כזה עוד לא ראיתם, ועוד לרגל ט"ו באב: שתי שפריריות מהמין נוצנית שטוחת-רגל, בהזדווגות, בצורת לב מושלם. צלם התמונה, אבנר רינות, הוא סוקר ביחידת סקרי טבע עירוניים של החברה להגנת הטבע. הוא צילם את התיעוד המיוחד במהלך סקר טבע עירוני באזור אור עקיבא, שנערך במימון איגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל.
6 צפייה בגלריה
שפריריות מהמין נוצנית שטוחת-רגל בהזדווגות
שפריריות מהמין נוצנית שטוחת-רגל בהזדווגות
שפריריות מהמין נוצנית שטוחת-רגל בהזדווגות
(אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
ממצאי הסקר המלאים מוגשים בימים אלו לעיריית אור עקיבא, על מנת שיוכלו לקבל תמונת מצב עדכנית של הטבע העירוני בתחום השיפוט שלהם ולתכנן את המשך פיתוחה של העיר בהתאם.
"מדובר בעושר מרשים במיוחד של מיני חי וצומח ייחודיים, המשקף את היקפי השטח האיכותיים ומגוון בתי הגידול המתקיימים בערים בישראל. אני סבורה כי ממצאי הסקר יובילו לתכנון עירוני מקיים, המתבסס על מידע עדכני על ערכי טבע בתחום הערים ויגרמו לשימור תשתיות", אמרה יעל זילברשטיין-ברזידה, מנהלת יחידת סקרי טבע עירוני בחברה להגנת הטבע.
6 צפייה בגלריה
נחושתן-נחלים גלילי
נחושתן-נחלים גלילי
נחושתן-נחלים גלילי באזור אור עקיבא
(אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
אבנר רינות סיפר כי השפיראים זו סדרת החרקים הראשונה שנחקרה היטב מן ההיבט של שימור המגוון הביולוגי בעולם כולו בכלל ובאזורנו בפרט, והם מהווים כלי מחקר עיקרי וסמנים ביולוגיים בבחינת מצב השתמרותם של בתי-גידול לחים בעולם כולו. "בתמונה, מצולמות שפיריריות מסוג נוצנית שטוחת-רגל, שקיבלו את שמן בשל רגליהן הנראות כנוצות. מדובר בחרקים מופלאים עם יכולות תעופה מרשימות וקשר הדוק למקורות מים. מקור שמם העברי של השפיראים הוא במילה שפיר – יפה, על שום יופיים המיוחד", ציין רינות.
6 צפייה בגלריה
בז נודד
בז נודד
בז נודד
(אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
במסגרת הסקר באור עקיבא, אותרו ונסקרו אתרי טבע סביב ובלב המרקם הבנוי, ובסך הכל סומנו 12 אתרים ברחבי ובצמידות לעיר, בשטח של כ-30% מהתחום המוניציפלי. התגלה, למשל, כי בעיר מגוון בתי גידול, טבעיים ומופרים כמו האתרים ה"חולות המזרחיים" ו"כביש החוף דרום". חלקם משתרעים על פני מאות דונמים, כגון "נחל עדה דרום" ו"החולות הצפוניים" וחלקם מצומצמים ל"איים" קטנים ומבודדים כגון "עוטף בית הקברות" ו"רחוב הכרמל".
סוקרי החברה להגנת הטבע חשפו גם כי באור עקיבא בולטים 11 בתי-גידול מגוונים, המהווים חלק חשוב ומשמעותי מאתרי הטבע האיכותיים: בתי גידול לחים, בתה על קרקע חולית, חורשות אקליפטסים, שיחיה ים-תיכונית, שטחי כורכר, שטחי חולות, פרדסים כרמים ומטעים, גידולי שדה, מעזבות ושטחי בור לצד שטחי גינון עירוני בתווך הבנוי בעיר. במסגרת הסקר תועדו בסך הכל 203 ממצאים נקודתיים, הכוללים ממצאים בוטניים, זואולוגיים, גיאולוגיים, הידרולוגיים, מיפוי תשתיות לקליטת קהל ומפגעים סביבתיים. בסקר תועדו 373 מיני צמחים שונים, חלקם נדירים, ייחודיים לישראל - אנדמיים ובסכנת הכחדה.
6 צפייה בגלריה
צב יבשה מצוי
צב יבשה מצוי
צב יבשה מצוי
(אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
עוד תועדו בסקר 290 מינים שונים של בעלי חיים, הכוללים זוחלים, עופות, יונקים, פרפרים ובעלי חיים האופייניים למקווי מים. מתוכם 19 מינים בסכנת הכחדה, כגון: צב יבשה מצוי, חמט גמד, שנונית שפלה, קרפדה ירוקה, אילנית מצויה, בז נודד, זמירון, חופמי גדות, רחם מדבר וקיפוד חולות. השטחים הלחים בעיר כגון נחל עדה, בריכות חורף והאחו הלח מהווים אתר קינון מרכזיים למגוון מיני ציפורים.
6 צפייה בגלריה
קרפדה ירוקה
קרפדה ירוקה
קרפדה ירוקה
(אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
ממצאים אלו, ורבים אחרים, התגלו על ידי אנשי יחידת סקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, שביצעו בשנתיים האחרונות כ-20 סקרים ברשויות מקומיות במסגרת קול קורא של המשרד להגנת הסביבה.
מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל, ניר סהר, ציין כי "האיגוד קידם בשנים האחרונות סקרי טבע בקרב 18 הרשויות החברות באיגוד ובניהם עיריית אור עקיבא וזאת לשם הטמעת ערכי הטבע במרחב הבנוי לשיפור איכות חיי התושבים לרבות תיעוד ואיסוף של המגוון הביולוגי המקומי, שמירה על ערכי טבע ומשאבים הקיימים במרחב העירוני, לצד איתור מינים חדשים ותופעות טבע ייחודיות".
6 צפייה בגלריה
אילנית מצויה
אילנית מצויה
אילנית מצויה
(אבנר רינות, החברה להגנת הטבע)
פאבל יליזרוב, מנהל אגף שפ"ע בעיריית אור עקיבא, סיפר כי בשנים אחרונות אור עקיבא עוברת שינוי התפתחותי, ותוך זמן קצר אמורה להכפיל את כמות התושבים המתגוררים בתחומה. "יחד עם זאת לכל שינוי שנעשה בעיר אנו מקדשים מחשבה רבה, כיצד תוך כדי פיתוח נצליח לשמר ולשפר את הטבע העירוני. דוגמא טובה לזה הוא נחל עדה שזורם לאורך כביש 4, שמתחיל מחורשת האקליפטוס האגדי, ממשיך לתוך אור עקיבא הוותיקה ומסתיים באזור תעשייה הצפוני. אנו רואים בו נכס טבע שיוכל להשפיע המון להתפתחות טבעית של מיני חי וצומח ייחודיים, מקום שיתרום רבות לשינוי האקלים באזור ויהפוך להיות כאטרקציה ומקום בילוי איכותי לאזרחי ישראל כולה", סיכם.