סובלים מהתעללות, מבעיות רפואיות קשות וגוססים למוות: כך עולה מתיעודים קשים, שהגיעו לידי ynet, מהנמלים והמשאיות שנושאות את בעלי החיים שהגיעו במשלוחים חיים.
התיעודים, שצולמו במשך השנה האחרונה על ידי פעילים מעמותת "ישראל נגד משלוחים חיים" מציגים תמונה עגומה בכל הנוגע לטיפול של ישראל בבעלי החיים שמגיעים במשלוחים. מרגע הגעתם הם מקבלים מכות בשוקר חשמלי על מנת לזרז אותם. לאחר מכן, כאשר מובלים במשאיות לבתי המטבחיים, מכניסים אותם למשאיות צפופות בתנאים קשים מאוד. בצילומים ניתן לראות כי רבים מהם סובלים מפציעות ובעיות רפואיות קשות, ואף נותרים לגסוס למוות.

בישראל מייבאים לתעשיית הבשר מאות אלפי עגלים וטלאים דרך הים מדי שנה. כיום, ישראל מקבלת משלוחים חיים מפורטוגל, רומניה, הונגריה, ליטא, צרפת, סרביה ואוסטרליה. בשנת 2019 הגיעו לישראל בסך הכל 691,327 בעלי חיים במשלוחים חיים, ומתחילת שנת 2020 הגיעו 315 אלף עגלים וטלאים.
5 צפייה בגלריה
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
פעמים רבות בעלי חיים שמתמוטטים במהלך ההובלה בשל תשישות גבוהה
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
המסע של בעלי החיים נמשך בים בין 18-3 ימים, אם אין תקלות. צפיפות בעלי החיים באוניה היא קשה: עגל מקבל מ”ר אחד לעגל בממוצע, וטלה 30 סמ”ר בלבד. במסע מתים בעלי חיים רבים והם מושלכים לים במקרים רבים. תיעודים של ארגון ישראל נגד משלוחים חיים הראו גופות בעלי חיים רבות שנפלטו אל חופי הים של ישראל במרוצת השנים.

האוניות מגיעות לשלושה נמלי ים שונים: נמל מספנות ישראל בחיפה מקבל כ-70% מכלל האוניות בשנה, נמל אשדוד (20%) ונמל אילת (10%). מרגע הגעת האוניות ישנן פעמים רבות בהן מתעכבת הורדת בעלי החיים משלל סיבות, עיכוב המשאיר את בעלי החיים עוד זמן רב בתנאי צפיפות קשים, בהם הם לא יכולים להתמתח ולנשום אויר נקי. במהלך המעקבים של "ישראל נגד משלוחים חיים" נחשפו המתנות של מעל 50 שעות מרגע הגעת האונייה ועד אוורורם של בעלי החיים.
5 צפייה בגלריה
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
5 צפייה בגלריה
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
עובדי בנמל חיפה עושים שימוש בשוקר חשמלי על עגל
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
העמותה תיעדה פעמים רבות בעלי חיים שמתמוטטים במהלך ההובלה בשל תשישות גבוהה. הצפיפות הקשה במשאיות לצד טלטלות המסע, מכשילה בעלי חיים רבים, הנופלים ואינם מצליחים לקום, וכך ממשיכים להרמס על ידי חבריהם למסע עד שיגיעו ליעד, לעיתים גם לאחר שעות רבות.
5 צפייה בגלריה
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
משאיות ההובלה פורקות את בעלי החיים בתחנות הסגר. מטרת השהיה בהסגרים היא לבחון האם בעלי החיים חולים, וכן מתן חיסונים. כל תחנות ההסגר הפעילות כיום הינן בידיים פרטיות, לעיתים אף בידי היבואנים עצמם, כך שהפיקוח על בריאות הציבור למעשה הופרט והינו בחזקת "החתול שומר על השמנת". לאחר השהייה בתחנות אלו במשך שמונה ימים, הרוב המכריע של בעלי החיים מועבר לפיטום האורך בין ארבעה לשמונה חודשים. לאחר שהם עולים במשקל, מעבירים אותם לבית מטבחיים, שם הם נשחטים.
5 צפייה בגלריה
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעלי חיים המגיעים ממשלוחים חיים
בעל חיים שנפלט מהים מאוניית משלוחים חיים
(צילום: ישראל נגד משלוחים חיים)
מתחילת מושב הכנסת הנוכחית הוגשו שבע הצעות חוק לעצירת המשלוחים החיים, כאשר מהות הצעות החוק היא הפסקה מדורגת של כ-25% מדי שנה, עד עצירתם המוחלטת.
ממשרד החקלאות נמסר: "משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בשמירה על רווחת בעלי החיים, על כן המשרד מקיים פיקוח הדוק על יבוא בעלי חיים. בתוך כך, במקרים בהם מתגלים ליקויים, משרד החקלאות עורך בירור מול הגורמים הרלוונטיים. בכל מקרה חמור בתשתיות או תמותה חריגה, משרד החקלאות מתריע בפני היבואן, הרשויות במדינת המוצא והגורמים המוסמכים, ואם הליקויים חוזרים על עצמם, המשרד נוקט בהליכים עד כדי איסור היבוא לישראל באותו כלי שייט, שלילת רשיונות מהיבואן ואף איסור יבוא בעלי חיים מהמדינה. בפנייתכם התקבלו 11 סרטונים, מתוכם ב-4 עולה החשד לעבירות צער בעלי חיים. על מנת לחקור את המקרים, נבקש לקבל את הסרטונים המלאים והלא ערוכים, וככל שיידרש, המשרד יפעל על מנת למצות את הדין עם כל הנוגעים בדבר. ב-7 הסרטונים האחרים נראה כי העמותות עושות שימוש בקטעים שצילמו ללא הבדלה בין מצבים שאינם קשורים בפגיעה בבעלי החיים וברווחתם. השימוש התקשורתי בתמונות וסרטונים כאלו, והפרשנות הצינית שלהם לקידום מטרות העמותות אינה ראוייה".
ירון לפידות, מייסד ישראל נגד משלוחים חיים התייחס לתגובת משרד החקלאות: "כארגון התנדבותי אנו בעלי יכולות מוגבלות וביכולתינו לדגום מעט מאד מהסחר האלים והבזוי. עצוב שמשרד החקלאות עתיר התקציבים, מבקש מאיתנו שנבצע את עבודתו. לגבי הפגיעה בבעלי חיים, היתה או לא, מצער כי משרד החקלאות בוחר לעצום עיניים. אנו סומכים על הציבור שלא ידבק בחוק היבש לתאור עבירה על צער בעלי חיים אלא יסתמך על חושיו ויבין את האכזריות שבמסע. בנוסף אנו מקווים כי שר החקלאות הנכנס יצפה בתחקיר ויבין כי האמת בשטח רחוקה ממה שמתארים לו הפקידים ויוביל את החוק לעצירת המשלוחים החיים!".
מישראל נגד משלוחים חיים נמסר: "התחלנו במאבק לפני שש שנים מטעמי צער בעלי חיים. עם הזמן נתחוור לנו שלצד הסבל הקשה מנשוא העובר על בעלי החיים מדובר בענף מסוכן ביותר מבחינה בריאותית וכן אסון כלכלי ואקולוגי. נראה כי ממשלת ישראל שכחה שהיא נבחרה על ידי אזרחי ישראל ולא על ידי מעט מאד בעלי עניין וממון שלא רואים מול עיניהם דבר פרט לכסף".