נפתח עם חדשות מתחיית המתים - הגירסה הגנטית. אז אחרי מאמצים של שנים להצלת החמוס שחור הרגל בארה"ב, מדענים הודיעו על שיבוט מוצלח ראשון של המין, שנמצא בסכנת הכחדה.
4 צפייה בגלריה
אן אליזבת' החמוסה
אן אליזבת' החמוסה
אליזבת אן החמוסה
(צילום: U.S. Fish and Wildlife Service)
בשירות הדגה וחיות הבר של ארה"ב השתמשו ב-DNA מחיה שמתה לפני יותר מ-30 שנה. ב-1988 הוקפא חמוס שחור רגל ולאחרונה הוא הופשר במיוחד בשביל השיבוט. נשמע כמו מדע בדיוני? נשבעים לכם שזו המציאות.
כעת, באמצעות טכניקות השיבוט, חוקרים יכולים בעצם להקפיא את הזמן ולשמר את גלגל החיים לא רק של החמוס, אלא גם של מינים נוספים. המדענים מקווים שהשיבוט הראשון, שקיבלה את השם אליזבת אן, וצאצאיה, ישפרו את המגוון הגנטי הקיים של המין.


4 צפייה בגלריה
החמוס המשובט
החמוס המשובט
החמוס המשובט
(צילום: U.S. Fish and Wildlife Service)

החמוס שחור הרגל, השייך למשפחת הסמורים, ניזון מנובחנים, ולאחר מכן משתמש במאורות שלהם כדי למצוא מחסה ומתגורר בהן. ההתפתחויות בתחום החקלאות והשימוש ברעלים כנגד מכרסמים, פגע קשות על החמוס שחור הרגל, שהוכרז כנכחד. אבל בשנות ה-90' של המאה הקודמת, בזכות תכניות שונות לרבייה בשבי, התאוששה אוכלוסיית החמוסים ובהמשך הם אף שוחררו לטבע. ההערכה היא שכיום ישנם כ-1,000 חמוסים שחורי רגל המתגוררים בסביבתם הטבעית.
ונישאר בגזרת הצלת בעלי חיים, אלפי צבי ים ניצלו השבוע בזכות מתנדבים בטקסס. זה קרה בעיצומו של גל קור מטורף, שהוריד את טמפרטורת המים לכזאת, שבה צבי הים מתקשים לשרוד ופשוט נופלים לסוג של תרדמת שמובילה למוות.
4 צפייה בגלריה
הצבים אחרי שחוממו
הצבים אחרי שחוממו
הצבים אחרי שחוממו
(מתוך עמוד הטוויטר: Sea Turtle, Inc)
המתנדבים יצאו לשטח בקור המקפיא, אספו את הצבים, הצליחו להעביר כ-5,000 מהם למקום מוגן עד שהסערה תחלוף, חלק מהצבים שסבלו מהיפותרמיה - הוכנסו לבריכות חימום כדי להגביר את זרימת הדם ולהעיר אותם. כל הכבוד למתנדבים!
ולסיום, אין כמו ללכת לאיבוד – בשלג. מבוך השלג הגדול בעולם נפתח בקנדה, והשנה הוא שבר את השיא של עצמו כשהתרחב בעקבות הקורונה והרצון לשמור על ריחוק חברתי.
4 צפייה בגלריה
מבוך בקרח
מבוך בקרח
מבוך בקרח
(צילום: רויטרס)

המבקרים, שהיו סגורים בבתים במשך המון זמן, פשוט נכנסים למבוך הענק ונהנו מהחוויה ונדמה שגם אצלנו בישראל השלג בא בתזמון מושלם, כשהמוני ישראלים הניעו את הרכב ונסעו לצפון בסוף השבוע ליהנות מקצת קסם לבן.

מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וגם חמישי