שבוע עבר מאז החלו להיפלט לחופי ישראל גושי זפת, שעל פי ההערכות מקורם בספינה שהייתה כ-50 ק"מ מחופי אשקלון. עד כה אספו הרשויות, בסיוע מתנדבים רבים - ביניהם חיילים ושוטרים - כ-55 טונות של זפת מהחופים שבאחריות רשות הטבע והגנים. בנוסף נאספו גם כמויות גדולות של זפת מהחופים, שבתחומי רשויות מקומיות. במשרד להגנת הסביבה אמרו כי במהלך מבצע הניקיון ינוקו 1,200 טונות של זפת ופסולת מהחופים.

ברשות הטבע והגנים מעריכים כי כ-30 טונות פסולת זפת נאספו עד כה מחופי הצפון, מתל דור ועד ראש הנקרה. החופים שנוקו כוללים את תל דור, הבונים, שקמונה, חוף גלים וראש הנקרה. כאמור, מדובר רק בשמורות טבע ולא בחופים שנמצאים אחריות הרשויות המקומיות.
בנוסף נאספו 254 שקיות שבהן פסולת זפת בחוף השרון, 330 בפלמחים, 80 בבת ינאי, 200 בפולג, 139 בניצנים, 91 בגדור ו-130 באשדוד. כיוון שכל שקית מכילה כ-20 ק"ג של זפת בממוצע - ההערכה היא כי באותם חופים נאספו כ-25 טונות נוספים של זפת.

2 צפייה בגלריה
חוף עתלית
חוף עתלית
הכל שחור, חוף עתלית אתמול
(צילום: רויטרס)
מהערכת מצב שהתקיימה אמש ברשות הטבע והגנים עולה כי עיקר השטחים החוליים בחופים יחסית נקיים מגושים גדולים של זפת, אך עדיין ניכרים ממצאים של זפת בגושים קטנים - כלומר בגודל של פתיתים עד מטבעות - לאורך החופים. ברשות הטבע והגנים הדגישו כי גושים אלה קשים לאיתור ופינוי ונדרש לסנן את החול ולהמשיך בסריקות מאומצות ונרחבות. בתוך כך, נמסר כי האזורים הסלעיים בחופי שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברובם מזוהמים עדיין וייקח עוד פרק זמן ממושך להסיר מהם את זיהום הזפת. למרות זאת, הערכת הרשות היא כל החופים עדיין מלוכלכים מזפת, גם אם לא ניכרים בהם גושים גדולים של החומר המזהם.
במקביל, רשות הטבע והגנים בשילוב אקולוגים, חוקרים וגופים ברחבי העולם עימם הרשות נמצאת בקשר, מנסים לבחון שיטות ואמצעים מיוחדים להתמודדות עם זיהום הזפת שכיסה חלקים נרחבים מהאזורים הסלעיים בחופים, אותם מורכב יותר לנקות ולשקם מהזיהום. במסגרת זאת בוצעו מספר דגימות של הזפת שאותרה בחופים ותוקם כנראה מעין חוות ניסוי קטנה לבחינת השיטות השונות.
2 צפייה בגלריה
זפת בחוף הים באשדוד
זפת בחוף הים באשדוד
גוש זפת באשדוד
(צילום: רויטרס)
אתמול אישרה הממשלה את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להקצאת 45 מיליון שקל לטיפול בזיהום החופים, לפינוי הפסולת לאתרי הטמנה ולהשבת המצב לקדמותו; השרה גמליאל תגיש בתוך 30 יום תזכיר חוק בנושא מוכנות ותגובה לאירועי זיהום הים בשמן.
היום (ד') נרשמו מראש להתנדבות למעלה מ-1,800 מתנדבים מקרב קבוצות מאורגנות אליהם צפויים להצטרף באופן מזדמן עוד מאות מתנדבים בתחנות קליטת המתנדבים. לפרטים על ההתנדבות והרשמת קבוצות ניתן להיכנס לאתר האינטרנט של רשות הטבע והגנים: : https://www.parks.org.il/new/zihum-zefet/
ברשות הטבע והגנים מבקשים בשלב זה שלא לפעול עצמאית לניקוי המשטחים הסלעיים בחופים, מפני שהנזק מניקוי באופן לא נכון עלול להזיק עוד יותר.