הסופר-מון הראשון של 2021: מי שיביט הערב (יום ג') לכיוון מזרח עם שקיעת החמה, לא יוכל להתעלם מהירח הגדול והבוהק במיוחד - זהו הסופר-מון.
סופר-מון הוא מצב שבו הירח המלא מצוי סמוך לנקודה שבה מרחקו מכדור הארץ הוא הקטן ביותר. כיוון שמרחקו של הירח מכדור הארץ אליפטי, ההפרשים בין המרחקים המינימליים בין הירח לכדור הארץ מגיעים לכמעט 20 אלף ק"מ - בין המרחק הגדול ביותר לקטן ביותר.

ולכן צירוף של הירח המלא, כאשר הירח מצוי בדיוק מול השמש וכל צידו הפונה לכדור הארץ, בנוסף לקרבה המירבית אלינו יוצרים מצב שהירח גם מאיר בכ-14% יותר מירח מלא ממוצע וגם גודלו הזוויתי (הגודל שבו הוא נראה לעין) גדול ב-7% מגודלו הזוויתי של ירח ממוצע.
הירח יהיה מלא בדיוק בשעה 8:32 בבוקר, אלא שאז הוא לא ייראה בשמי ישראל. הוא יגיע לנקודה הקרובה ביותר לכדור הארץ בשעה 20:22, מעט לאחר זריחתו באופק המזרחי. גם העובדה שהירח נראה גדול יותר כשהוא קרוב לאופק (זו אשלייה אופטית, אבל נושא למאמר אחר), תעצים את המראה.
1 צפייה בגלריה
סופר מון ב-2016
סופר מון ב-2016
סופר מון ב-2016
(צילום: AFP)
אפשר כמובן לצלם את הירח הבוהק, המצוי מעל האופק על רקע תפאורה – מבנים, עצים וכל דבר אחר שישמש מסגרת לסופר-מון. מי שיחמיץ – אל דאגה, גם הירח המלא של חודש מאי, שיזרח ב-26 במאי, יהיה סופר-מון.
מידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים אפשר למצוא בספר השנה עם כל האירועים האסטרונומיים ספר השנה האסטרונומי לשמי ישראל.
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים, מחבר האנציקלופדיה של קבוצות הכוכבים