לראשונה בישראל תועד אחד הטורפים הימיים הגדולים מול חופי הארץ. חוקרי המרכז לחקר והצלת יונקים (מחמל"י) ופקחי רשות הטבע והגנים קיבלו דיווחים הבוקר (שישי) על לוויתן מסוג קטלן ששוחה במרחק של קילומטר וחצי עד שלושה קילומטר מחופי הארץ, באזור נהריה ועכו.
גלעד פרל, חותר קייאק, נדהם לפגוש את הקטלן סמוך לחוף שבי ציון במרחק של כשלושה קילומטר מהחוף. "היה לו סנפיר ענק, צר וגבוה. חשבתי שאני הוזה בהתחלה, אך הוא צלל ועלה לנשום. בהתחלה לא הבנתי שזה אורקה אלא סוג אחר של לוויתן. הוא צלל ועלה לידי במשך מספר דקות ונעלם. התלבטתי אם להסתכל או לתעד, עד שאוציא את הטלפון מהתיק האטום בקייאק והעדפתי להיות עם החוויה הזו".
2 צפייה בגלריה
לוויתן קטלן בחופי ישראל
לוויתן קטלן בחופי ישראל
לוויתן קטלן בחופי ישראל
(מנור גורי, רשות הטבע והגנים)

חוקרים: תצפית ודאית של קטלן ראשון בישראל
לדברי ד" ר אביעד שיינין, מנהל מרכז הדולפין והים של עמותת מחמל"י, ומנהל תחום טורפי על בתחנת מוריס קאהן לחקר הים של אוניברסיטת חיפה, "מדובר בלוויתן זכר בוגר בשם ריפטייד (Riptide), שהגיע אלינו כל הדרך מאיסלנד. הוא נראה במהלך החודשים האחרונים באזור נאפולי באיטליה. בשבועות האחרונים נצפה באזור ביירות במשך מספר ימים. זו תצפית ודאית ראשונה של לוויתן קטלן בישראל", הוא אומר ומדגיש כי מדובר בתצפית נדירה של קטלן בים התיכון ובישראל בפרט.
2 צפייה בגלריה
לוויתן קטלן שתועד באיטליה לפני מספר שנים
לוויתן קטלן שתועד באיטליה לפני מספר שנים
לוויתן קטלן שתועד באיטליה לפני מספר שנים
(shutterstock)

הלוויתנים הקטלנים, הם למעשה הגדולים במשפחת הדולפינים. זכרי לוויתן קטלן מגיעים לאורך ממוצע של 9 מטר ונקבות עד 8 מטר. הם נוהגים לחיות בלהקות ונחשבים לציידים מתוחכמים שנוהגים לשתף פעולה בהתאם לסוג הטרף. הם ניזונים לא רק מכלבי ים, דולפינים, כרישים ודגים, אלא גם ממינים שונים של לוויתנים גדולים.
פקחי רשות הטבע והגנים, אייל מילר ומנור גורי, עוקבים אחר התקדמות הקטלן בים מאז שהצליחו לאתרו. לדברי החוקרים, הקטלן נראה במצב גופני ירוד מאוד והם הביעו תקווה כי יצליח לשרוד בגפו.