שיא עולמי חדש: חוקרים מהפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל אביב נדהמו לחזות במהלך מחקר שגרתי בשיא עולם מרגש - עטלפה ששוקלת בסך הכל 30 גרם, עפה ברציפות, ללא מנוחה, מרחק של יותר מ-200 ק"מ במשך כשבע שעות.
2 צפייה בגלריה
שיא עולמי חדש
שיא עולמי חדש
שיא עולמי חדש
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
החוקר המוביל פרופ' יוסי יובל מבית הספר לזואולוגיה, מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט ובית ספר סגול למדעי המוח מסביר כי בספרות המקצועית ידוע על עטלפים שעפים ברציפות כ-100 עד 150 ק"מ ואילו השיאנית הישראלית החדשה כמעט והכפילה את המרחק. במחקר השתתפו גם הדוקטורנטית איה גולדשטיין והשתתפו בו גם פרופ' רודריגו מדיין מאוניברסיטת UNAM במקסיקו ופרופ' עמוס קורמן ממכוןCNRS בצרפת. המחקר התפרסם בכתב העת Current Biology.
במסגרת המחקר, החוקרים עקבו אחר עטלפות-אימהות מניקות בצפון מדבר סונורה, הממוקם בגבול מקסיקו-ארצות הברית. החוקרים התמקדו באזור זה מכיוון שהוא נחשב למאוד אטרקטיבי עבור העטלפות, במיוחד בשל פריחת הקקטוסים, מזן הסגווארו העשיר בצוף וסוכר, המזון המועדף עבור העטלפים.
החוקרים הצמידו לעטלפות מכשיר – GPS זעיר, שפותח באוניברסיטת תל אביב. במשך היום העטלפות שומרות על גוריהן במערה הממוקמת בצפון מדבר סונורה ובלילות הן עפות לשדות הקקטוסים הממוקמים במרחק של עשרות ק"מ מהמערה.


2 צפייה בגלריה
לעטלפים הוצמד משדר, שעקב אחר תנועתם
לעטלפים הוצמד משדר, שעקב אחר תנועתם
לעטלפים הוצמד משדר, שעקב אחר תנועתם
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)


פרופ' יוסי יובל מסביר: "עטלפים ידועים ביכולת הניווט המופלאה שלהם וביכולתם לעוף מרחקים ארוכים, אך נראה שמדובר בשיאנית עולם גאה. מדהים כמה מוכנה עטלפה קטנה להשקיע כדי להניק את הגור שלה".
במהלך המחקר, החוקרים גם בדקו את תהליך קבלת ההחלטות של העטלפות בזמן שהן ניזונות בשדות הקקטוסים. "לעטלפות יש אתגר לא פשוט. הן מגיעות לשדות עם אלפי קקטוסים והן צריכות להתחרות בעטלפות אחרות, בזמן הקצר שעומד לרשותן, כדי שלא לסכן את הגורים שנותרו לבדם במערה", מסבירה איה גולדשטיין.
לדבריה, במסגרת שיתוף פעולה עם המתמטיקאי עמוס קורמן ממכון CNRS בצרפת, החוקרים פיתחו מודל שמתאר את דרך קבלת ההחלטות של העטלפות. החוקרים הבחינו שהעטלפות מחלקות את השדות, לחלקות קטנות, פעולה שמאפשרת להן ליהנות בצורה שוויונית מהקקטוסים הטובים במינימום מאבקים והתנגשויות.