אוניברסיטאות בישראל ואינדונזיה מעולם לא יצרו ביניהם קשרים אקדמיים, לא התקיימו חילופי סטודנטים, ומרצים לא היגרו ממדינה למדינה כדי ללמד קורסים באינדונזית או בעברית. אלא שבתקופה האחרונה, מתחת לפני השטח, נוצרו קשרים מפתיעים. בשנת הלימודים האקדמית, שתיפתח בשבוע הבא, בטי סוסיארג'ו, אינדונזית מבטן ומלידה, תעביר לראשונה את קורס השפה "אינדונזית למתחילים" באוניברסיטה העברית והיא תהיה המרצה הראשונה מאינדונזיה שתלמד במוסד ישראלי כלשהו. את המהלך המפתיע הובילה פרופ' רונית ריצ'י, ראשת החוג ללימודי אסיה באוניברסיטה וראשת מדור הודו ואינדונזיה בחוג.


3 צפייה בגלריה
בטי סוסיארג'ו
בטי סוסיארג'ו
בטי סוסיארג'ו
(צילום: האוניברסיטה העברית)


פרופ' ריצ'י סיפרה כי "זו הפעם הראשונה שמרצה מאינדונזיה תלמד את השפה האינדונזית באוניברסיטה ישראלית. באוניברסיטה העברית אני זו שלימדתי את הקורס במשך מספר שנים. כידוע, לישראל ואינדונזיה אין יחסים דיפלומטיים אך בשנים האחרונות האוניברסיטה העברית מציעה קורסים שונים על אינדונזיה, כנסים, ופעילויות תרבותיות הקשורות למדינה מרתקת זו, וכבר בקרו אצלנו מספר חוקרים משם. אני מאמינה שהתוכנית שלנו תאפשר בניית גשר של הבנה, חילופי ידע, ושיתוף פעולה בין חוקרים, תלמידים ומרצים באינדונזיה ובארץ".
"אין ספק שזה דבר מהפכני בעיניי, לא שגרתי, ללמד בישראל שכן, אין יחסים בין המדינות", אמרה סוסיארג'ו. "אני מאוד מתרגשת לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה, ומעוניינת להכיר את הסטודנטים שלי, לדעת מה מעניין אותם לגבי אינדונזיה. אני מרגישה גאווה גדולה מאוד שבחרו בי להעביר את הקורס הזה. אני יודעת שבישראל יש הרבה מאוד סטודנטים הלומדים יפנית וסינית, אבל חשוב להבין שאינדונזית היא אחת מתוך 10 השפות החשובות ביותר בעולם. אני גם מאמינה שבעתיד היחסים בין ישראל לאינדונזיה ישתפרו, ומי שילמד את השפה הזאת, יהיה בעמדת יתרון. המשפחה שלי מקבלת את הצעד הזה כמובן בהבנה רבה. את הקורס אני מעבירה כרגע בשתי שפות, אנגלית ואינדונזית, ובמקביל אני ממשיכה ללמוד את השפה העברית. אולי יגיע יום ואוכל להעביר אותו בשלוש השפות".

שת"פ אקדמי

מכללת סמינר הקיבוצים והמרכז הבינתחומי הכריזו לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית על שיתוף פעולה חדש לקידום למידה רגשית-חברתית בבתי ספר נבחרים במערכת החינוך.
3 צפייה בגלריה
מכללת סמינר הקיבוצים
מכללת סמינר הקיבוצים
מכללת סמינר הקיבוצים
(צילום: ענר גרא)
במסגרת שיתוף הפעולה ילווה המרכז לקידום למידה רגשית חברתית (SEL.IL), הפועל בבית הספר לפסיכולוגיה בבינתחומי בהרצליה, סטודנטים בתוכנית לתואר שני בהערכה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. הליווי יהיה בעשרות פרויקטי מחקר שונים שייערכו בבתי ספר שונים ברחבי הארץ. הסטודנטים, שהינם מורים בפועל וחלקם אף רכזי הערכה בית-ספרים, יישמו ויקדמו מגוון פעילויות ותוכניות מבוססות למידה רגשית חברתית בבתי הספר בהם הם מלמדים, ויעריכו את מידת האפקטיביות שלהן במסגרת כתיבת עבודות הגמר בתוכנית הלימודים.
ד"ר מיכל לוי-קרן, ראש התכנית לתואר שני בהערכה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים, אמרה: "על רקע פתיחת שנת הלימודים בצל נגיף הקורונה, התחדד הצורך לחזק מגוון מיומנויות רגשיות-חברתיות בקרב תלמידים וצוותים חינוכיים. בהתאם כך, החלטנו להתמקד בשנת הלימודים הקרובה בקידום ידע מבוסס-מחקר הנוגע ללמידה רגשית-חברתית בבתי ספר. מרכז SEL.IL בבינתחומי ילווה את הסטודנטים שלנו לאורך השנה עם ידע מחקרי רלוונטי, ויסייע ביישומם ובהערכתם של מגוון פעילויות ופרויקטים המקודמים בבתי הספר, ובכלל זה: תוכנית לשיפור תחושת המסוגלות העצמית של תלמידים בעזרת משחוק (;(Gamification תכנית להקניית מיומנויות קשב (mindfulness); טיפוח אקלים המקדם תחושת שייכות ומוגנות במרחב המקוון; קידום שיח רגשי בין מורים לתלמידים בלמידה מרחוק, ועוד".

שתי תוכניות חדשות לדוקטורט בבינתחומי הרצליה

הבינתחומי הרצליה מרחיב את תוכניות המחקר שלו ופותח השנה שתי תכניות נוספות ללימודים לדוקטורט – PhD. לתוכנית הראשונה לדוקטורט במשפטים, שנפתחה בשנה שעבר, מצטרפות השנה שתי תכניות חדשות - לדוקטורט במדעי המחשב ולדוקטורט בפסיכולוגיה. בבינתחומי אמרו כי פתיחת התוכניות התאפשרה לאחר שהמועצה להשכלה גבוהה קיבלה ואישרה את המלצתן של וועדות מומחים. יו"ר הוועדה העליונה ללימודי דוקטורט בבינתחומי הוא פרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון בדימוס.
בית ספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה בבינתחומי פותח את התוכנית לדוקטורט (Ph.D) בפסיכולוגיה בראשות פרופ' מריו מיקולינסר. התכנית מיועדת למי שהשלימו בהצטיינות לימודי .M.A בפסיכולוגיה, בחקר המוח, או בתחומים רלוונטיים אחרים. התוכנית מקדמת מחקר בינתחומי או רב-תחומי, המשלב בין תחומים בפסיכולוגיה לבין מדעי המוח ומדעי החברה, ושמה דגש על מחקר ופיתוח של ממשקים חדשניים בין פסיכולוגיה לטכנולוגיות מתקדמות. בין התחומים הנחקרים: השלכות של טראומת השואה לדור השלישי; יעילות של טיפול נפשי און-ליין; תהליכים פסיכולוגים המעורבים בטיפול של נפגעי תקיפה מינית בילדות באמצעות תא לחץ ועוד.
בית ספר אפי ארזי למדעי המחשב בבינתחומי פותח את התכנית לדוקטורט (Ph.D) במדעי המחשב בראשות פרופ' תמי תמיר. התכנית מיועדת לבוגרי תואר .M.Sc בהצטיינות, לבעלי ניסיון מעשי או בוגרי תואר שני טריים. התוכנית מכוונת לפתח ידע והבנה בתחומים שונים של מדעי המחשב ולבצע מחקר בסטנדרטים הגבוהים ביותר. מטרתה שבוגרי ובוגרות התכנית ישתלבו בתפקידים משמעותיים באקדמיה ובתעשייה ושהמחקר שיבוצע במסגרתה יתרום לקהילת מדעי המחשב העולמית. בין התחומים הנחקרים: אדפטציה של אלגוריתמים של ראייה ממוחשבת מבוססי רשתות ניורונים לתכנים גרפיים וחישוב בטוח של תקשורת תחת אילוצים.

הסיוע של מכללת לוינסקי לסטודנטים

מכללת לוינסקי לחינוך מציעה מלגת קורונה לסטודנטים שנקלעו למצב כלכלי מורכב בעקבות משבר הקורונה. תקציב של מאות אלפי שקלים, שמקורו מקרנות של המכללה, יחולק לסטודנטים שיימצאו זכאים. במוסד האקדמי הדגישו כי המכללה מממנת עצמאית של תשלום המלגות.
גובה הסיוע לסטודנט ייקבע בהתאם למספר הפונים ובהתחשב במצב הסוציו- אקונומי. לסטודנטים תינתן אפשרות להגיש את הבקשה מ-1 בנובמבר במשך שבועיים. לצורך הגשת הבקשה הסטודנטים מתבקשים לצרף מכתב פיטורין או הוצאה לחל"ת , והמלגה מיועדת לסטודנטים שנפגעו ישירות ממשבר הקורונה ועבדו לפחות שלושה חודשים שקודם ל-15 במרץ. לפירוט של תנאי המלגה

המתווה המקוון של בר-אילן

אוניברסיטת בר-אילן נערכת בחודשים האחרונים למתווה החדש, במסגרתו הוקמו כיתות חכמות, הוצבה מנהרת חיטוי נגד קורונה בכניסה הראשית, נרכשו אמצעים טכנולוגיים והוכשרה הקרקע ללימודים איכותיים בתשתית מקוונת.

3 צפייה בגלריה
(איור: אוניברסיטת בר אילן)
כדי להקל את קליטתם בקמפוס של תלמידי שנה א' ושל הסטודנטים הוותיקים, השיקה אוניברסיטת בר-אילן את "דלת פתוחה", אשר מהווה זירה מקוונת, באמצעותה יינתן מענה פתוח לפניות ושאלות סטודנטים, על ידי 85 היחידות האקדמיות והמינהליות, הכוללות את כל מחלקות האקדמיה והשירות, שיהיו פתוחים באמצעות "הזום".
זירת "דלת פתוחה" תפעל בימים א-ה בין השעות 10:00-13:00, בין התאריכים 12-22 באוקטובר, כ״ד בתשרי - ד׳ בחשוון תשפ"א, שם ימתינו נציגים מנהליים ויעמדו לרשות הסטודנטים במחלקות ובמוקדי השירותים השונים: תואר ראשון, תארים מתקדמים, שכר לימוד, קבלת תלמידים , מרכז שירות וגיוס, סטטוס, מעונות, לשכת רב הקמפוס, אגודת הסטודנטים, מכינות ועוד.