חברות הכנסת מיקי חיימוביץ' (כחול לבן) וקטי שטרית (הליכוד) יחד עם עוד 17 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה הגישו השבוע הצעת חוק, שמטרתה ביטול הציד "הספורטיבי" בישראל והחמרת הענישה על ציד בלתי חוקי. זאת, במסגרת הקמפיין של החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות ואנימלס, שמטרתו לעצור את הציד "הספורטיבי" בישראל ולהביא להחמרת הענישה על ציד בלתי חוקי.
7 צפייה בגלריה
קמפיין נגד ציד
קמפיין נגד ציד
מתוך הקמפיין נגד הציד
(החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות ואנימלס)
לפי הצעת החוק, מלבד איסור על ציד "ספורטיבי", הענישה על ציד בלתי חוקי תעלה ממאסר של 1-2 שנים כיום, לארבע שנים, וגובה הקנס יעלה מ–150 אלף שקל, ל–900 אלף שקל.
בישראל יש כיום כ-2,000 ציידים "ספורטיביים", שמחזיקים ברישיון ציד. הרישיון מקנה להם את האפשרות לצוד מינים שונים של ציפורים, מתחילת ספטמבר ועד סוף ינואר.
בנוסף לכך, מתקיים בישראל גם ציד בלתי חוקי, שהיקפיו המשוערים מגיעים לאלפים רבים של מקרי ציד בשנה, מתוכם ניצודים בין 300 ל-1,000 צבאים ומאות רבות של דורבנים, ארנבות, וציפורים שונות. בחברה להגנת הטבע מציינים כי חלק מן המינים שניצודים בישראל - כולל הצבי הארץ ישראלי - הם מינים בסכנת הכחדה.
7 צפייה בגלריה
אגמית מצויה
אגמית מצויה
אגמית מצויה כיום מותרת לציד "ספורטיבי"
(צילום: לביא לילו)

7 צפייה בגלריה
שליו נודד
שליו נודד
שליו נודד כיום מותר לציד "ספורטיבי"
(צילום: מיכה אורבך)
על הצעת החוק חתומים חברי הכנסת מיקי חיימוביץ', קטי שטרית, יעקב מרגי, תהילה פרידמן, יעקב טסלר, עופר כסיף, תמר זנדברג, ניצן הורוביץ, שרן השכל, מיכל שיר, רם שפע, רם בן ברק, עינב קאבלה, מיכל וונש, הילה וזאן, יצחק פינדרוס, מיקי לוי, קרן ברק, מאי גולן, טלי פלוסקוב וסאלח סונדוס.
בדברי ההסבר להצעת החוק, נכתב בין היתר: "החוק להגנת חיית הבר, חוקק בשנים הראשונות שלאחר קום המדינה, והושפע מנוסח הפקודה המנדטורית בעניין זה. החוק, כנוסחו היום, מייצג תפיסה שאפשר שהתאימה לזמן חקיקתו, ואולם היום, אין בו האיזונים הראויים הנדרשים, לשם הגנת חיות הבר בישראל ושמירה על אוכלוסיות חיות הבר בבתי הגידול שלהן".
7 צפייה בגלריה
קמפיין נגד ציד
קמפיין נגד ציד
קמפיין נגד ציד
(החברה להגנת הטבע, תנו לחיות לחיות ואנימלס)
החוק המוצע, כולל שינוי יסודי בתפיסת ההגנה על חיות הבר בישראל, וביטול הציד הספורטיבי בישראל. על פי המוצע, תבוטל ההגדרה של חיית בר כ–"ציד", שצידתה מותרת בכל הארץ במהלך עונת הציד, החלה בין 1 בספטמבר ל–31 בינואר, בכל שנה, לפי רישיונות ציד.
7 צפייה בגלריה
תור מצוי
תור מצוי
תור מצוי, נמצא ברשימת בעלי חיים המותרים לציד "ספורטיבי"
(קרדיט: ד"ר יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע)
כמו כן, ציד של חיות הבר, יותר אך ורק לפי היתרי ציד, למטרות מוגבלות המצוינות בחוק – ביניהן, מניעת נזקים לחקלאות, שמירה על המגוון הביולוגי, מניעת סכנות ומחלות מדבקות לאדם ולחי ומטרות מדעיות. עוד מבקש החוק המוצע, לחזק את ההגנה על חיות הבר, באמצעות שיפור התמודדות עם תופעות הולכות וגוברות הפוגעות באוכלוסיותיהן, כמו ציד בלתי חוקי, באמצעות החמרת הענישה על עבריינות ציד".
7 צפייה בגלריה
צבי
צבי
צבי
(צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע)
ח"כ חיימוביץ' אמרה: "ציד זה לא ספורט. החוק המיושן, שמתיר לצוד בעלי חיים, כפעילות ספורטיבית, אינו מתאים למציאות העכשווית. הצעת החוק נועדה להפסיק את הציד הספורטיבי ולהחמיר את הענישה והאכיפה על ציד בלתי חוקי ובכך להגן חיות הבר, לשמור על בתי הגידול, להציל מינים בסכנת הכחדה ולמנוע פגיעה במגוון הביולוגי. גם מבחינה מוסרית, עלינו לקדם תרבות וחינוך לחמלה, לדאגה לחלש, ואהבה לטבע ולבעלי החיים".
7 צפייה בגלריה
ח"כ מיקי חיימוביץ' וקטי שטרית
ח"כ מיקי חיימוביץ' וקטי שטרית
ח"כ מיקי חיימוביץ' וקטי שטרית
(ללא קרדיט)
ח"כ שטרית הוסיפה: "משנת 1955, לא נעשה תיקון לחוק להגנת חיות הבר והגיעה העת להתאים אותו למציאות. הטבע, על כל רבדיו, הוא דבר קסום, שיש לשמור עליו. הריגת חיות בר, לצורך ספורט, צריכה לעבור מן העולם וכולי תקווה שהצעת החוק תשים לזה סוף. הצעת החוק תביא למניעת נזקים לחקלאות, לשמירה על המגוון הביולוגי וכמובן תסייע למנוע סכנות ומחלות מדבקות לאדם".