברשטיין והוא נמכר על ידי יורשיו. בבית המכירות הפומביות אמרו כי הרוכש הוא בעל אוסף של מסמכים וסירבו למסור פרטים נוספים על אודותיו.
ליווינגסטון אמר כי בתחילה ניהלו חמישה משתתפים במכירה הפומבית קרב הצעות, אך כשהגיע המחיר ל-700 אלף דולר – נותרו רק שניים במירוץ.