מבצע "שומר החומות" שהסתיים בשבוע שעבר השפיע גם הפילות האסיאניות בספארי שברמת-גן. הן חשו בסכנה בעת ששמעו את האזעקות, והתגודדו סביב פלא, גור פילים בן שנה וחודשיים.
"מדובר בהתנהגות מאוד טבעית של פילות בטבע", אמר גיא כפיר, מנהל מחלקת פילים וג'ירפות בספארי. "כשהן חשות בסכנה, הן מרכזות את כל הגורים במרכז, מקיפות אותם ומשמשות מעין 'חומת הגנה'. בסרטון ניתן לראות שכל אחת מסתכלת לכיוון אחר כדי להגן על הגור ולראות שלא מתקרבת סכנה. אנחנו רואים את ההתנהגות הזאת גם כשיש צפירה בימי הזיכרון. היא מתרחשת בקרב פילות גם כאשר יש פילה שממליטה. כל הפילות מקיפות אותה ומסדרות לה מעין מעגל בטוח שתוכל להמליט בו בשקט, והן העיניים והביטחון שלה", הוסיף כפיר.
4 צפייה בגלריה
פילים בספארי רמת-גן
פילים בספארי רמת-גן
פילים בספארי רמת-גן
(צילום: טיבור יגר)
כיום, חיים בספארי עשרה פילים. שבעה אסיאנים ושלושה אפריקנים. לדברי כפיר, "בסרטון רואים חמש פילות אסיאניות שמקיפות את הגור. הזכר לא היה באזור, אבל זה בדרך כלל תפקיד של הנקבות".
מדוע פעולה זאת מתרחשת דווקא כאשר נשמעת אזעקה? כפיר ציין כי יש לך שתי סיבות. הראשונה היא שפילים שומעים הרבה יותר טוב מבני האדם, והאזעקה שהם שומעים מאותתת להם סכנה. הסיבה השנייה, לדברי מנהל מחלקת הפילים, היא שפילים מתקשרים גם באופן סייסמי (רעידות באדמה), וכאשר יש התרחשויות באדמה, גם במרחקים של קילומטרים, הם מבחינים בכך ומתרגמים את ההתרחשות כסכנה אפשרית.
4 צפייה בגלריה
פילים בספארי רמת-גן
פילים בספארי רמת-גן
פילים בספארי רמת-גן
(צילום: טיבור יגר)
בזמן מבצע "שומר החומות", בעת בה הספארי היה סגור, עובדי המקום פעלו כדי לעניין את בעלי החיים. "בזמנים כאלה אנחנו בדרך כלל עובדים קשה ועושים העשרות לבעלי החיים, כלומר משחקים והפעלות שאמורים לעניין את בעלי החיים כדי שלא יהיה להם משעמם ולאתגר אותם, לגרום להם לבצע התנהגויות שהם מבצעים בטבע. אנחנו מנסים לעודד אותם לבצע כמה שיותר התנהגויות טבעיות, לעניין אותם. אנחנו מחביאים להם פירות וירוקות בכל מיני מקומות בחצר, ושמים להם את האוכל בקופסאות וחביות כדי שהם יפעילו את השרירים. כמו שאנחנו צריכים להפעיל את הגוף, גם הפילים צריכים", סיפר כפיר.
4 צפייה בגלריה
פלא הגור בספארי רמת-גן
פלא הגור בספארי רמת-גן
פלא הגור בספארי רמת-גן
(צילום: ים סיטון)

מה מצב הפילים בעולם?

לפי כפיר, מצב הפילים העולמי עגום. כיום, חיים שלושה מיני פילים בעולם: פילים אסיאנים (שחיים באסיה), פילי סוואנה אפריקנים ופילי יער אפריקנים. כולם בסכנת הכחדה, ופילי יער אפריקנים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה.
"באפריקה – הפילים נכחדים בעיקר בשל ציד. הם נהרגים כי שייעשה שימוש בחטים שלהם. עושים מהם כדורי ביליארד, קלידים לפסנתר, תכשיטים ועוד. צדים אותם בקצב מאוד מהיר. למעשה, בכל רבע שעה מת פיל באפריקה בשל הסיבה הזאת", אמר כפיר.
4 צפייה בגלריה
פילים אסיאתים בספארי רמת-גן
פילים אסיאתים בספארי רמת-גן
פילים בספארי רמת-גן
(צילום: ים סיטון)
"באסיה, עיקר ההכחדה היא פלישה לשטחים הטבעיים. מצמצמים להם מאוד את היערות. כמו כן, לוקחים פילים מהטבע והופכים אותם לפילי עבודה ותיירות, והאוכלוסייה שלהם מצטמצמת עוד יותר", הוסיף המנהל.
לסיום, אמר כפיר: "כשאתם מגיעים לתאילנד, אל תשתתפו ברכיבות הפילים. הם סובלים כדי שאנשים ירכבו עליהם. לא צריך לתת לזה יד. בגלל שהפילים בסכנת הכחדה כה משמעותית, ספארי רמת-גן משתייך לתוכנית ריבוי לפילים, שמה שעושים הוא להגדיל את המאגר הגנטי, ולשמור על כך שביום מן הימים יהיה אפשר להשיב אותם לטבע. זה מאוד חשוב, אחד התפקידים שמצדיקים את קיום גני החיות".