מי שהגיע היום (ד') לכמה מקומות בגדות הירקון הבחין בוודאי שצבע המים שונה הפעם. את הגוון הירקרק הרגיל החליף צבע לבן ומזוהם. וכן, יש קשר לזיהום המים.
2 צפייה בגלריה
הירקון נצבע בלבן
הירקון נצבע בלבן
הירקון נצבע בלבן
(צילום: רשות נחל הירקון)
"כמדי חורף, בגשמים הראשונים נשטפים לנחל תשטיפים עירוניים לא רצויים שהצטברו בימי הקיץ, ומתנקזים למקומות נמוכים, שבסופו של תהליך מתנקזים לנחל", הסביר יונתן רז, אקולוג רשות נחל הירקון. "היורה שוטף את החומרים המזהמים שהצטברו במרחב העירוני, והם מתנקזים אל הנחל דרך מערכת ניקוז מי הגשם. ערבוב החומרים עם ההסעה שלהם במערכת הניקוז יוצרת קצף, בדיוק כמו באמבטיה. זה אופייני לנהרות שעוברים בתוך ערים, אבל הירקון באופיו בעל שיפוע מתון וזרימה איטית, ולכן תחלופת המים איטית, דבר שמהווה מפגע חמור יותר לדגה בירקון".


2 צפייה בגלריה
תוצאות הגשם הראשון בירקון
תוצאות הגשם הראשון בירקון
תוצאות הגשם הראשון בירקון
(צילום: רשות נחל הירקון)

רז הוסיף: "בנוסף, כאשר מערכת הביוב העירונית עולה על גדותיה, יש סכנה של ערבוב נוזלי ביוב במערכת הניקוז וזה מחמיר את התופעה. הדבר קורה גם בחופי הים ובכל מאגר מים אליו מתנקזים מי גשמים. בשנים האחרונות מצבו של הירקון השתפר ואיכות המים עלתה למדדים הרצויים, לכן אנו מצפים שמערכת הירקון תדע להתמודד עם זיהומים נקודתיים כאלה. רשות נחל הירקון פועלת כדי למנוע את ההשפעות השליליות לנחל באמצעות הגדלת ספיקת המים השפירים אחרי אירועי זיהום כדי לשטוף את המערכת כמה שיותר מהר".