ותודה לירח: אתמול (יום ב') כדור הארץ עבר בדיוק בין הירח והשמש, וגובה פני המים המרבי בתעלת סואץ בזמן הגאות היה 40 ס"מ יותר מאשר שישה ימים קודם לכן, כאשר הספינה Ever Given נתקעה. השמש והירח פעלו למעשה באמצעות מפלס המים כמעין ספינות גרר המושכות כלפי מעלה, והצטרפו למאמצי הגוררות האמיתיות המושכות הצידה, יחד הם הביאו לתזוזה של הספינה השקועה ולמעשה לשחרור הפקק הגדול של הספינות שהמתינו לעבור בתעלה.

בריאיון לאולפן ynet הסבירה ליאת מרקוס, פיזיקאית ממכון דוידסון לחינוך מדעי, כיצד השפיעו הכוחות של השמש והירח על חילוץ הספינה, שחסמה את תעלת סואץ במשך שישה ימים. "לכוח הכבידה שהירח מפעיל על כדור הארץ יש השפעה תמידית על מפלס המים", אמרה מרקוס. "כשאנו קרובים יותר לירח, מפלס המים גבוה, כשמתרחקים - מפלס המים יורד. אם לדייק, תופעת כוחות הגאות היא בגלל הבדלי הכבידה במקומות שונים על כדור הארץ. לכל מקום בכדור הארץ יש מקומות עם כבידה קצת שונה, הוא לא גוף נקודתי. והמים עוקבים אחרי הכבידה. איפה שהיא חזקה, הם נמשכים לכיוון הירח, ואם היא חלשה הם מתרחקים".
מרקוס הוסיפה כי למעשה יש ציר דמיוני, שמחבר בין כדור הארץ לירח ויש מעין אליפסה של מים שעוטפת את הירח – מים שבולטים החוצה לכיוון הירח ומתרחקים החוצה לחלק הרחוק ביותר מהירח. "מה שקרה השבוע זה שהיה ירח מלא, וכשיש ירח מלא, קורה מצב שכדור הארץ, השמש והירח, כולם על אותו ציר, על אותו קו. ואז לא רק שהירח הפעיל את כוח הכבידה שלו על מפלס המים, אלא שגם השמש תרמה - גאות אביבית. מפלס המים עלה משמעותית, ממש ב-40 ס"מ. זה קרה כשהספינה תקועה שם, צירוף מקרים מוצלח, והם ניצלו את זה. מפלס המים עלה משמעותית, הציף את הספינה גבוה ואיפשר לה להשתחרר".
1 צפייה בגלריה
ספינה Ever Given לאחר שחרורה מ גדות תעלת סואץ מצרים
ספינה Ever Given לאחר שחרורה מ גדות תעלת סואץ מצרים
הספינה Ever Given לאחר שחרורה מתעלת סואץ
(צילום: EPA)
ואם הירח והשמש לא היו עוזרים, לכוחות המצריים הייתה הרבה מאוד עבודה על מנת לחלץ את הספינה: "אני מאמינה שהם היו מצליחים לחפור. מה שעשו עד עכשיו זה לחפור מהצדדים, אבל יכול להיות שלא היו מצליחים לעשות את זה בלי לפנות אותה. היא מאוד כבדה ונושאת הרבה תכולה ויכול להיות שהיו צריכים להוריד ממנה תכולה. כוחות המשיכה של הירח והשמש יחד הם אלה שהצליחו להרים את הספינה בלי שהיינו צריכים לחכות ולהוריד מהמשא שלה".
תעלת סואץ היא נתיב שיט מלאכותי המחבר את הים התיכון והים האדום, בין מצרים לבין חצי האי סיני. דרכה מתנהל השיט בין אגן הים התיכון ואירופה לבין מזרח אפריקה, דרום אסיה ומערב האוקיינוס השקט. מבחינה גיאוגרפית, התעלה מתווה את הגבול בין היבשות אסיה ואפריקה.
אורכה של תעלת סואץ הוא כ-163 ק"מ. הקצה הצפוני שלה הוא בפורט סעיד. תוואי התעלה עובר משם דרך קנטרה, אגם תמסח, האגם המר הגדול והאגם המר הקטן, עד הקצה הדרומי של התעלה בסמוך לעיר סואץ, שבראש מפרץ סואץ.