(צילום: עמיר בלבן)
אורחת נדירה קפצה לביקור, בדרכה לאפריקה: בימים האחרונים הצליח עמיר בלבן, מנהל תחום הטבע העירוני בחברה להגנת הטבע, לתעד לימוזה חומת-בטן, עוף מים שכמעט ולא חולף בישראל, בחוף מעגן מיכאל.
לימוזה חומת-בטן נחשבת לחולפת נדירה בישראל, שבה היא עוברת כדי לנוח ולאגור אנרגיה בדרך דרומה למזרח אפריקה, ועל כל אחד מאיתנו האחריות לשמור מרחק כדי שתוכל לאכול בשקט ולנוח לפני המשך המסע.
3 צפייה בגלריה
לימוזה חומות-בטן
לימוזה חומות-בטן
לימוזה חומת-בטן
(צילום: עמיר בלבן)
לימוזה חומת-בטן מקננת בטונדרה פתוחה (מישור נטול עצים), בסביבת ביצות ונהרות, ואת חודשי החורף היא מבלה בשפכי נהרות, חופים חוליים ואגמים באזורים טרופיים. אוכלוסייתה מתפרשת על אזורי טונדרה ברחבי אירואסיה וצפון אמריקה. היא חורפת באפריקה, חצי האי ערב, דרום מזרח אסיה, אוסטרליה וניו-זילנד.
בלבן הסביר כי זו פעם ראשונה זה עשרות שנים שחופי ישראל נטולי פעילות אדם או שהפעילות בהם מצומצמת מאוד, והמשמעות היא שכל רצועת החוף - מקו המים ועד העורף החופי שכולל דיונות ולפעמים גם בתי גידול לחים ושטחים חקלאיים - נשארת ברשות הטבע.
3 צפייה בגלריה
לימוזה חומות-בטן
לימוזה חומות-בטן
לימוזה חומת-בטן
(צילום: עמיר בלבן)
"שטחים שמורים לאורך החוף הם מצומצמים מאוד ונמצאים בעיקר בשטחי אש. היצורים שחיים בחוף - סרטנים, עופות יציבים, נודדים וחורפים - מקבלים שטח שהופקע מהם במשך הרבה מאוד שנים לטובת נופשים, זולות קבועות וכדומה. הטבע בחוף הים תיכוני שלנו נפגע קשה בשנים האחרונות. הסגר מאפשר ליצורים האלו להרים את הראש ואנחנו רואים נוכחות מוגברת למשל של סרטן חולון החוף, שחי במחילות שבדרך כלל נהרסות בגלל הידוק של החול על ידי מטיילים, כלי רכב ונופשים", אמר בלבן.
3 צפייה בגלריה
לימוזה חומת-בטן
לימוזה חומת-בטן
לימוזה חומת-בטן
(צילום: אבירם הלוי)
הוא הוסיף עוד כי "אנחנו רואים גם את אחרוני הצבים שיוצאים מקינים בחופים שקטים. אנחנו גם רואים שהעורף החופי, שבמקרים רבים משמש כמזבלה ושירותים לשוהים בחופים הלא מוסדרים, התמלא בחבצלות בקנה מידה יוצא דופן שיצרו מרבדים לבנים. אז יחד עם הגזירות הקשות שהציבור סובל, יש גם יתרונות עבור המערכת החופית".