מצלמה, המוצבת בסמוך לרדיו טלסקופ הענק שבמצפה הכוכבים "ארסיבו" שבפורטו ריקו, תיעדה את רגעי הקריסה של המכשיר הענק, שקלט במשך עשרות שנים אותות מהחלטה וסייע לחוקרים לאסוף מידע שהוביל למחקרים רבים מאוד. צפו ברגע הקריסה בסרטון שבראש הכתבה.
הרדיו טלסקופ נחנך ב-1963 ובמשך 57 שנה נערכו כמה מהמחקרים האסטרונומים הבולטים. אבל השבוע הרדיו טלסקופ הענק קרס והגיע לסוף דרכו, כשפלטפורמת המכשירים של הטלסקופ-רדיו, השוקלת כ-900 טון ושהייתה תלויה בכבלים בגובה של 137 מטרים, פגעה בצלחת הענק שקוטרה 305 מטרים. בשל הפגיעה נגרם נזק לצלחת הענקית ולכן הוחלט להכריז על סיום תפקידו של הטלסקופ-רדיו. בסרטון נראה כיצד הפלטפורמה התלויה באמצעות כבלים קורסת ולאחריה גם כמה עמודים שהחזיקו אותם. מהקריסה נפגעה קשות גם הצלחת הענקית.
2 צפייה בגלריה
רגע הקריסה
רגע הקריסה
רגע הקריסה
(צילום: EPA)


הקריסה הדהימה מדענים רבים, שניתחו נתונים שהתקבלו באמצעות הרדיו-טלסקופ הענק. מדובר היה ברדיו-טלסקופ הגדול בעולם עד לפני כמה שנים, אז הוקם בסין רדיו-טלסקופ בקוטר 500 מטרים, שמשמש את הסינים בחקר החלל ויסייע בחיפוש הקדחתני אחר חוצנים.
בכתבה של נוח ברוש מגלילאו, שפורסמה ב-ynet בעבר, נכתב כי הצלחת של ארסיבו נבנתה במקור, בשנת 1963, כמתקן לחקר היונוספרה. המחקר בוצע עבור חיל האוויר האמריקני על ידי אוניברסיטת קורנל (Cornell), אך כבר מראשית ההפעלה היה ברור שהצלחת תשמש לאסטרונומיה בתחום הרדיו. בשנת 1970 עברה השליטה במתקן מחיל האוויר לאקדמיה האמריקנית למדעים. המשטח המקורי של הצלחת לא היה כלל מוצק, אלא היה רשת מתכתית, שנמתחה מעל למכתש הטבעי ונתמכה על ידי כבלי פלדה.
2 צפייה בגלריה
הטלסקופ אחרי הקריסה
הטלסקופ אחרי הקריסה
הטלסקופ אחרי הקריסה
(צילום: EPA)

באמצע שנות ה-70 עברה הצלחת שדרוג ומשטח הרשת הוחלף במשטח הבנוי מ-38,788 לוחות אלומיניום מחוררים. המעבר מרשת בעלת "נקבים" רחבים ללוחות מתכת בעלי נקבים קטנים יחסית אפשר פעולה באורכי גל קטנים יחסית, עד ל-3 ס"מ. קוטר הצלחת עומד על 305 מטרים, החלק הנמוך ביותר שלה נמצא 51 מטרים מתחת לשפת הצלחת, ומערכות המקלטים מותקנים של כ-137 מטרים. בשדרוג השני של ארסיבו, בין השנים 1992 ל-1997, הוחלף אחד ה"בתים" שהוצבו במרכז הצלחת והכילו אנטנות ומקלטים בכיפה המכונה "ההתקן הגרגוריאני" והותקנה חומת רשת גבוהה מחוץ לצלחת הקליטה. שני ההתקנים נועדו לצמצם את רעש הרקע שנקלט על ידי טלסקופ הרדיו. חומת הרשת מצמצמת את הקרקע ש"רואים" המקלטים המותקנים במרכז האנטנה, כיוון שהיא מחזירה אל המקלטים רק את השמיים (הקרים).