גרטה טונברג, הילדה השבדית שהחליטה יום אחד להפסיד יום לימודים בשבוע בבית הספר ובמקום לשבות למען האקלים, חוגגת היום (א') את יום הולדתה ה-18. בריאיון שהעניקה ל"סאנדיי טיימס" לרגל יום הולדתה, אמרה הצעירה, שהפכה בעיני רבים לסמל מחאות האקלים, כי "אני חושבת שזה מאוד מוזר שתשומת הלב אלי נשארת זמן כה רב. בקרוב לא תהיה לי את הפלטפורמה הזאת, ולכן אני מנסה לעשות את כל מה שניתן כדי לנצל את העמדה שלי כדי לעשות את מה שאני יכולה".
3 צפייה בגלריה
גרטה טונברג במחאה בשבדיה
גרטה טונברג במחאה בשבדיה
גרטה טונברג במחאה בשבדיה
(צילום: EPA)
ב-20 באוגוסט 2018 החלה טונברג בשביתת יחיד בשטוקהולם עם שלט שעליו כתבה: "שביתת לימודים למען האקלים". היא קראה לתלמידים שלא להגיע ללימודים בימי שישי ולמחות למען האקלים. מאז הצטרפו מיליוני תלמידים ברחבי העולם למחאה, וטונברג השתתפה בהפגנות ברחבי העולם, בין היתר בגרמניה, ספרד, ארצות הברית קנדה וגם ישראל. בעקבות מאבקה שמה הוזכר כמועמדת לפרס נובל לשלום, אך בסופו של דבר היא לא זכתה בפרס לשנת 2019.
3 צפייה בגלריה
גרטה טונברג נערה מ שבדיה מועמדת ל פרס נובל ל שלום
גרטה טונברג נערה מ שבדיה מועמדת ל פרס נובל ל שלום
הפגנה נגד שינוי האקלים בגרמניה
(צילום: רויטרס)
הנערה, שהודתה בעבר שיש לה תסמונת אספרגר, ידועה בסגנונה הבוטה והישיר - כמו למשל כשנזפה במנהיגי העולם בוועידת האקלים של האו"ם, אליה שטה כל הדרך מאירופה בעזרת הספינה הלא-מזהמת שלה. "איך אתם מעיזים", אמרה להם אז בזעם, אחרי שטענה כי הם לא נוקטים צעדים מספיקים על מנת להילחם בשינוי האקלים.
האם שינוי האקלים פוגע בה כמו שנדמה? "לא, ברור שלא", אמרה טונברג לעיתונאית "סאנדי טיימס". "אנשים חושבים שאני מדוכאת או שאני רוצה להבהיל, אך אלו הן רק דרכים כדי להשיג תשומת לב. ברור שאני לא חושבת על שינוי האקלים ככה. אני לא יושבת ומעלה השערות על איך יראה העתיד. אני לא רואה בכך טעם". טונברג הוסיפה כי "כל עוד אתה עושה את כל מה שאתה יכול, אתה לא יכול לאפשר לעצמך להפוך למדוכא או חרדתי".
בחירותיה האישיות של טונברג מעידות על דרך החיים שלפי דעתה יש לחיות לפיו. היא לא טסה, מנהלת אורח חיים טבעוני, ולא קונה בגדים חדשים. "אני לא צריכה בגדים חדשים. אני מכירה אנשים שיש להם בגדים, לכן אוכל לבקש מהם להשאיל בגדים אם אצטרך משהו, והם לא צריכים אותו יותר. במקרה הכי גרוע, אקנה יד שנייה". עוד הוסיפה כי "אני לא צריכה לטוס לתאילנד כדי להיות שמחה, ולא צריכה לקנות בגדים שאני לא צריכה. לכן איני רואה זאת כהקרבה".
3 צפייה בגלריה
גרטה טונברג בנאומה בוועידה
גרטה טונברג בנאומה בוועידה
גרטה טונברג נואמת בוועידת האקלים במדריד
(צילום: Getty Images)
כאשר נשאלה בנוגע לדעתה על מפורסמים שמדברים על שמירה על הסביבה בזמן שהם טסים ברחבי העולם, אמרה כי "לא אכפת לי. אני לא אומרת לאף אחד אחר מה לעשות, אך יש סיכון בלומר דבר אחד ולעשות משהו אחר. כך יוכלו לבקר אותך, והדברים שאתה אומר לא יילקחו ברצינות".
בנוגע להבאת ילדים לעולם, אמרה טונברג כי "אני לא חושבת שזה אנוכי להביא ילדים. האנשים הם לא הבעיה, אלא ההתנהגות".
איך היא תדע שעשתה ככל שביכולתה, והיא יכולה להמשיך בחייה? "זה קשה עם שינוי האקלים, כי מדובר בנושא מאוד מורכב. למרות שאני אומרת בנאומים שהוא שחור ולבן, ברור שהוא לא שחור ולבן. אין 'מספר קסם' שאנחנו יכולים להתעלות עליו". עד אז, היא טונברג תרצה שמתנת יום ההולדת שלה תהיה "הבטחה מכולם שהם יעשו ככל שהם יכולים עבור כדור הארץ". בניסיון לרצות את המראיין היא אמרה שפנסים חדשים לאופניים שלה יוכלו להיות מתנה נחמדה, משום ששלה שבורים והחורף השבדי חשוך.