אוהבי הטבע ברחבי הארץ התאכזבו בחודש שעבר, לאחר שוועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה את תוכנית "רכס לבן" בירושלים. מדובר בתוכנית הרסנית לטבע הירושלמי, שלה התנגדו ארגונים ירוקים ותושבים האזור. התוכנית כוללת הקמת שכונת מגורים חדשה בהיקף של כ-5,250 יחידות דיור, 300 יחידות דיור מוגן, מלונאות, שטחים ציבוריים, תעסוקה ומסחר וחניון "חנה וסע". עתה מצטרף למתנגדים להרס "הריאה הירוקה" גם איגוד רופאי בריאות הציבור. באיגוד אמרו כי לתוכנית רכס לבן יש השלכות של פגיעה בבריאות הציבור, ולכן יש לערוך תסקיר השפעה על הבריאות. יו"ר הוועדה, שמרית גולן, הודתה עם אישור התוכנית כי "לפיתוח ולבנייה ברכס לבן מחיר סביבתי גבוה מאוד, אבל זה רע הכרחי".

איגוד רופאי בריאות הציבור פנה למתכננת מחוז ירושלים במינהל התכנון, שירה תלמי בבאי, וביקש כי יערכו תסקיר השפעה על בריאות הציבור. "האיגוד מתריע בפני השלכות אפשריות של פגיעה בבריאות הציבור, וממליץ שייערך תסקיר השפעה על הבריאות לגבי תכנית רכס לבן בהשוואה לחלופות אחרות".
עוד נכתב בפנייה כי "מחקרים רבים בעולם מראים קשר בין חשיפה לשטחים ירוקים וטבעיים בעיר לבין שיעורים נמוכים של תמותה, מחלות נשימה, מחלות לב, סכרת, השמנת יתר ובריאות נפשית. מחקרים נוספים מראים שסביבה ירוקה תורמת להתאוששות מהירה יותר ממחלות והפחתת לחצים, חרדות ועייפות".
יש לציין כי בתקופת הקורונה מתחדדת עוד יותר החשיבות של טבע עירוני ונגישות לשטחים ירוקים טבעיים. "חשיפה לסביבה ירוקה מפחיתה סיכון ללדת תינוקות במשקל לידה נמוך, וקריטית להתפתחות פיזית וקוגנטיבית ונפשית תקינה של ילדים ונוער", נכתב בפנייה. "ההשפעות חיוביות יותר בקרב אוכלוסיות במעמד סוציו אקונומי נמוך". בנוסף, נכתב כי "סביבה טבעית תורמת להפחתת זיהום אוויר, רעש וטמפרטורה גבוהה בקיץ. קיים פוטנציאל רחב להפחתת זיהום האוויר על ידי יערות, בייחוד אורן ירושלים ואלון מצוי".
4 צפייה בגלריה
סכנה ל-11 אלף עצים
סכנה ל-11 אלף עצים
סכנה ל-11 אלף עצים
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
באיגוד פירטו שורה של מחקרים שהראו את התועלת הבריאותית מחשיפה לטבע, בין היתר ההשפעה של יערות על איכות האוויר. כך, מחקרים מצאו כי קליפת גזעי אורן ירושלים מצליחות להסיר חלקיקים מזהמים ומתכות כבדות מהאוויר, ומחקר שנעשה בהר הכרמל הראה כי יערות אורן ירושלים מהווים מבלע טוב לגופרית, וכי נראה כי מינים מחטניים מראים יעילות רבה של סילוק חלקיקים נשימים.
באיגוד רופאי בריאות הציבור מבקשים כי תסקיר ההשפעה על הבריאות יבחן את ההשפעות על הבריאות, הכולל את הבריאות הפיזית, נפשית וחברתית של כל האזור. כמו כן, התסקיר יכלול הערכת חשיפה לזיהום אוויר במהלך עבודות הבנייה באתר, והשפעות על הבריאות מתחומי החברה, הכלכלה, הדיור ושירותי הבריאות, וכן האוכלוסיות הצפויות לאכלס את הפרוייקט.
4 צפייה בגלריה
שועל מצוי ברכס לבן
שועל מצוי ברכס לבן
שועל מצוי ברכס לבן
(צילום: דודו בן אור)
4 צפייה בגלריה
ינשוף עצים ברכס לבן
ינשוף עצים ברכס לבן
ינשוף עצים ברכס לבן
(צילום: דודו בן אור)
4 צפייה בגלריה
אדום חזה שר ברכס לבן
אדום חזה שר ברכס לבן
אדום חזה שר ברכס לבן
(צילום: דודו בן אור)
במקביל, קיים אמש שר החקלאות אלון שוסטר סיור מקצועי ברכס לבן. השר הביע בעבר את התנגדותו למיזם וביקש למנוע את הפגיעה החמורה בריאה הירוקה של עיר הבירה, ולחשוב על תוכנית חלופית. "אסור לנו לפגוע בטבע באופן בלתי מידתי כפי שמבקשת תוכנית הבנייה ברכס לבן, לפיה יש לכרות כ- 11,000 עצים. מי שישלם על התוכניות הללו הם לא רק אנחנו, אוהבי הטבע והסביבה, אלא גם הדורות הבאים בריבית דריבית".
נציגת החברה להגנת הטבע יעל אלישר, הארגון העומד בראש המאבק נגד תוכנית הבנייה, אמרה כי "הרי ירושלים הם נכס אקולוגי, ציבורי וחברתי מהמעלה הראשונה של תושבי ירושלים והסביבה. בעידן של משבר האקלים חובה עלינו לשמור על השטחים הפתוחים, להנגישם לציבור, לאפשר לכולנו להמשיך ולחיות כאן ולצורך כך יש לשמור על השטחים הפתוחים ולחזק את העיר מבפנים".