נאוגיין ואן תאי מווייטנאם זוכר לפרטי-פרטים את הרגע שבו, כשהיה ילד, הוא ראה את שכניו הורגים פנגולין נקבה שהתקפלה לכדור. זאת הייתה חוויה ששינתה את חייו, וכעת הוא מקדיש את חייו להגנה על היונק הזה, שנמצא בסכנת הכחדה חמורה.
"עם מנגנון הגנה מסוג כזה, היא (הפנגולין) הייתה אמורה להיות מסוגלת להתגונן מפני כל הטורפים שבטבע, אך לא מבני אדם", אמר תאי. בשנת 2014, הוא הקים קרן צדקה להצלת חיות הטבע של וייאטנם. מאז - הוא הציל מעל 1,600 פנגולינים.
3 צפייה בגלריה
תאי (משמאל) מאכיל פינגולין שהוצל בווייטנאם
תאי (משמאל) מאכיל פינגולין שהוצל בווייטנאם
תאי (משמאל) מאכיל פנגולין שהוצל בווייטנאם
(צילום: רויטרס)
מסחר רווחי ולא חוקי באסיה לחלקי גוף של הפנגולינים, שנטען כי ביכולתם לרפא כל מחלה - מסרטן ועד אונות לגברים, הופך אותו לאחד היונקים הנסחרים בעולם. מחיר חלקי גוף של פנגולינים יכול להגיע ל-300 דולר לק"ג, אמר תאי, שהקבוצה שלו הקימה כוח משימה מיוחד במטרה לסייר ולמצוא מלכודות שהוצבו על ידי ציידים שרוצים לפגוע בבעל החיים.
"כשאנחנו מסתכלים עליהם, אנחנו חושבים שהם מפחידים בגלל שהם נראים לנו כמו דינוזאורים. אבל למעשה - הם מאוד נחמדים וביישנים, ללא יכולת לתקוף או לאיים על בני האדם. אנחנו הסיבה שהמספרים שלהם יורדים, וזה יכול להוביל להכחדה מוחלטת שלהם", אמר תאי.
3 צפייה בגלריה
פינגולין שהוצל בווייטנאם
פינגולין שהוצל בווייטנאם
פנגולין שהוצל בווייטנאם
(צילום: רויטרס)
פנגולינים עלו לכותרות בשנה וחצי האחרונה הרבה בשל כך שרבים סבורים כי נגיף הקורונה נוצר בעקבות סחר בפנגולינים. מדובר ביונק שנראה קצת כמו הכלאה בין דב נמלים לאצטרובל, כי גופו מכוסה קשקשים חומים ועבים. הוא מזהה את מזונו - נמלים וטרמיטים - בזכות חוש הריח המפותח שלו.
בעזרת הטפרים החזקים ברגליו הקדמיות, הוא מסוגל לחפור את קיני הנמלים ואת תילי הטרמיטים, וניזון מהם בעזרת לשונו הארוכה והדביקה. נדיר לראות את הפנגולין, בעיקר כי הוא פעיל בלילה ובמשך היום מתחבא במאורות שחפרו חיות אחרות.
3 צפייה בגלריה
פינגולין שהוצל בווייטנאם
פינגולין שהוצל בווייטנאם
פנגולין שהוצל בווייטנאם
(צילום: רויטרס)
לפנגולין שמונה תתי-מינים באפריקה ובאסיה, וכולם מצויים בסכנת הכחדה חמורה (מתוכם שני מינים בוויטנאם, נ"פ). זאת, עקב ציד הולך וגובר של החיות למטרות שימוש לרפואה האסייתית המסורתית ולמאכל. הם מהווים את אחד מבעלי החיים הנסחרים ביותר בשוק השחור, בעיקר לשווקים בסין ובווייטנאם. קבוצת השימור של הונג-קונג, WildAid, מעריכה ש-100 אלף פנגולינים ניצודים מדי שנה.
תאי כתב מדריך להצלה וטיפול בפנגולינים, והוא התפרסם בכתבי עת אקדמיים בינלאומיים. כמו כן, תאי זכה השנה בפרס גולדמן לסביבה. "הרגע הטוב ביותר מתרחש כאשר אנחנו עדים לפנגולין שהוצל הולך לאט לתוך היער. היער הוא ביתו האמיתי", אמר.