מנהל רשות מנהל מקרקעי ישראל (רמ"י) הנכנס, ינקי קוינט, החליט להקפיא את תוכנית מפרץ החדשנות במפרץ חיפה. המטרה העיקרית של תוכנית "מפרץ חיפה - עמק החדשנות", היא פינוי המפעלים המזהמים, במטרה לאפשר יצירת מסגרת תכנונית להקמת כ-83 אלף יחידות דיור במרחב ו-2.1 מיליון מ"ר תעסוקה ומסחר. במקביל, אחרי הפרסום ב-ynet הודיע קוינט ליו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, כי בשל מורכבות הנושא ומכלול השלכותיו - ביניהן השלכות על תזרים הרשות בשנים הקרובות והיקף הפיצוי למחזיקים - יידרשו כ 45 יום ללימוד ובחינת הנושא, לרבות גיבוש עמדת הרשות בעניין.
2 צפייה בגלריה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
חצי מאחת ה"לבניות" בבתי הזיקוק בחיפה קרסה
אזור המפעלים במפרץ חיפה
(צילום: פרח אפק)
רשות מקרקעי ישראל הובילה את התוכנית הלאומית למפרץ חיפה, ששר האוצר לשעבר משה כחלון נחשב לאחד מהוגיה. התוכנית הייתה אמורה לייצר פתרון מקיף למפרץ חיפה, והייתה אמורה להביא לקיצוץ בתעשיית זיקוק הנפט והעתקת חוות המיכלים מקריית חיים וקריית טבעון למקום חלופי.
לפי התוכנית אמורים להיבנות עשרות אלפי יחידות דיור על שטח המפעלים הפטרוכימים לאחר ניקוי הקרקע. התוכנית זכתה לתמיכה נרחבת גם מארגונים ירוקים.
לפי גורמים המעורים בנושא, קוינט הודיע למובילי התוכנית ברמ"י כי ברצונו ללמוד את התוכנית וביקש בפועל להקפיא אותה. לדברי הגורם ברשות, קוינט ציין כי הוא לא רואה סיבה למה רמ"י משקיעה בתוכנית, והורה להקפיא את מעורבותם של אנשי המקצוע שתחת אחריותו. גורמים המעורים בתוכנית הביעו תמיהה על ההחלטה.
יש לציין כי המינוי של קוינט אושר רק בחודש דצמבר האחרון. הוא היה המועמד המועדף על שר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן. קוינט (47) שימש בעבר היועץ המשפטי של רמ"י וכן שימש בתפקידים נוספים בין השנים 2017-2001. בין היתר הוא ליווה את הרפורמה ברשות מקרקעי ישראל וביצוע השינוי הארגוני, ליווי הסכמי המקרקעין של רכבת ישראל, נמלי ישראל, רשות שדות התעופה והיה חלק בהוצאה לפועל של תוכנית מחיר למשתכן.
2 צפייה בגלריה
יעקב ינקי קווינט
יעקב ינקי קווינט
ינקי קוינט
(צילום: בשמת איבי)
מדובר בהחלטה דרמטית ולא ברור השיקולים שעומדים מאחוריה. בשנים האחרונות הושקעו בתוכנית משאבים רבים על ידי אנשי התכנון והמחקר ברמ"י, ובאמצעות חברות האדריכלים וההנדסה האזרחית המובילים בישראל. מטרת התוכנית, על פי רמ"י, הייתה למשוך לאזור אוכלוסיות צעירות מכל רחבי המדינה, לנקות את הזיהומים הסביבתיים, להעצים את הפיתוח הכלכלי במחוז חיפה, יצירת מקומות עבודה ומוקד חדשנות וגם יצירת יחידות דיור.  
בחיפה וביישובים הסמוכים לה קיוו שועדת המנכ"לים שהוקמה - וערכה סיורים באזור - תקבל את התוכנית, שתביא לפינוי התעשייה הפטרוכימית המזהמת מהאזור ותנקה את הקרקעות. מטרת הוועדה היא לדון בפיתוח וקידום מפרץ חיפה ועתיד התעשייה הכבדה במפרץ. בראשה עומד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, ובין חבריה גם מנהל רשות מקרקעי ישראל. הוועדה אמורה לפרסם את עיקרי המלצותיה, אך אלה טעונים את אישור הממשלה.
מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "מנהל רשות מקרקעי ישראל ינקי קווינט ביקש 45 יום על מנת ללמוד את הנושא ואת השלכותיו, הן על תזרים הרשות בשנים הקרובות והן על היקף הפיצויים למחזיקים". 
וזו לא המכשול היחיד לתוכנית. ב"כלכליסט" פורסם הבוקר כי אגף תקציבים במשרד האוצר מתנגד גם הוא לתוכנית. במכתב ששלח בימים האחרונים יוגב גרדוס, ממלא מקום הממונה על התקציבים באוצר, לוועדת המנכ"לים לפיתוח מפרץ חיפה, הוא מבקר בחריפות את התוכנית. לפי גרדוס, "התחשיבים על הכנסות המדינה משיווק הקרקעות שיתפנו – מנופחים כלפי מעלה; ישנו חשש שהמשק יישאר ללא אספקה סדירה של דלק; המצע העובדתי שעליו נשענת התוכנית פגום, ועל כן אין תשתית מקצועית מספקת שעל בסיסה ניתן לקבל החלטה; ולמהלך של סגירה כפויה יש השפעה על נכונות משקיעים זרים לפעול בישראל".

התגובות

מארגוני הסביבה נמסר, כי המאבק נסוב סביב עניין הפיצויים. "מבחינתנו מדובר בקידום הבראת אוכלוסייה שעומדת בסכנה בריאותית וביטחונית, על בסיס יום יומי, בגלל תעשיות מזהמות ונפיצות. מבחינת התעשיינים מדובר בגזירת קופון כלכלי. השווי הריאלי של בז״ן עומד על 2.3 מיליארד שקלים, שהם כאין וכאפס לעומת ההשקעה הממשלתית שתידרש על מנת להותיר את התעשייה המזהמת על כנה, תפקידה של המדינה להתערב לטובת הציבור ולסיים עם הקרקס הזה שבו בעלי הון פוגעים באיכות חייהם של אנשים נורמטיבים. כל שנה שבה מתקני תעשיית זיקוק נפט עומדים בכניסה לשכונות המגורים בקריות, עולה למשק כמעט מליארד שח עלויות חיצוניות בגלל תחלואת זיהום אוויר".
עוד נמסר כי "הבקשה של מנכ״ל רמ״י לבחון את חלופת מפרץ החדשנות כחזון למפרץ חיפה נשמעת לגיטימית לכאורה, אך התזמון ביחד עם התנגדות האוצר וקמפיין התעשיינים מעוררת תהיות רבות. יצור כלאיים המשלב בין תעשייה הקוטלת את האוכלוסיה בלב האוכלוסיה, הוא בלתי אפשרי".
מאיגוד הכימיה בהתאחדות התעשיינים נמסר: "הגיע הזמן לדבר על האמת ולשים את הפופוליזם בצד. מי שמזדרז לקבל החלטות קריטיות אשר ישפיעו על יציבות הכלכלה הישראלית כולה, על ביטחון ועצמאות המדינה ועל אלפים שיישארו ללא פרנסה באופן חפוז, מעוניין אך ורק לקדם את האינטרס של עצמו. הפופוליסטים טוענים לזיהום, אך גם הם כבר יודעים שרובו המוחלט של הזיהום במפרץ מגיע מהתחבורה ומהנמל ולא מהתעשייה. בכל הערים המובילות בעולם מתקיימת תעשייה יציבה ואיתנה לצד מגורים. על כן יש ליצור תכנית סדורה, בעלת תכנון אסטרטגי ואחראי לטווח ארוך שתאפשר לתעשייה לפעול".