הכדור המתחמם ודרושה פעולה מיידית: נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, אמר בצהריים (יום ה') בפתח פסגת האקלים כי יש לפעול באופן מיידי כדי לעצור את התחממות כדור הארץ: "אף אומה לא יכולה להתמודד עם המשבר הזה לבד. כולנו צריכים לפעול. אז בוא נפעל, כי העתיד אומר לנו שזה העשור בו אנחנו חייבים לפעול, אחרת נישא בתוצאות חמורות מאוד. מעל עלייה של 1.5 תהיה תוצאה קשה: שריפות, הצפות, הריסת קהילות, פגיעה בבריאות. אין לנו ברירה - חייבים לפעול". לאחר מכן פירטו מנהיגים בעולם את התוכניות שלהם לגבי המאבק בהתחממות כדור הארץ. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי להציג את התוכנית של ישראל מחר בצהריים - ביום השני של הפסגה. ynet העביר בשידור חי את נאומי המנהיגים ביום הראשון של הפסגה:


הנשיא ביידן, שצפוי להכריז על הפחתה של 50 עד 52 אחוזים בפליטת גזי החממה עד 2030, אמר עוד: "אני רוצה לבנות תוכנית של אנרגיה נקייה. גם זו שאנחנו יכולים לבנות כיום וגם בעתיד. אי אפשר להכחיש את הסימנים לשינויי האקלים. אנחנו חייבים לפעול. בכל רחבי ארצות הברית אני רואה הזדמנות ליצירת עבודות. אני רואה עובדים מפעילים אנרגיה נקייה ועוזבים את מכרות הפחם. הנתיב הזה יביא את ארה"ב ל-100% אנרגיות נקיות עד 2050". במהלך הוועידה צייץ ביידן: "ביום כדור הארץ, אני יכול להגיד שהמדע חזר".
את הפסגה פתחה סגנית הנשיא, קמלה האריס, שאמרה: "אף אזור לא חסין. אם זה אירופה או האיים באוקיינוס השקט. מאוד חשוב שנפעל מהר. זה ידרוש שיתוף פעולה ברחבי העולם. ידרוש שימוש בטכנולוגיות חדשות וייתן הזדמנות לבריאות. האמת הזאת מחזיקה את העולם. אני דוחקת בכולם להתאמץ. חברים, העתיד תלוי בעשייה שלנו. הנשיא ביידן היה אחד הראשונים שהתייחס לשינוי האקלים, וביום הראשון שלו הוא התייחס לחזרה להסכם האקלים".
3 צפייה בגלריה
הנשיא ביידן בפסגת האקלים
הנשיא ביידן בפסגת האקלים
הנשיא ביידן בפסגת האקלים
(צילום: AP)
בפסגה גם נאם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, שפועל רבות מאז נכנס לתפקידו למען האקלים. גוטרש הודה בין היתר לממשל ביידן שארגן את הכנס. "גזי חממה מסוכנים, והטמפרטורה כבר עולה ומשפיעה על כדור הארץ. אנחנו צריכים כדור ירוק. אנחנו לקראת הרס. מנהיגים בכל העולם צריכים לפעול. כל המדינות צריכות להציג יעדים חדשים, ולשאוף לאפס פליטות עד 2050". הוא פנה למנהיגי העולם ואמר: "יקיריי, צעירים דוחפים את המבוגרים לפעול ואנחנו בחזית. אני קורא לכל החברים לקחת חלק במאבק. אנחנו צריכים לנצח במלחמה ולהציל את הטבע".

נשיא סין: "להגן על הטבע שלנו כמו על העיניים שלנו"

לאחר מכן הציג נשיא סין, שי ג'ינפינג, את חזון הסביבה של ארצו. "אנחנו חייבים להתאחד כדי לעזור לטבע. אנחנו חייבים להתייחס לטבע ולהגן עליו", אמר נשיא סין. "אנחנו צריכים להגן על הטבע שלנו כמו על העיניים שלנו. חייבים להאיץ ביעילות. לוודא קידום בר קיימא בכל העולם. חייבים לשמור על האיזון הטבע. אכפתיות סביבתית - צריך להיות אחראים גם לדור העתיד. סין מצפה לעבוד עם מדינות העולם במאבק. סין תמיד העריכה הרמוניה בסביבה, ומאמינה שבני האדם יכולים לחיות לצד הטבע. נמשיך לשמר טבע ונפעל כדי להגיע לאפס פליטות גזי חממה עד 2060".
3 צפייה בגלריה
זיהום אוויר בסין
זיהום אוויר בסין
זיהום אוויר בסין
(צילום: AFP)
מיד לאחר מכן שודר נאומו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ששיבח את ביידן על ארגון הפסגה. "חברים, כמדינה מתפתחת, הודו מזמינה מדינות לפתח טכנולוגיות עבורנו. בגלל זה הנשיא ביידן ואני משיקים ברית הודו-ארה"ב לאנרגיה ירוקה", הוא אמר. "יחד נעשה שיתופי פעולה בנושא אנרגיה ירוקה. פליטת הפחמן של הודו היא 60% יותר נמוכה מהממוצע העולמי. הסיבה היא אורח החיים שלנו. אז אני רוצה להדגיש את חשיבות אורח החיים עבור מדינות. זה חייב להיות מרכיב משמעותי כאשר בונים תוכנית לשיפור מצב האקלים העולמי".
הנואם הבא היה ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, שקרא למנהיגים העולם לפעול יחד. "אני גאה שבריטניה עושה בדומה לארה"ב. היינו הראשונים להודיע על תוכנית 0 פליטות עד 2050", הוא אמר. "אנחנו מאיצים את ההתחייבויות שלנו ומאיצים במדינות מתפתחות לעשות יותר. אנחנו עובדים עם כולם כדי לוודא את ההתחייבויות שלא נגיע ליותר מעלייה של 1.5 מעלות. אנחנו יכולים לעשות את זה, ולהפיק את הטכנולוגיות שנדרשות".
בכל זמן הפסגה ישב הנשיא ביידן וצפה בהבטחות של המנהיגים, שחלקם הוקלטו מראש. ראש ממשלת יפן, יושיהידה סוגה, אמר בפסגה: "הפחתת פליטות זה אתגר. יפן תמשיך במאמצים ותפחית את הפליטות שלה. היא מוכנה לאפס פליטות פחמן עד 2050. כדי להגיע לזה, נפעל כדי למקסם את השימוש באנרגיה ירוקה. נמשיך בכלכלה מעגלית ונעסיק עובדים בתחום".
יעד דומה הציג גם ראש ממשלת קנדה, ג'סטין טרודו, שאמר: "טוב לראות שמדינות רבות נאבקות נגד שינוי האקלים. אנחנו מסתמכים על המדע כדי לפתח חיסונים, אבל אנחנו צריכים להסתמך על המדע גם במאבק נגד שינוי האקלים. עד 2030 נפחית את הפליטות ב-40% - 45%. נגיע ל-0 פליטות עד 2050".
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ציינה כי "אין ספק שהעולם צריך יעדים משמעותיים להתמודדות עם שינוי האקלים. גרמניה הפחיתה את הפליטות שלה ב-40% בהשוואה ל-1990, ותהיה 55% פחות פליטות בהשוואה ל-1990 עד 2030. אנחנו גיבשנו מדיניות להתמודדות עם שינוי האקלים. אחרי המגפה, נשקיע באנרגיות מתחדשות. אנחנו חושבים שצריך ש-30% מהשטח העולמי צריך להיות מוגן". עוד אמרה מרקל: "אנחנו מעוניינים בהצלחה של גלסקואו השנה, וגרמניה תארח דיאלוג אקלים לפני הכנס בסקוטלנד, ומצפים לשיתוף פעולה מכולם".
נשיא צרפת, עמנואל מקרון, היה הראשון שקרא להטיל מס על מזהמים: "צרפת תפעל בחודשים הבאים כדי לנקוט ברמה הבינלאומית. אנחנו צריכים לעשות 'מס פחמן", כי רק כך אפשר למצוא פתרון לבעיה. כמו כן, אנחנו גם פועלים כדי להגיע ליד של 0 פליטות עד 2050. זאת גם דרך פתיחת הזדמנויות ומקומות עבודה".
בפסגה המקוונת השתתף גם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שאמר בין היתר: "הדיון שלנו היום מדגים איך כולנו חולקים את הדאגה בנוגע לשינוי האקלים וכמה אנחנו רוצים לפעול כדי להתמודד עם הבעיה. אנחנו מאמינים שיש מסגרת ברורה של שיתוף פעולה בינלאומי להתמודדות עם פליטות גזי חממה, בעיקר דרך ההסכמים הבינלאומיים שנקבעו דרך האו"ם. רוסיה עומדת בהתחייבויות הבינלאומיות שלה. רוסיה פועלת באופן מעשי כדי להפחית את פליטות גזי החממה. למרות גודלה של רוסיה, הגיאוגרפיה שלה, האקלים והמבנה הכלכלי שלה, ניתן ליישם את המשימה הזאת. 45% מהאנרגיה שלנו נחשבת כמקורות אנרגיה ירוקים, כולל אנרגיה גרעינית".
3 צפייה בגלריה
סלמאן, מלך ערב הסעודית
סלמאן, מלך ערב הסעודית
סלמאן, מלך סעודיה בנאומו בפסגה
גם סלמאן מלך סעודיה נאם בוועידה מארמונו. הוא סיפר בקצרה על הפרויקטים הירוקים בארצו והבטיח גם הוא לפעול למען עתיד טוב יותר של כדור הארץ.
פוטין הוסיף: "רוסיה מעוניינת להשקיע באנרגיה ירוקה. פיתוח עולמי לא צריך להיות רק ירוק, אלא גם בר-קיימא. הוא צריך ליהלחם בעוני ולצמצם פערים בין אוכלסיות במדינות העולם".

ההתחייבויות מהסכם פריז

בהסכם פריז, שנחתם בסוף 2015, כמעט כל מדינות העולם התחייבו להפחית את הפליטות. עם זאת, הן ממשיכות לעלות. גם הטמפרטורה הממוצעת העולמית ממשיכה לטפס. הסכם פריז נועד למנוע עלייה עולמית של מעל 1.5 מעלות בממוצע. בעלייה של 1.5 מעלות, פני הים יעלו ברוב חלקי העולם, מיליוני בתים יהיו מתחת למים, ויתרחשו הצפות חסרות תקדים שייפגעו באופן משמעותי בכדור הארץ.
מדענים מעריכים כי העולם כבר הגיע לעלייה של 1.1 מעלות, ונגיע לעלייה של 1.5 מעלות עד 2030. כמו כן, מומחים אומרים שהיעדים הנוכחיים של המדינות לא מספיק שאפתניים כדי למנוע עלייה אפילו גדולה יותר.
כ-120 מדינות, בהן ארצות הברית, יפן, ניו זילנד ודנמרק, התחייבו כי יחדלו לפלוט גזי חממה עד שנת 2050, וגם סין הכריזה שתפסיק לפלוט גזי חממה לפני 2060. עם זאת, נותרה עוד עבודה רבה, וההתחייבויות הנוכחיות לא בהכרח יתממשו.
פורסם לראשונה: 13:57, 22.04.21