חרקים מזיקים גורמים לנזקים כלכליים עצומים לחקלאות ברחבי העולם. חקלאים מתמודדים עם המזיקים בעזרת שימוש אינטנסיבי בכימיקלים, דשנים וחומרי הדברה, הפוגעים במזיקים, אך יוצרים במקביל נזק סביבתי גדול. בשנים האחרונות מתחזקת גישה חדשה לאופן הטיפול במזיקים ובה החקלאים עושים שימוש בכלים שונים על מנת לקבל מידע לגבי המזיקים האפשריים בשדותיהם. בעזרת כלים אלו חקלאים יכולים לקבל החלטות מבוססות יידע בנוגע לשאלות מתי לרסס ובאיזו מידה, וכך גם פוחת הנזק הסביבתי בצורה משמעותית. עם זאת, המודלים הקיימים פותחו עבור אזורים עם תנאים שונים מישראל, ולכן אינם מותאמים לטמפרטורות האופייניות לאזורינו, ואין באפשרותם לדייק בתנאים של גלי חום קיצוניים, למשל.
3 צפייה בגלריה
אחד המזיקים העיקרים. כנימת עש הטבק
אחד המזיקים העיקרים. כנימת עש הטבק
אחד המזיקים העיקרים. כנימת עש הטבק
(צילום: האוניברסיטה העברית)
במחקר חדש שפורסם בכתב העת "Ecological Modeling", חוקרי האוניברסיטה העברית בנו מודל לחיזוי התפתחות האוכלוסיות של אחד החרקים המזיקים ביותר בחקלאות העולמית, "כנימת עש הטבק" (Bemisia tabaci). המודל מאפשר לבצע תחזיות לגבי קצב גידול האוכלוסייה על בסיס נתונים מטאורולוגיים מתחזיות מזג אוויר.
המחקר בוצע על ידי הסטודנטית עיינה נטע בהובלת פרופ' שי מורין מהמחלקה לאנטומולוגיה ופרופ' אפרת מורין מהמכון למדעי כדור הארץ של העברית, בשיתוף עם ד"ר ליאורה שלתיאל הרפז, חוקרת במו"פ צפון במכון המחקר מיגל .
3 צפייה בגלריה
    כנימת עש הטבק
    כנימת עש הטבק
כנימת עש הטבק
(צילום: האוניברסיטה העברית)
החוקרים התאימו את המודל, שנבנה על בסיס ניסויי מעבדה בטמפרטורות קבועות, לסביבת השדה שבה שונות הטמפרטורה היומית גדולה. החוקרים ביצעו סדרת ניסויים בתנאי שדה בעמק החולה, כשהם נעזרים במגוון של צמחים פונדקאים, הנפוצים בשדות העמק בחודשים מרץ-אוקטובר, חודשים שבהם הכנימה משגשגת באקלים הישראלי.
הם אספו תצפיות לגבי מצב הכנימה מפקחיות מזיקים הפועלות בעמק החולה והשוו אותן לתחזיות של המודל. מהממצאים עולה שהמודל מתאים לחיזוי מדויק של קצב ההתפתחות של אוכלוסיות החרקים בשדה. חקלאים ישראלים יכולים כבר כעת להשתמש במידע על מנת לקבל החלטות המאפשרות שימוש מושכל ומידתי בקוטלי חרקים.
החוקרים אומרים כי המחקר מציג מודל התורם להתייעלות הפעילות החקלאית, וגם להפחתת הנזק הסביבתי בישראל הנגרם כתוצאה משימוש עודף ולא מתוזמן (עם פעילות החרקים בשדה) בחומרים כימיים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: האוניברסיטה העברית)
בהמשך ישלבו את המודל עם תחזיות מזג אויר עונתיות המתקבלות בתחילת האביב. כך, בהמשך יתקבל התרחיש העונתי הסביר ביותר להתפתחות החרקים המזיקים וגם הסיכויים לתרחישים נוספים, כולל התפרצויות של המזיק במהלך העונה.
פרופ' מורין אמר כי "אי אפשר להתעלם מהכוח הפוטנציאלי שיש לכלי זה בהפחתת הנזק הסביבתי הרב הנגרם מדי שנה משימוש מופרז לעתים ולא יעיל בקוטלי חרקים כימיים. בהמשך הפרויקט אנו מתכננים להקים מערכת מידע נגישה לחקלאים, שבה ניתן יהיה לקבל תחזיות לגבי מצב האוכלוסייה העתידי על בסיס נתונים מתחזיות מטאורולוגיות עונתיות. הכלי שפיתחנו במחקר יוכל לשמש מקבלי החלטות, כמו למשל רשויות ממשלתיות, פקחי מזיקים או מגדלים בתכנון עונתי של מחזור גידולים ובניטור ובקרה של המזיקים לאורך העונה".