תושבי מפרץ חיפה יוכלו לנשום לרווחה? דו"ח ועדת המנכ"לים לפיתוח וקידום מפרץ חיפה, שפורסם אחר הצהריים (יום ב'), אמנם מציב יעד של עשר שנים לפינוי התעשייה הפטרוכימית ממפרץ חיפה, אך לצד זאת יש בו פרצות - שיכולות לדחות את תאריך היעד שנקבע לפינוי.
מחברי הדו"ח כתבו כי הוועדה ממליצה "לקדם באמצעות המשרדים הרלוונטיים ומוסדות התכנון, בתיאום עם הרשויות המקומיות במפרץ חיפה, תכנון כוללני ומפורט למפרץ, אשר בהתאם לאמור בדו"ח, יקבע ייעודי קרקע שיאפשרו פיתוח בר קיימא של אזור המפרץ, יהפכוהו לאזור מוטה מגורים, תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני, ובתוך כך יחזק את המטרופולין כולו". בסעיף זה אין לוחות זמנים מוגדרים.


ההמלצה השנייה של הוועדה תלויה בהתקדמות ההמלצה הראשונה. "בהתאמה להתקדמות התכנון ולשינוי היעוד כאמור לעיל, לקבוע יעד ממשלתי שלפיו בתוך עשור תושלם היערכות כלל הגורמים הממשלתיים כך שתופסק הפעילות של התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בטווח זמן זה, בכפוף לעמידה בצרכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית לאחר הפסקת הפעילות האמורה", נכתב בהמלצות הוועדה. "יובהר כי תתאפשר הפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית גם במועד מוקדם יותר בכפוף לעמידה מלאה בתנאים". כיוון שיש התניה בסעיף זה, ייתכן כי ההמלצה לעשר שנים – תתארך.
בתי זיקוק ומפעלים נוספים מתנגדים לפינוי המפעלים ממפרץ חיפה. על כך נכתב בהמלצות הוועדה. "יש להקים צוות ממשלתי שמטרתו לקיים משא ומתן עם תשלובת בז"ן וחברת כי"ל, מתוך מטרה להגיע להסכמות מחודשות עמן בכל הנוגע לאפשרות שינוי פעילותן במפרץ חיפה במסגרת שינוי הייעוד כאמור לעיל, וזאת בשיתוף פעולה הדדי, תוך ניסיון להגשמת תכליות ההתקשרות עמן, ובמידת האפשר באופן המתיישב ככל הניתן עם צרכי העובדים ואינטרס החברות", נכתב בפרק ההמלצות.
בוועדה אמרו כי יש יתרונות לפינוי המפעלים. "על פי ניתוח שנעשה במסגרת עבודת הוועדה נמצא כי היתרונות היחסיים של אזור המפרץ כוללים: תעשייה עתירת ידע, נמל ים ולוגיסטיקה, תעשיות ייצור 'ירוקות' לאנרגיה וכימיה ותיירות נופש ופנאי. על בסיס ניתוח זה קיים פוטנציאל רב לתעסוקה במפרץ חיפה, ומימוש מתווה 'מפרץ החדשנות' או מתווה 'שער המפרץ' צפוי לייצר כמות משרות הגדולה משמעותית מכמות המשרות הקיימות כיום במפרץ חיפה".
1 צפייה בגלריה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
מפרץ חיפה
(צילום: שרון צור)
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, אמר לאחר פרסום הדו"ח: "אני מברכת על סיום עבודת ועדת המנכ"לים והגשת המלצותיה שמגבות את החזון שהצגנו. לתושבי חיפה מגיע לחיות בסביבה נקייה ממזהמים, ואכן, כפי שהבטחנו - הובלנו בשנה החולפת את המהלך הלאומי של סגירת המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה. העברנו את החלטת הממשלה החשובה והקמנו את ועדת המנכ"לים שסיימה את עבודתה והגישה את המלצותיה, שמגבות את הקשר שיש בין סביבה לכלכלה. כעת, יש שורת פעולות לבצע לשם קידום המפרץ, הכוללות בשורה של ממש לקידום עתיד בר-קיימה ולסגירת התעשייה הפטרוכימית. בשנים הקרובות יצטמצם השימוש בדלקים פוסיליים, עד להפסקת הצריכה של מרבית תזקיקי הנפט בתוך שני עשורים כתוצאה מהמעבר לכלי-רכב חשמליים ולשימוש בדלקים נקיים יותר".
ח"כ תמר זנדברג, ששמה הוזכר כמועמדת לתפקיד השרה להגנת הסביבה בממשלה שמקימים יאיר לפיד ונפתלי בנט, אמרה: "החלטת ועדת המנכ"לים לפנות את המפעלים המזהמים בחיפה היא היסטורית וחשובה, ומקדמת את ישראל מתעשיות מזהמות לעידן חדש של מעבר לאנרגיות מתחדשות. זאת, למען רווחתם ובריאותם של תושבי מטרופולין חיפה ולמען עתיד מקיים לכל אזרחיות ואזרחי ישראל. בממשלה החדשה נפעל ליישם את ההחלטה בהקדם".
מקבוצת בזן נמסר בתגובה: ״ההמלצות המתפרסמות על ידי יועץ ראש הממשלה הן בניגוד לעמדה המקצועית של משרדי הממשלה - כולל כלכלני משרד האוצר וראשי משרד האנרגיה. הניסיון של יועץ ראש הממשלה לפרסם בעיתוי הנוכחי המלצות שאינן מקובלות על הדרגים המקצועיים, מעלה סימני שאלה כבדים של הכנסת שיקולים זרים לדו״ח שהיה אמור להיות מבוסס על עובדות ונתונים. בזן קוראת לכל ממשלה שתוקם לנהל דיון מקצועי מעמיק המבוסס על עובדות ונתונים ולא על סיסמאות. שמירה על זכויות קניין, עמידה בחוזים חתומים על ידי הממשלה והבטחת רציפות תפקודית של משק האנרגיה, הן אינטרס לאומי".
מהמכון הישראלי לאנרגיה וסביבה נמסר: "המחטף שמקדם אבי שמחון בעיתוי הנוכחי, נטול עובדות ושיקולים מקצועיים ויוצר אי ודאות בתעשייה ובמשק אשר תפגע בחוסנה הלאומי של ישראל. מסקנות הוועדה עומדות בסתירה לחוות הדעת של המשרדים המקצועיים כמו האוצר, הכלכלה, האנרגיה והמשפטים. אנו קוראים לממשלה לגנוז את המסקנות ולבחון מחדש את פעילות הוועדה במתכונתה נוכח הסתייגות המשרדים וגורמי המקצוע הרלוונטיים".