5 צפייה בגלריה
 תל בנאת, לפני ששקע
 תל בנאת, לפני ששקע
תל בנאת, לפני ששקע
תל עצום בגבול סוריה-עיראק, שבו נמצאו עצמות של 30 לוחמים ושמאז שקע, עשוי להיות אנדרטת המלחמה העתיקה ביותר שהתגלה. צוות ארכיאולוגים אמרו כי אותה מצבת זיכרון בתל בנאת מתוארכת ללפני יותר מ-4,300 שנה.
האנדרטה היא הדוגמה הראשונה מסוגה למונומנט שתואר בכתבים עתיקים במסופוטמיה, שבו הגופות של האויבים או של המקומיים נטמנים במבנה מסודר. "התגלית מראה כי אבות אבותינו כיבדו את אלו שנהרגו בשדה הקרב, בדיוק כמו בימינו אנו", אמרה אן פורטר, חוקרת למדעי המזרח התיכון באוניברסיטת טורונטו.
5 צפייה בגלריה
 דומה לפירמידת ג'וסר
 דומה לפירמידת ג'וסר
דומה לפירמידת ג'וסר
לדבריה, "אנחנו לא יודעים אם הקברים היו המנצחים או המפסידים בקרב. אנחנו כן יודעים שאנשי תל בנאת לקחו את גופות ההרוגים ממקום אחר, כנראה זמן רב אחרי האירוע, וקברו אותם בגבעה עצומה שנראתה לקילומטרים".
מצבת הזיכרון נראית דומה לפירמידת המדרגות בג'וסר שבמצרים, פרט לכך שהשלבים בה עשויים מעפר וגבס, ולא מאבן. במחקר, שפורסם במגזין Antiquity, נכתב גם אנשי המקום קראו לו "המונומנט הלבן" כי הגבס גרם לאתר לזהור בשקיעה.
האתר נחפר כבר בין 1988 ל-1999, אבל החוקרים לא הבינו את משמעותו במלואה עד לאחרונה. הם החלו בחפירות לפני שהמקום הוצף בעקבות בניית סכר תישרין, והתל שקע. מאז אותם ארכיאולוגים שחפרו אז, ביחד עם סטודנטים מאוניברסיטת טורונטו, בחנו את הממצאים, קבעו שהאתר היה מצבת זיכרון ללוחמים, כנראה העתיק מסוגו בעולם. הם גילו גם כי הוא נבנה על בסיס מבנה קדום יותר.
5 צפייה בגלריה
 הכדוריות שנמצאו ליד העצמות. התמונות: מתוך המחקר
 הכדוריות שנמצאו ליד העצמות. התמונות: מתוך המחקר
הכדוריות שנמצאו ליד העצמות. התמונות: מתוך המחקר
הארכיאולוגים ציינו כי בחלק מהמקרים לא ניתן היה לזהות את המין והגיל של אלו שנטמנו במצבת הזיכרון. אלו שכן אפשר היה לזהותם היו גברים – ממבוגרים צעירים ועד ילדים, חלקם אף בני 8 עד 10. לא ברור מדוע ילדים כה צעירים נקברו באנדרטת מלחמה.
"ייתכן שהעצמות הובאו מקרב שהתרחש זמן רב לפני כן, או מבית קברות", הם כתבו. "בכל מקרה, הם נבחרו, סודרו והושמו בעדינות, זמן רב אחרי מותם". חלק מהמתים נקברו לצד קונגה – גזע דומה לסוס שמשך כרכרות בעת העתיקה - וייתכן שאלו שנקברו לצד קונגה שימשו כנהגי עגלות.
בנוסף, הצוות מצא כדוריות ליד חלק מהמתים. הקדמונים השתמשו פעמים רבות בכדוריות שנורו מקלע כנשק, ואלו עשויים לסמל את התפקיד של הקבורים בעת שהיו בחיים. לעיון במחקר לחצו כאן.