כבוד למחקר הישראלי: פרופסור (אמריטוס) מנואל טרכטנברג מבית הספר לכלכלה ע"ש איתן ברגלס באוניברסיטת תל אביב נבחר היום (ג') לחבר של כבוד באגודה הכלכלית האמריקנית (American Economic Association) היוקרתית. טרכטנברג הוא הישראלי השביעי בהיסטוריה שזוכה בכבוד הזה, אחרי אלחנן הלפמן, חתן פרס נובל ישראל אומן, מנחם יערי, אריאל רובינשטיין, איתן שישנסקי ויורם וייס.
1 צפייה בגלריה
מנואל טרכטנברג
מנואל טרכטנברג
פרופ' מנואל טרכטנברג
(צילום: הדר יואביאן)
האגודה הכלכלית האמריקנית היא ארגון-הגג של הכלכלנים בארה"ב, שנוסדה ב-1885 ומונה כיום כ-23 אלף חברים. בין היתר, האגודה מפרסמת כמה מכתבי העת הנחשבים בעולם, כמו ה-American Economic Review. מאז 1976 נוהגת האגודה לבחור במתי מעט כלכלנים בולטים במיוחד מחוץ לארה"ב, ולהעניק להם תואר "חבר זר של כבוד" (Foreign Honorary Member).
"אני נרגש מאוד מהזכייה, אני רואה בכך ביטוי נוסף להכרה לה זוכה האיכות המחקרית של האקדמיה בישראל. תחום המחקר העיקרי שלי הינו חדשנות טכנולוגית, ועל כן משמח אותי במיוחד העובדה שמחקר זה מקבל הכרה בהיותי חלק מה-Start-up Nation. בפני המחקר הכלכלי עומדים כיום אתגרים גדולים: כיצד לדאוג לשיקום המשקים לאחר הקורונה, תוך התמודדות עם בעיות האקלים והאי-שוויון הגואה? מדינת ישראל יכולה להפוך למעבדה מצוינת לכך, כמו שהוכחנו בתחום החיסונים. בשביל זה צריך בין היתר שהמדינה תמשיך לתמוך במחקר המדעי, ותראה בו מרכיב מרכזי בחוסן הלאומי. אני גאה מאוד להיות חלק מאוניברסיטת תל אביב, ומהישגיה המרשימים".
בנוסף למחקריו הרבים בעיקר בתחומי המחקר והפיתוח, הצמיחה, הפטנטים והחדשנות הטכנולוגית, טרכטנברג מילא שורה ארוכה של תפקידים ציבוריים: מייסד וראש המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) של המועצה להשכלה גבוהה, ויו"ר הוועדה לשינוי כלכלי חברתי ("ועדת טרכטנברג") שהוקמה בעקבות המחאה החברתית של 2011. לאחרונה מונה לעמוד בראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) באוניברסיטת תל אביב. בין לבין הוא כיהן במשך כשנתיים וחצי כחבר כנסת מטעם "המחנה הציוני".