הלילה (בין ראשון לשני) ייראה מטר המטאורים ג'מינידים, הנובע מקבוצת תאומים (ג'מיני) ושיאו יהיה לאחר חצות. מטר זה הוא אחד ממטרות המטאורים העשירים ביותר והקצב הצפוי בשיא הוא כ-120 מטאורים בשעה (הקצב הוא תיאורטי והוא מחושב לקצב שהיה נראה לו נקודת המוצא של המטאורים מצויה מעל הראש כאשר תנאי התצפית אופטימליים). השנה הירח, המצוי סמוך למולד, זורח לקראת זריחת השמש ולכן לא יפריע לצפייה במטר.
1 צפייה בגלריה
מטאורים. ארכיון
מטאורים. ארכיון
מטאורים. ארכיון
(צילום: shutterstock)
שמו של המטר נובע מקבוצת ג'מיני, שמה הלטיני של קבוצת תאומים הזורחת באופק המזרחי עם רדת החשיכה בישראל ומגיעה לרום מרבי, כמעט בזניט, כשעתיים לאחר חצות. השנה המטר נוח מאוד לצופים מישראל, כיוון ששיא המטר צפוי לאחר חצות הלילה (בין 13 ל-14 בחודש) ולפיכך השיא עצמו ייראה היטב מישראל, כמו כן אפשר לצפות בקצבים נאים של המטר בלילה שלפני ואחרי השיא. כרגיל, במטרות מטאורים חשוב להדגיש שאין צורך במשקפות או בטלסקופים, יש להביט לכיוון השמיים (רצוי לכיוון הזניט בשעות המאוחרות של הלילה). המטאורים נראים בכל מקום בשמיים.
מקורם של המטאורים הוא בחלקיקי אבק, שֶׁמַּסָּתָם אינה עולה על חלקיקי הגרם. המטאורים המשויכים למטר הג'מינידים נעים במהירות בינונית של 35 ק"מ לשנייה ומקורם באסטרואיד פאת'ון ובכך הם נבדלים ממרבית מטרות המטאורים שמקורם בשביטים. חלקיקי האבק נשרפים כליל לאחר כניסתם לאטמוספירה ואינם מגיעים לפני הקרקע. הקצב התיאורטי של הג'מינידים הצפוי לשיא המטר הוא למעלה מ-100 מטאורים בשעה. בסוף השבוע, לפני השיא, נראו כמה עשרות מטאורים בלילה. חשוב להדגיש, שאין הכוונה לתופעה המזכירה מטר, אלא שמספר המטאורים הנצפים בלילות של מטר מטאורים גבוה בהרבה מהממוצע, ובמקרה של מטרות "טובים" - מדובר בחוויה.
המטר הנוכחי נובע כאמור מקבוצת ג'מיני. כיוון שהירח לא יפריע לתצפית, השעות הטובות ביותר לצפות במטר הן לקראת חצות ועד לזריחה. כמובן הצפייה הטובה ביותר היא מחוץ לאזור עירוני מואר, אך גם מתוך הערים עדיין יהיה אפשר להבחין במטאורים הבהירים. קבוצת תאומים זורחת בכיוון מזרח ולכן זהו הכיוון שממנו ינבעו המטאורים, אם כי אפשר יהיה לראותם גם אם שוכבים ומביטים לרום השמיים.

קסטור ופולוקס

קבוצת תאומים קיבלה את שמה הודות לשני הכוכבים הבהירים המציינים את ראשי התאומים - קסטור (הצפוני יותר) ופולוקס שהוא הדרומי יותר והבהיר מבין השניים, אף על פי שהוא מצוין באות היוונית ביתא (קסטור מצוין כאלפא). קסטור הנראה לעין ככוכב בודד הוא למעשה מערכת של שישה כוכבים החגים אלה סביב אלה. בטלסקופ טוב אפשר יהיה להבחין שקסטור מורכב משני כוכבים בהירים הצמודים זה לזה וכמעט שלא ניתנים להפרדה. כל אחד מהצמד מורכב משני כוכבים, כאשר אי אפשר להפריד בין בני הזוג באמצעים אופטיים. הזוג השלישי ייראה ככוכב אדום המרוחק יחסית מהצמד הבהיר. הוא נראה ככוכב בודד אך מדובר בצמד של ננסים אדומים, שהם השמשות הקטנות ביותר הקיימות. כל המערכת מצויה במרחק של 52 שנות אור מכדור הארץ.

צדק ושבתאי

בין הצפייה במטאורים, אפשר לצפות גם בצמד כוכבי הלכת הענקיים - צדק ושבתאי, ההולכים ומתקרבים זה לזה בשמי הערב בכיוון דרום מערב, עד לקרבה הקרובה מאוד והנדירה בינם ב-21 בדצמבר. צדק הוא הבהיר מבין השניים והוא הולך ומתקרב לשבתאי המצוי משמאלו. אנו נרחיב בנושא ההתקבצות בימים הקרובים.
חדשות אסטרונומיה, ספר ומידע נוסף על התצפית בירח ובכוכבי הלכת ואירועים אסטרונומיים נוספים אפשר למצוא בלוח השנה האסטרונומי.
ד"ר יגאל פת-אל, קוסמוס טלסקופים.