השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, תקפה בחריפות את כוונת מנהל רשות מקרקעי ישראל הנכנס ינקי קוינט, שנחשפה הבוקר (יום ג') ב-ynet, להקפיא תוכנית מפרץ החדשנות במפרץ חיפה, שמטרתה לפנות את המפעלים המזהמים ולהקים במקום בין היתר עשרות אלפי יחידות דיור.
2 צפייה בגלריה
גילה גמליאל
גילה גמליאל
השרה גילה גמליאל
(צילום: אבי מועלם )
גמליאל אמר כי כוונת רשות מקרקעי ישראל להקפיא את תכנית 'מפרץ החדשנות' למשך 45 יום לפחות אינה ראויה. "אני מתנגדת למהלך המסוכן, שעלול לטרפד את הגשת המלצות הוועדה בזמן, ומשוכנעת שגם המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה לא תאפשר זאת. הסמכות לקבוע מדיניות ניתנה אך ורק לשרי הממשלה. כדי שנוכל לקבל החלטה בנושא – הוועדה צריכה להגיש את המלצותיה בזמן".
בעקבות הפרסום ב-ynet הסביר קוינט ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, כי בשל מורכבות הנושא ומכלול השלכותיו - ביניהן השלכות על תזרים הרשות בשנים הקרובות והיקף הפיצוי למחזיקים - יידרשו כ 45 יום ללימוד ובחינת הנושא, לרבות גיבוש עמדת הרשות בעניין. גמליאל סבורה כי אין לדחות את ההחלטה הנושא: "כל הגופים חייבים להתעלות מעל הפוליטיקה והאינטרסים של בעלי ההון, ולהוביל בצורה אמיצה חזון ירוק למפרץ חיפה. אני רואה לנגד עיניי את מפרץ חיפה עם תעשיות ירוקות וחדשניות שינצלו את היתרונות של העיר ויהפכו אותה אבן שואבת לצעירים".
השרה להגנת הסביבה הוסיפה: "ועדת המנכ"לים לבחינת עתיד מפרץ חיפה שראש הממשלה ואני הקמנו, פועלת בחודשים האחרונים ותצטרך להגיש את המלצותיה בקרוב. לראשונה הצלחנו להביא למצב שכל הגופים הרלוונטיים לעתיד מפרץ חיפה מתכנסים יחד ועובדים בשיתוף פעולה כדי לגבש אסטרטגיה כוללת לעתיד המפרץ". לדבריה, "נוצר חלון הזדמנויות היסטורי, וההסכמה לגבי פינוי המפעלים המזהמים גדולה מאי פעם. אסור שפינוי המפעלים המזהמים לא יקודם בגלל שיקולים שלא רואים מולם את תושבי חיפה והקריות, הצמאים לסביבה נקייה ומשגשגת".
2 צפייה בגלריה
הלבניות בחיפה
הלבניות בחיפה
בתי הזיקוק במפרץ חיפה
(צילום: גיל נחושתן)
בניוגד להודעתו של קוינט, הודיעה השרה גמליאל כי לא צפויה הקפאה של התוכנית. "ישיבת ועדת המנכ"לים תתקיים היום בצהריים. היא לא תהיה הישיבה האחרונה וההחלטות בנושא יתקבלו בישיבות נוספות בהמשך", היא אמרה. "עדיין לא מאוחר לקבל את ההחלטות הנכונות למען עתיד תושבי המפרץ והמדינה".
היא גם קראה למשרדים ולגופים הממשלתיים האחרים לתמוך בפינוי המפעלים המזהמים ממפרץ חיפה: "רשות מקרקעי ישראל, משרד האנרגיה, משרד האוצר ושאר חברי הוועדה יצטרכו לבחור לאיזה צד ירצו להשתייך בהיסטוריה: לצד של בעלי ההון והמזהמים, או לצד של אזרחי ישראל ותושבי מפרץ חיפה הזקוקים לסביבה נקיה מזיהום אוויר".
אלעד הוכמן, מנכ"ל ארגון מגמה ירוקה, התייחס להודעת ההקפאה: "מדובר בשערורייה ובמחטף שעוד ייחקר. החלטת הממשלה שהביאו ראש הממשלה והשרה גמליאל נתנה תקווה אמיתית לתושבי מפרץ חיפה לסגור את התעשייה הפטרוכימית ובתי הזיקוק. ההחלטה הגיעה אחרי עבודת מטה מקצועית של רמ"י ועבודה כלכלית של חברת מקינזי, וזכתה לתמיכה מקצועית מכל רחבי הממשלה".
מארגוני הסביבה נמסר בעקבות הודעתו של מנהל רמ"י, כי המאבק נסוב סביב עניין הפיצויים. "מבחינתנו מדובר בקידום הבראת אוכלוסייה שעומדת בסכנה בריאותית וביטחונית, על בסיס יום יומי, בגלל תעשיות מזהמות ונפיצות. מבחינת התעשיינים מדובר בגזירת קופון כלכלי. השווי הריאלי של בז״ן עומד על 2.3 מיליארד שקלים, שהם כאין וכאפס לעומת ההשקעה הממשלתית שתידרש על מנת להותיר את התעשייה המזהמת על כנה, תפקידה של המדינה להתערב לטובת הציבור ולסיים עם הקרקס הזה שבו בעלי הון פוגעים באיכות חייהם של אנשים נורמטיבים. כל שנה שבה מתקני תעשיית זיקוק נפט עומדים בכניסה לשכונות המגורים בקריות, עולה למשק כמעט מליארד שח עלויות חיצוניות בגלל תחלואת זיהום אוויר".
עוד נמסר כי "הבקשה של מנכ״ל רמ״י לבחון את חלופת מפרץ החדשנות כחזון למפרץ חיפה נשמעת לגיטימית לכאורה, אך התזמון ביחד עם התנגדות האוצר וקמפיין התעשיינים מעוררת תהיות רבות. יצור כלאיים המשלב בין תעשייה הקוטלת את האוכלוסיה בלב האוכלוסיה, הוא בלתי אפשרי".
מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר: "הגיע הזמן לדבר על האמת ולשים את הפופוליזם בצד. מי שמזדרז לקבל החלטות קריטיות אשר ישפיעו על יציבות הכלכלה הישראלית כולה, על ביטחון ועצמאות המדינה ועל אלפים שיישארו ללא פרנסה באופן חפוז, מעוניין אך ורק לקדם את האינטרס של עצמו. הפופוליסטים טוענים לזיהום, אך גם הם כבר יודעים שרובו המוחלט של הזיהום במפרץ מגיע מהתחבורה ומהנמל ולא מהתעשייה. בכל הערים המובילות בעולם מתקיימת תעשייה יציבה ואיתנה לצד מגורים. על כן יש ליצור תכנית סדורה, בעלת תכנון אסטרטגי ואחראי לטווח ארוך שתאפשר לתעשייה לפעול".