אל הירח ובחזרה: סין העבירה ביום שלישי משגר רקטות ענק לקראת שיגור משימה שאמורה להביא חומרים מהירח, לראשונה אחרי ארבעה עשורים. המשגר "לונג מארץ' 5" הועבר במבצע מורכב שארך שעתיים מההנגאר שבו היה אל אתר השיגור בבסיס החלל וונצ'אנג, בחוף האי היינאן שבדרום סין. צפו בהעברה.
שיגור משימת "צ'אנג-אה 5" אמור להתרחש באמצע השבוע הבא, ומטרתו להציב נחתת על הירח שתחפור לעומק של שני מטרים מתחת לאדמה ותוציא משם אבנים וחומרים אחרים במשקל של שני ק"ג כדי להביאם בחזרה לכדור הארץ. הנחתת אמורה לחזור לכדור הארץ 23 ימים אחרי השיגור. הדגימות יועברו למתקנים מיוחדים לצורכי אחסנה ובדיקות.
1 צפייה בגלריה
משגר רקטות רקטה לונג מארץ' 5 סין
משגר רקטות רקטה לונג מארץ' 5 סין
המשגר הסיני "לונג מארץ' 5"
(צילום: AP)
אם המשימה תצליח, סין תהיה למדינה השלישית בלבד שמחזירה דגימות מהירח לכדור הארץ – אחרי משימות אפולו המאוישות של ארצות הברית והשיגורים של רובוטי לונה הסוביייטים, כולם בשנות השישים והשבעים של המאה הקודמת.
המשימה, על שם אלת הירח הסינית, היא אחת השאפתניות ביותר של סין שתוכנית החלל שלה ממשיכה להתקדם לאחר ששיגרה אדם לחלל בשנת 2003 – המדינה השלישית שעשתה זאת אחרי ארצות הברית ורוסיה.

"אף פעם לא ניסינו דבר כזה"

יו דנגיון, מראשי התוכנית, אמר לתקשורת הסינית בספטמבר כי המשימה מאתגרת בהרבה ביחס לקודמותיה: "כוח המשיכה על הירח הוא בערך שישית מזה שעל כדור הארץ. לכן אריזת הדגימות היא מהמפתחות להצלחה. אף פעם לא ניסינו דבר כזה בעבר".


ביולי האחרון שיגרה סין חללית למאדים, ולפני מעט פחות משנתיים הייתה למדינה הראשונה שמנחיתה חללית בצד האפל של הירח. אותו רובר מספק לראשונה נתונים מלאים על חשיפה לקרינה מקרקע הירח, מידע שחיוני לכל מדינה שמתכוונת לשלוח אסטרונאוטים לירח.
בינתיים, סין מגדילה את שיתוף הפעולה שלה עם מדינות זרות במשימות החלל, בזמן שהחוק האמריקני עדיין לא מאפשר לה שיתוף פעולה עם נאס"א, מה שמונע מהסינים להגיע לתחנת החלל הבינלאומית. הדבר הוביל את סין לקדם את תוכנית החלל שלה ולפתוח בתוכניות משלה שמעמידות אותה בתחרות מתמדת מול יפן, סין ומדינות אסיאתיות אחרות שרוצות לרשום הישגים בחלל.
תוכנית החלל הסינית מתקדמת בזהירות, עם כמה עיכובים בשנים האחרונות. "לונג מארץ' 5", שמכונה "שמן 5" עקב המבנה שלו, כשל בניסיון השיגור הקודם שלו לפני שלוש שנים - מה שהוביל לדחייה של שלוש שנים במשימת "צ'אנג-אה 5", אבל בסך הכול הסינים הצליחו להתגבר על מרבית המהמורות.