המשרד מתריע כי התגלה מוקד של נגיעות נמלת האש הקטנה במשתלה העירונית של תל אביב-יפו בשכונת רמת החייל. מהמשרד נמסר כי פעלו מול עיריית תל אביב, ששיתפה פעולה באופן מלא, לטיפול במפגע, ועוקבים אחר הנושא באופן רציף, כולל איסור הפצת צמחים - עד להדברה מספקת.
"קיים חשש כי נמלת האש הקטנה הופצה משטחי המשתלה אל הגינות הציבוריות ברחבי תל אביב, והציבור מתבקש לנקוט ערנות", כך נמסר בהודעת המשרד.
3 צפייה בגלריה
נמלי אש במשתלה
נמלי אש במשתלה
נמלי אש במשתלה. צילום ארכיון
(צילום: ערן חקלאי המשרד להגנת הסביבה)
צבעה של נמלת האש הקטנה הוא אדום-כתום וגודלה 1-1.1 מ"מ. המלכה מגיעה עד לגודל של 2 מ"מ. את נמלת האש הקטנה אפשר למצוא מחוץ לבית: בגינות, מדשאות, בריכות ועל גבי עצים, ובתוך הבתים בעיקר בקיץ בחיפוש אחר לחות ומזון.
במשרד מדגישים כי "כל המבחין בנמלים העונות על התיאור בסביבתו הקרובה, מתבקש לעדכן את הרשות המקומית הרלוונטית וכן את המשרד להגנת הסביבה, ולקבל הנחיות כיצד לטפל במפגע ולהימנע מהתפשטותו".

3 צפייה בגלריה
נמלי אש
נמלי אש
נמלי אש
(שרון טל, המשרד להגנת הסביבה)

מין פולש המסוכן לסביבה

נמלת האש הקטנה מוגדרת בעולם כאחד ממאה המינים הפולשים המסוכנים לסביבה. הנמלה אינה מעבירה מחלות, אולם היא מהווה מפגע תברואי ועקיצותיה כואבות מאוד. מקורה של נמלת האש הקטנה הוא דרום אמריקה. הגורם להתפשטות הנמלה בעולם הוא הסחר בעצים שבהם נמצאים קנים של הנמלים.
בארץ מתפשטת הנמלה בעיקר על ידי סחר בעציצים גם באמצעות שבבי עץ לחיפוי, גזרי עץ להסקה, גזם עצים ואדמה, המועברים ממקום למקום.
3 צפייה בגלריה
נמלי אש במשתלה
נמלי אש במשתלה
נמלי אש במשתלה. צילום ארכיון
(צילום: אורי שלום, המשרד להגנת הסביבה)
הנמלה עוקצת בני אדם בכל שעות היום, בבית ומבחוץ לבית. עקיצת בני אדם מתרחשת פעמים רבות כאשר הנמלים נלכדות בין עור הגוף לבגדים. עקיצת הנמלה כואבת מאוד ויוצרת מעין כוויה על העור למשך כמה שעות עד ימים. אצל חלק מהאנשים יכולה להתפתח תגובה אלרגית חריפה. בנוסף לפגיעה באדם, הנמלה עלולה לפגוע בחיות בית, חיות משק, בחיות בר, בגידולים חקלאים, בגינון ובמגוון הביולוגי.