בארגונים הירוקים מתחו ביקורת על החלטת הוועדה המחוזית דרום, שאישרה אתמול (יום ב') לשותפות רא"מ להמשיך בהיערכות להקמת מתקן למיחזור פלסטיק לנפט סינטטי, בכפוף לתסקיר סביבתי ולדרישות של המשרד להגנת הסביבה. בארגונים הירוקים טוענים, בניגוד לדברים שפרסמה שותפות רא"מ, כי מדובר בפרויקט שנוגד את התחייבויות מדינת ישראל למאבק בשינוי האקלים.
שותפות רא"ם (רותם אנרגיה מחצבים) מבקשת להקים אתר לכריית פצלי שמן במישור רותם בנגב. בהודעה שפורסמה נכתב כי השותפות מקדמת את הקמת המתקן הראשון מסוגו בישראל למיחזור והשבה לאנרגיה מפסולת פלסטיק בשילוב פצלי שמן, שימחזר כ-20% מכלל פסולת הפלסטיק השנתית בישראל. בשותפות אמרו כי של רא"מ מחקה מתקנים דומים בעולם, ויוקם על ידי חברה גרמנית, Enefit, שהקימה בעבר מתקנים מסוג זה.
2 צפייה בגלריה
פלסטיק
פלסטיק
פלסטיק
(צילום: shuttertock)
אבל בארגונים הירוקים מוחים נגד ההחלטה, שלה התנגד גם משרד הבריאות. בארגון "אדם טבע ודין" סבורים כי "הוועדה המחוזית לתכנון ובניה החליטה לקדם פרויקט עם פוטנציאל הרסני אשר מסכן את ההתחייבויות הבינלאומית של מדינת ישראל למאבק בשינוי אקלים וכך מאפשר קידום של פרויקט לזיקוק ועיבוד של פצלי שמן דלק פוסילי ומזהם. עם זאת, הוועדה החליטה לאמץ את הנחיות של המשרד להגנת הסביבה, אשר בצעד תקדימי כוללים בחינה אקלימית של הפרויקט. תסקיר אקלימי ותסקיר השפעה על הסביבה שמהווה צעד תקדימי בהתייחסות לפרויקטים מסוג זה. אנחנו מקווים שזה צעד בכיוון הנכון".
תגובת החברה להגנת הטבע: "המיזם אינו תואם מדיניות ארצית לצמצום של מזהמים ופליטות גזי חממה, מאחר שהוא מתבסס על פצלי שמן, המהווה מקור דלק פוסילי, מהמזהמים ביותר שיש. בנוסף, הובלת כמויות גדולות מאוד של פסולת פלסטיק, מכל הארץ, ל"מישור רותם" המרוחק, רק על מנת שתשתלב עם עיבוד פצלי השמן, בהליך של פירוליזה, במקום למחזר אותה ולטפל רק בשאריות המיון, בסמוך למקור היווצרותה, עומד לכאורה בניגוד למדיניות הנוכחית לטיפול בפסולת של המשרד להגנת הסביבה ושל המועצה הארצית לתכנון ובנייה. גם ההכרח להוביל כמות גדולה של נפט, במכליות כביש, מ"מישור רותם", הנמצא במזרח הנגב, אל בתי הזיקוק באשדוד, או בחיפה, תוך העמסת כבישי הארץ במכליות רבות, מהווה חסרון גדול מאוד, של התהליך המוצע. נציג החברה להגנת הטבע בדיון (ובוועדה), העלה הצעה נגדית - לדחות את התוכנית והתסקיר. נציגת משרד הבריאות תמכה בהצעה והצביעה עם נציג החברה להגנת הטבע, אולם ההצעה נדחתה על ידי הוועדה".
ארגון גרינפיס: "החלטת ועדת התכנון מחוז דרום לדחות את דרישות רא"מ להקלות בתסקיר הסביבתי היא כישלון לתאגיד המזהם וציון דרך למאבק נגד הקמת אחד המפעלים המזהמים ביותר בישראל. הדרישות המופרכות של רא"מ מאחורי הקלעים והרצון שלהם לא לבחון למשל את השפעת הפעילות שלהם על חשיפה למזהמים מסרטנים כמו דיאוקסינים מעלה סימני שאלה כבדים על התנהלות התאגיד ואמינותו. הפקת נפט מפצלי שמן היא פעילות מזהמת מאוד בכל מקום בעולם בו היא מתבצעת, וכפי שציינה הוועדה היא מנוגדת למדיניות של ישראל בתחומי האקלים, התחבורה והפסולת. הדחייה של דרישות רא"מ התאפשרה הודות ללחץ הציבורי ותמוה מאוד מדוע הוועדה מתעקשת להמשיך לדון בתוכנית וכעת נדרשת מעורבות ציבורית גדולה יותר על מנת להוריד לגמרי את התכנית מסדר היום. עוד תמוה תמיכת משרד האנרגיה בהמשך הדיונים בתהליך בעוד שר האנרגיה יובל שטייניץ הצהיר כי הפקת נפט מפצלי שמן לא עולה בהלימה עם מדיניות ישראל להפחתת פליטות גזי חממה וזיהום אוויר. אנו מצפים מהוועדה להפסיק לבזבז משאבים ציבוריים לדחות על הסף הקמת מפעל הנפט במישור רותם ומשר האנרגיה שטייניץ לא להשאיר אחריו ירושה כה עגומה ולבטל לאלתר את רישיון רא"מ לכריית פצלי שמן".
2 צפייה בגלריה
תקן Enefit לעיבוד פצלי שמן וצמיגי פלסטיק באסטוניה
תקן Enefit לעיבוד פצלי שמן וצמיגי פלסטיק באסטוניה
תקן Enefit לעיבוד פצלי שמן וצמיגי פלסטיק באסטוניה
(קרדיט: Enefit)

לידיה מורדבינקין מארגון מגמה ירוקה: "גם מכבסת מילים לא תצליח לבלבל את העובדה שהועדה המחוזית דרום החליטה לתת באופן תמוה אור ירוק לפרויקט הרסני במסווה של תחפושת סביבתית. הוועדה התעלמה מארגוני הסביבה, שהתריעו על כך שלא רק שמתקן מחזור הפלסטיק שמתוכנן לקום אינו הפתרון, הוא גם חלק מהבעיה שמגבירה את התלות של מדינת ישראל והאיזור כולו בדלקים מזהמים, ומסכנת את בריאות הציבור. עד מתי רשויות התכנון ומשרדי הממשלה ימשיכו לחלק במתנה רשיונות לקידוח והפקה של גז ונפט לגורמים מזהמים כמו רא"מ? תעשיית הפלסטיק היא תוצר לוואי של תעשיית תזקיקי הנפט שמהווה גורם מכריע לזיהום אוויר ותחלואה מסוכנת. הפתרונות היחידים לבעיות אלה הם הכרזה על מאבק לאומי לצמצום בצריכת מוצרי פלסטיק חד פעמיים, ומעבר לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים".
בהתייחסות לטענות הארגונים, מקבוצת רא"מ נמסר: "שותפות רא"מ מברכת על החלטת הוועדה המחוזית שאישרה להמשיך בפרויקט בכפוף לביצוע תסקיר סביבתי מעמיק. רא"מ הודיעה מראש לוועדה המחוזית כי לא תבקש הקלות וכי תעמוד בכל ההנחיות המחמירות של המשרד להגנת הסביבה. הפתרון של רא"מ מבטיח מיחזור של 20 אחוז מפסולת הפלסטיק השנתית בישראל. מגיפת הפלסטיק גורמת על פי מחקרים בין היתר לתחלואה גבוהה בקרב נשים בהריון ולמחלות נשימה בקרב ילדים.
כל טענה ביחס לזיהום הצפוי מהמתקן, עוד בטרם נעשה תסקיר סביבתי, היא חסרת כל בסיס. הטכנולוגיה החדשנית של רא"מ עומדת בדרישות התקינה האירופית המחמירה BREF. הליך הכרייה בפרוייקט זהה לכריית מחצבים שמתבצעת בכל מחצבה פתוחה בישראל: הוא אינו מרעיל את הקרקע, אינו עושה שימוש במים ואינו גורם לפליטות מזהמות וסכנה לאקלים כמו בתהליך של שריפה. היעד הפורמלי היחיד שאימצה ממשלת ישראל עד כה הוא מעבר ל-30% אנרגיות מתחדשות עד שנת 2030. גם אם המשרד להגנת הסביבה יצליח לקדם את חזון האנרגיות המתחדשות שלו, עדיין יהיה צורך בישראל בדלקים פוסיליים לצרכים צבאיים ולצרכי תעופה. הנפט הסינטטי של רא"מ, יחליף נפט גולמי שיהיה בו צורך גם לפי עמדת המשרד להגנת הסביבה בשנת 2050. זו הסיבה שמשרד האנרגיה הודיע לוועדה המחוזית כי בחינת התוכנית שהציגה רא"מ צריכה להימשך בכפוף להנחיות הסביבתיות".