רגע לפני שפוזרה אישרה אמש (יום ג') מליאת הכנסת הצעת חוק, שלפיה יהיה אפשר להתקין מערכות לייצור חשמל מאנרגיית שמש בבתים משותפים, גם אם רק 66% מהדיירים מסכימים.
בנוסף לכך, בעל דירה, בכפוף לכמה תנאים, יוכל להתקין על גג הבניין המשותף מתקן אגירה ומתקן פוטו וולטאי, בלא הסכמת שאר הדיירים. מטרת החוק היא לעודד הקמת מערכות אלה בבתים משותפים, ולהסיר חסמים על בניית פאנלים סולריים בגגות של בתים משותפים. ההסדר דומה להסדר החל היום לגבי התקנת דוד שמש.
5 צפייה בגלריה
(צילום: אבי מועלם)
הצעת החוק נוסחה במשרד המשפטים וקודמה על ידי השר אבי ניסנקורן. זאת, עקבות יוזמה של המשרד להגנת הסביבה. כמו כן, אל הצעת החוק הוצמדה הצעה דומה של ח"כ בועז טופורובסקי. החוק קובע כי בעל הדירה המתקין ימסור הודעה מוקדמת לנציגות הבית המשותף לגבי כוונתו להתקין את המתקנים המיועדים לשמשו. כל בעל דירה אחר, שסבור, לאחר התקנת המתקן, שיש נסיבות המצדיקות את הסרתו, כגון מטעמי בטיחות, יוכל לפנות למפקח על הבתים המשותפים במשרד המשפטים, שרשאי להורות על הסרת המתקן. עלויות ההסרה יושתו על בעל הדירה המתקין.
ביוזמת יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ', התווסף סעיף לפיו: יוחל פטור מהיטל השבחה על התקנת מערכות סולאריות על מאגרי מים, בריכות דגים ומאגר קולחים.
5 צפייה בגלריה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
התקנת פאנלים סולארים על מבנה
(צילום: shutterstock)
במקרה ששני שלישים מבעלי הדירות רוצים להתקין מתקן פוטו וולטאי או מתקן אגירת אנרגיה, יהיה עליהם לעמוד בתנאים שמבטיחים את בטיחות המערכת, עמידה בדרישות חוק התכנון והבניה, חוק הקרינה הבלתי מייננת וחוק החשמל. וכן יהיה עליהם להבטיח שהתקנת המתקן לא תמנע הקמת מתקנים אחרים נחוצים על גג הבניין המשותף, ושההתקנה תיעשה בדרך שתצמצם פגיעה בחזות הבניין. אם יעמדו בכל התנאים האלה, יוכלו להתקין את המתקנים, למרות התנגדות שליש מדיירי הבניין.
הוצאות התפעול והתחזוקה של המתקנים יחולו על כל בעלי הדירות בבית המשותף, אלא אם כן הם החליטו אחרת.
5 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים על גגות בניין
פאנלים סולאריים על גגות בניין
פאנלים סולאריים על גגות בניין
(צילום: מוחמד שינאווי)
החוק הועבר אמש לאחר מאמצים משותפים של מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי, המשרד להגנת הסביבה, משרד המשפטים וח"כ מיקי חיימוביץ' (כחול לבן). זאת, בשל הסתייגות לחוק שהגיש ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה). ח"כ אשר חשש כי הפאנלים הסולאריים ימנעו בנייה של יחידות דיור או חדרים על גגות.
לפי הפתרונות שאושרו, במסלול משותף של הסכמת שני שלישים מהדיירים - נקבע ששר המשפטים יקבע תקנות בתוך 3 חודשים (עד 20 במרץ 2021) ובהן ההסדרים הנדרשים במקום בו יש תכנית גגות.
כמו כן, במסלול של בעל דירות יחיד או מספר דיירים שאינם מהווים שני שלישים מהמתקינים את המתקן- נקבע כי במצב בו יש אפשרות לבנייה על הגג והמתקן הפוטו וולטאי מפריע להקמת חדר היציאה לגג, בעל הדירה המרחיב את דירתו יישא בהוצאות הסרת או העתקת המתקן הפוטו וולטאי וכן יחזיר לבעל המתקן את הוצאות ההתקנה במקרה של הסרה.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "בהמשך להתנגדותי ליעד הנמוך של 30% אנרגיות מתחדשות ב-2030, אנו מקדמים ותומכים במהפכת ייצור החשמל ממקורות סולאריים במרחב הבנוי. אישור תיקון החוק יאפשר להעמיד את ישראל בשורה אחת עם מדינות הOECD, ויהווה בשורה אדירה עבור 75% מהציבור הישראלי המתגורר בבניינים משותפים, ציבור שעד כה היה מודר מהמהפכה הסולארית. מדובר בצעד שעשוי לצמצם פערים חברתיים ויאפשר הכנסה לכל מי שמחליט להתקין פאנל סולארי על גג ביתו".
שר המשפטים אבי ניסנקורן: "החוק יפחית את הזיהום שנגרם מייצור חשמל בתחנות הכח, יתמרץ מעבר לאנרגיות מתחדשות ויאפשר הוזלה משמעותית של עלויות החשמל לצרכנים".
ח"כ בועז טופורובסקי: "אני גאה לבשר שהצעת החוק הירוקה שלי, הנוגעת לניצול אנרגיית השמש בבניין משותף, עברה היום והתקבלה במדינת ישראל. אנחנו בדרך למהפכה אדירה. כן, לא פחות מכך! זו החלטה שלא נופלת ממהפכת דודי השמש בשנות ה-70. מהפכה ששמה את ישראל בצד הנכון והירוק בדפי ההיסטוריה. אני קורא לכל בעלי הדירות בבניינים המשותפים להתקין פאנלים סולאריים בהקדם וביחד נייצר חשמל ירוק במהרה בימינו".
5 צפייה בגלריה
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
בועז טופורובסקי
(צילום: דרור סיתהכל)
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ' אמרה: "הכנסת אולי מתפזרת, אבל אנחנו ממשיכים לעבוד עד הרגע האחרון - הצלחנו להביא עוד בשורה משמעותית לשוק האנרגיה המתחדשת בישראל. החוק יעודד הקמת מערכות סולאריות בבתים משותפים, בהסדר שדומה לזה החל על התקנת דודי שמש, ויסיר חסמים שמנעו עד כה מעבר מסיבי יותר לאנרגיה סולארית. במהלך הדיון היום על החוק, התווסף לבקשתי סעיף חשוב נוסף שיעניק תמריץ כלכלי של פטור מתשלום 'היטל השבחה' על התקנת מערכות סולאריות על מאגרי מים, בריכות דגים ומאגרי קולחין. הסעיף הזה מכיל בתוכו ניצחון כפול- מצד אחד מעודדים אנרגיה סולארית, ומצד שני ממצים את השימוש בקרקע בנויה מבלי לפגוע ולהרוס לצורך כך שטחים פתוחים חדשים".
5 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ
ח"כ מיקי חיימוביץ
ח"כ מיקי חיימוביץ
(קרדיט: דוברות הכנסת עדינה ולמן)
מהחברה להגנת הטבע נמסר: "החוק שאושר, יפחית את הלחץ והצורך להקצות שטחים פתוחים, לפיתוח האנרגיות המתחדשות בישראל, שטחים שחשובים לשמירת המגוון הביולוגי ולשירותי הפנאי והנופש של האזרחים, במדינה הולכת ומצטופפת. לפי ההערכות של החברה להגנת הטבע, ניתן יהיה להגיע ל - 50% אנרגיות מתחדשות, בשנת 2030, ללא תוספת של שטחים פתוחים בכלל".