הולכים ברחוב ונתקלים ב"מוקש" שלא נאסף על בעלי הכלב? מדובר בתופעה רחבה מאוד: כ-500 ק"ג של צואת כלבים לא נאספת מהמדרכות בתל אביב. בעירייה אמרו כי בשנה האחרונה התקבלו כ-6,700 קריאות למוקד העירוני בנושא וכ-3,500 דוחות ניתנו לבעלי כלבים, שלא אספו את מה שהשאירה חיית המחמד שלהם על המדרכה.
צפו בריאיון באולפן ynet עם דובר עיריית תל אביב, איתן שוורץ


כדי להילחם בתופעה, שעלולה להיגמר בצורה לא נעימה למי שדורך בטעות על ה"מוקש", בעיריית תל אביב סימנו "אזורים חומים", שבהם התופעה חמורה במיוחד. לצד פעולות הסברה, ואפילו שיימינג, הוחלט לתגבר את האכיפה באותם מקומות. שלוש שכונות - הצפון הישן, לב העיר ופלורנטין - כבר זכו לתואר "שכונות חומות".
בעיריית תל אביב מודים כי בחודשים האחרונים חלה עלייה ניכרת בהיקף הדיווחים על צואת הכלבים שלא נאספת על ידי בעלי הכלבים בעיר, כמו גם עלייה באי שביעות רצון התושבים ממפגע זה. ומה הסיבה לעלייה באי איסוף הצואה? בעיריית תל אביב אומרים כי לא מדובר בתופעה ייחודית לעיר, אלא שגם בערים אחרות בעולם דווח על עלייה בהיקף התופעה מאז פרוץ משבר הקורונה. יש הסבורים כי ההסתגרות בבתים גרמה לעלייה באימוץ כלבים, אחרים מייחסים את העלייה לעובדה שבתקופה זו יותר טיולי רחוב נערכו על ידי ילדים – ואלו נוטים לאסוף פחות מהמבוגרים.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
דובר עיריית תל אביב, איתן שוורץ, התייחס בריאיון באולפן ynet לתופעה הלא נעימה. "יש כאלה שלא אוספים אולי מתוך אידיאולוגיה, אולי מתוך חוסר אכפתיות, יש כאלה שאולי לא שמים לב", הוא אמר. "אנחנו בבעיה מאוד מאוד גדולה, כמו בהרבה ערים אחרות בארץ, כי בישראל כדי לקנוס מישהו שהכלב שלו עושה צרכים במרחב הציבורי והוא לא אוסף - אתה צריך לראות את הדבר הזה בשעת מעשה ממש. זה קשה, אתה לא יכול לשים פקח על כל רחוב".
אבל בכל זאת יש כאלו שנתפסים. שוורץ: "כשאנו תופסים אנשים בשעת מעשה, אנו קונסים אותם ב-730 שקל, אבל זה לא מרתיע. לצד הגברת האכיפה שנעשית באותן שכונות בשבועות האחרונים, אנו מקדמים תיקון לחוק העזר, באופן שיאפשר לנו להקים מאגר DNA של הכלבים בעיר. זה אולי נשמע מגעיל, אבל זו הדרך היחידה להתמודד עם זה. מאגר שבו אתה יודע כשאתה ניגש לדבר עצמו בשטח של מי זה, ואז אין צורך במעקבים. זה פתרון שמיושם בהצלחה בכל העולם. הדרך היחידה לגרום לאותם אנשים לאסוף - זה לתפוס אותם ולהעניש אותם. ברור שמדובר בפרופיל של אדם שכנראה האכפתיות שלו מהסביבה ומאנשים סביבו - יותר נמוכה מאחרים".