ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל נפגשו ביום חמישי האחרון, לאחר האסון הכבד בנמלל ביירות שבו נהרגו יותר מ-160 בני אדם, וסיכמו להאיץ את הפתרון המקיף למפרץ חיפה, הכולל הוצאת התעשייה הפטרוכימית מהאזור והקמת תעשיות ירוקות.
2 צפייה בגלריה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
מפרץ חיפה
(צילום: עידו ארז)
ל"ידיעות אחרונות" ול-ynet נודע כי בקרוב תוקם ועדה מיוחדת לפיתוח וקידום מפרץ חיפה. הוועדה תגבש אסטרטגיה ממשלתית ועקרונות לתוכנית פעולה בנושא. בראש הוועדה יעמוד מנכ"ל משרד ראש הממשלה והיא תכלול מנכ"לים רלוונטיים לתחום וביניהם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה. זו תהיה הפעם הראשונה שכלל הגופים הקשורים לנושא מפרץ חיפה יתכנסו ויגבשו יחד המלצות בנושא, מבלי שגוף מסוים ינסה להשפיע מבחוץ.
הקמת הוועדה תובא לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה. היא תעסוק במגוון נושאים: עתיד התעשייה הכבדה, חומרים מסוכנים, זיהום האוויר, תשתיות אנרגיה ופיתוח התעסוקה במפרץ. היא תגיש את המלצותיה לממשלה בתוך 90 יום מהקמתה.
לאחר עבודת מטה במשרד להגנת הסביבה ובמשרד ראש הממשלה השרה גמליאל הכריזה לפני מספר שבועות על כוונתה לסגור את המפעלים המזהמים במפרץ חיפה עד 2025 ולטהר את המתחם הפטרוכימי עד 2030. ההכרזה היוותה בשורה משמעותית עבור תושבי חיפה והקריות, שמצפים במשך שנים לסגירת המפעלים.
מקורבים לשרה גמליאל סיפרו כי היא נמצאת תחת לחצים כבדים מאז ההכרזה מצד בעלי אינטרסים המבקשים ממנה שלא לסגור את המפעלים. בשיחות סגורות היא מסבירה כי הרכבת כבר יצאה מהתחנה והמפעלים ייסגרו.
2 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל
האסון בביירות זכה להתייחסות בישראל גם בשל תושבי חיפה והקריות המתגוררים בסמוך לתעשיות במפרץ. האזור כולל יותר מ-200 מפעלי תעשייה ומאופיין בריכוז תשתיות של נפט גולמי, תזקיקי דלק וחומרים מסוכנים. באזור יש יותר מ-800 סוגים של חומרים מסוכנים.
השרה גמליאל אמרה: "האסון בלבנון רק מוכיח שמפרץ חיפה הוא פצצה מתקתקת. עלינו לפעול במהרה, כשטובת הציבור בלבד עומדת לנגד עינינו. אני מודה לראש הממשלה נתניהו, שמוביל את הנושא לטובת תושבי חיפה והקריות. החזון הוא שהתעשיות המזהמות יפנו את מקומן ומפרץ חיפה יהפוך מוקד לפיתוח תעשיות ירוקות וחדשניות".
מקבוצת בזן נמסר בתגובה: "סוגיית עתיד התעשייה הפטרוכימית בישראל, כפי שקבע דו״ח מקינזי שהוזמן על ידי משרד ראש הממשלה, היא לא עניין פרטי של בזן. מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות - עם משמעויות בטחוניות, תעסוקתיות, משפטיות וכלכליות כבדות - הנוגעות לכל אזרח ואזרחית בישראל. אנו מקווים שהדיונים בצוות יתבססו על עובדות ועל נתונים מקצועיים, ולא על סיסמאות ופופוליזם".