לאחר שש עונות של מעקב אחר כרישים במוצא המים החמים של תחנת הכוח אורות רבין בחופי חדרה, צוות חוקרים מתחנת מוריס קאהן לחקר הים מבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה זיהה ותייג לראשונה נקבת כריש סנפירתני. "עד היום תייגנו 19 כרישים סנפירתנים זכרים", אמר ד"ר אביעד ד"ר שיינין, ראש תחום טורפי העל בתחנה. "בשבוע שעבר, לראשונה במסגרת המחקר שלנו, תייגנו כרישה סנפירתנית נקבה. לסנפירתנית היה דגם נקודות ולכן בחרנו לה את השם 'נמשים'".
2 צפייה בגלריה
הנקבה הראשונה שמתויגת באזור חדרה
הנקבה הראשונה שמתויגת באזור חדרה
הנקבה הראשונה שמתויגת באזור חדרה
(צילום: חזי שוחט)
בשנים האחרונות עוסקים חוקרי אוניברסיטת חיפה בחקר התופעה של התקבצות כרישים במים החמים בתקופת החורף בחופי ישראל. הריכוזים הם באזור חדרה, אשדוד ואשקלון, שבהם יש תחנות כוח השואבות מי ים לקירור הטורבינות, ומזרימות אותם בחזרה לים כשהם חמים. ריכוזי הכרישים במקומות אלה הוא תופעה ייחודית ומסקרנת, שלא מתרחשת במקומות אחרים דומים בעולם. עד כה, צפו החוקרים בשני מיני כרישים בחדרה: כרישות (נקבות) עפרוריות וכרישים (זכרים) סנפירתנים. כך שהכרישה "נמשים" היא הסנפירתנית הראשונה שהצליחו החוקרים לזהות ולתייג בחדרה. באוניברסיטה אומרים כי הזיהוי של הכרישה כנקבה, בוצע בין היתר באמצעות בדיקת דם.
2 צפייה בגלריה
נבדק אם מדובר בביקור נדיר
נבדק אם מדובר בביקור נדיר
נבדק אם מדובר בביקור נדיר
(צילום: חזי שוחט)
כעת מעוניינים החוקרים לבדוק האם ישנן באזור כרישות נוספות, או שאכן הופעתן של סנפירתניות היא נדירה בקרב הכרישים שמתקבצים מול חופי חדרה. אם אכן מדובר בהופעות נדירות, ינסו החוקרים להבין כמובן מדוע זה קורה. "הכרישים הסנפירתנים נמצאים בסכנת הכחדה בים התיכון ומשמח לחקור אותם בישראל במסגרת מחקר אקולוגי ארוך טווח על אוכלוסיות הכרישים, מרמת ה-DNA, מדדי דם, חברת החיידקים שלהם, מצב רבייתי ועוד" אמר ד"ר שיינין. "הכרישה 'נמשים' קיבלה תג אקוסטי שמאפשר לנו לבחון את התנועה שלה לאורך חופי ישראל, ולבדוק האם היא תחזור לאזור זה גם בשנים הבאות. כך ניתן יהיה לקבוע האם הימצאותה באזור היא תופעה יוצאת דופן".