עובד של רשות הטבע והגנים ניקה את נחל ייטב במזרח בנימין בשבוע שעבר ולפתע מצא חוויאי, סוג של עוף דורס, פצוע. "יצאנו לנקות את הטבע בנחל ייטב", אמר בן, העובד בפרויקט 500 של רשות הטבע והגנים ומשרד האוצר, "ופתאום ראיתי חיוויאי פצוע, חלש ומתקשה לעוף. ניגשתי אליו תוך כדי שאני מתייעץ עם פקח רשות הטבע והגנים לגבי אופן הטיפול".
לדברי שמואל רודריג, ראש צוות הניקיון בפרויקט, החוויאי לא ניסה לתקוף או להתנגד. "הוא היה חלש מאוד, בדקתי האם הוא יכול לעוף, אך ראיתי שהוא מתקשה ולאחר מספר שניות נוחת לקרקע. לכן, בהמלצת פקח רשות הטבע והגנים מתן מוראד העברתי אותו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והספארי", אמר רודריג.
1 צפייה בגלריה
חיוואי
חיוואי
חוויאי
(צילום: שמואל רודריג, רשות הטבע והגנים)
מבדיקות שעשו לעוף הדורס בבית החולים לחיות בר, נמצא כי החיוויאי חלש, רזה, אנמי ויש לו קליע בכנף, שנגרם בשל ירי מרובה ציד. "לחיוויאי הזה היה מזל גדול, אם לא היינו יוצאים לנקות את הטבע הוא כנראה לא היה שורד למשך זמן רב", הוסיף רודריג.
החוויאי הוא עוף דורס יום ממשפחת הניציים. כנפיו הארוכות והרחבות משמשות אותו לדאייה על זרמי אוויר חמים. בזמן הדאייה סורק החיוויאי את נחלתו בחיפוש אחר טרף. ביכולתו לרפרף זמן ארוך באותו מקום אם יש לו צורך בכך. מקור שמו של החיוויאי הוא במילה הארמית "חיויא", שמשמעותה נחש, שכן זהו טרפו העיקרי: בעונה אחת יכול חיוויאי לטרוף מאות נחשים.
ברשות הטבע והגנים, פועלים גם בימים אלו במשימות פיקוח ושמירה על הטבע, ומבקשים מהציבור הרחב להמשיך ולדווח על חיות בר פצועות ובמצוקה למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639*.