קניבליזם וטבח בנשים וילדים, בדיוק לפני 500 שנה: מחקר חדש מעלה שהכובשים הספרדים טבחו לפחות בתריסר נשים ובילדיהן בעיירה אצטקית שבה התושבים – כמה חודשים לפני כן - אכלו והעלו כקורבן את הספרדים שאותם הם תפסו בשבי.
4 צפייה בגלריה
טקואקה אתר ארכיאולוגי מקסיקו
טקואקה אתר ארכיאולוגי מקסיקו
הממצאים בטקואקה
(צילום: AP)
המכון הלאומי לארכיאולוגיה והיסטוריה במקסיקו פרסם השבוע ממצאים בעקבות שנים של חפירות בעיירה טקואקה, שפירוש שמה בשפת נהוטל של האצטקים הוא "המקום שבו הם אכלו אותם". תושבי העיירה, שמוכרת גם בשם זולטפק, לכדה בשנת 1520 שיירה של 15 גברים ספרדים, 50 נשים, 10 ילדים, 45 חיילים שכללו גם קובנים ממוצא ילידי ואפריקני, וכן 350 בני ברית שלהם מהילידים.
ככל הידוע, בתוך חודשים כולם הועלו כקורבן אדם. כששמע על כך הכובש הספרדי הרנאן קורטס, הוא הורה לפקודו גונסלו דה סנדובל להחריב כנקמה את העיירה בתחילת שנת 1521. אכזריות הייתה נחלת שני הצדדים בטקואקה, שם הכובשים הספרדים נחלו את אחת מתבוסותיהם הגדולות במהלך מסע הכיבושים שהחל ב-1519 והסתיים שנתיים לאחר מכן.

4 צפייה בגלריה
הרנאן קורטס
הרנאן קורטס
איור של הכובש הספרדי הרנאן קורטס
הארכיאולוג אנריקה מרטינס וגראס אמר כי מהחפירות עולה שתושבי טקואקה ידעו שמתקפת הנגד תגיע, והשליכו את עצמות הספרדים לבאר רדודה, ביחד עם ראיות נוספות. אנשי העיירה ניסו להתגונן בטכניקות פרימיטיביות בנתיב הכניסה לעיר, אך מול דה סנדובל ואנשיו לא היה להם סיכוי.
"חלק מהלוחמים הצליחו לברוח, אבל הנשים והילדים נשארו, והם היו הקורבנות העיקריים", נכתב בהודעת המכון הלאומי. "בדרך הכניסה לעיר נמצאו שלדים של 12 נשים ועצמות עשרה ילדים, בני 5 ו-6". תמונות מהחפירות מראות את עצמות הילדים מתחת לאלו של הנשים המבוגרות, כשחלק מגולגולות הנשים פונות לכיוון הילדים - כנראה בניסיון להגן עליהם.
"המיקום מראה שהאנשים הללו ניסו להימלט, ואז נטבחו ונקברו במהירות", נאמר. "העובדה שנמצאו עצמות גם על רצפת חדרים מראה שהנשים והילדים הותקפו באכזריות. בנוסף, מקדשים הועלו באש וראשי פסלים נערפו".
לפני כן, ראשי נשים ספרדיות שנלקחו בשבי נתלו על מדפים מיוחדים ליד אלו של הגברים. ניתוח העצמות מראה שאותן נשים היו בהיריון, והאצטקים הגדירו אותן לפיכך כ"לוחמות". גופה של אחת השניים בותר לשניים, ליד שרידי ילד בן כשלוש שגופו בותר. גבר ספרדי בותר אף הוא והועלה באש, כחלק מפולחן אלילי.
4 צפייה בגלריה
הואי צומפנטלי מגדל גולגולות אצטקי אצטקים טנוצ'טיטלאן מקסיקו סיטי
הואי צומפנטלי מגדל גולגולות אצטקי אצטקים טנוצ'טיטלאן מקסיקו סיטי
מגדל גולגולות אצטקי. מקסיקו מציינת 500 שנה לכיבוש הספרדי
(צילום: רויטרס)
קורטס הספרדי הגיע לאזור מקסיקו ב-1519. שנה אחר כך משלחת הכיבוש הייתה בדרך לבירה האצטקית טנוצ'טיטלאן, אבל קורטס נאלץ לעזוב אותה בניסיון לחלץ את כוחותיו לאחר מרידה במקום שהוא כיום מקסיקו סיטי.
חברי המשלחת שנלקחו בשבי הוחזקו כאסירים בתאים ללא דלתות, במשך חצי שנה. עקב בצד אגודל, אנשי העיירה אכלו את הסוסים, הגברים והנשים. אבל לחזירים שהובאו על ידי הספרדים לצרכי מזון התייחסו האצטקים בחשדנות רבה והם הרגו אותם מבלי לאכול אותם. בניגוד לכך, שלדי האירופאים נקרעו לגזרים וסימני החיתוך מראים שהבשר הוסר מהעצמות.
קורטס כבש את בירת האצטקים בסוף 1521, והשנה מקסיקו מציינת 500 שנה לכיבוש בשורת כנסים ומחקרים. בחודש שעבר חשפו ארכיאולוגים במדינה חלקים נוספים ממגדל גולגולות אדם אצטקי, ובו עוד 119 גולגולות של גברים, נשים וילדים. "הוא הטיל אימה על הכובשים הספרדים", אמרו.