ד"ר אילת מזר, חוקרת במכון לארכיאולוגיה של האוניברסיטה העברית בירושלים, נפטרה היום (ג') והיא בת 64. ד"ר מזר הייתה שותפה לגילויים ארכיאולוגים רבים בבירה.

2 צפייה בגלריה
ד"ר אילת מזר עם מדליון זהב עם מנורה
ד"ר אילת מזר עם מדליון זהב עם מנורה
ד"ר אילת מזר עם מדליון זהב עם מנורה
(צילום: אוריה טדמור)
ד"ר מזר נולדה בישראל בשנת 1956. את עבודת הדוקטורט כתבה במכון לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, על התרבות הפניקית, בעקבות חפירות שערכה באכזיב.
רוב פעילותה הארכיאולוגית התרכזה בירושלים. היא חשפה בחפירות ירושלים את ארמון דוד, ואת חומת שלמה. ממצא בולט מחפירותיה מימי הבית הראשון היא טביעת חותם של חזקיהו בן אחז מלך יהודה.
2 צפייה בגלריה
ד"ר אילת מזר ליד חומת שלמה
ד"ר אילת מזר ליד חומת שלמה
ד"ר אילת מזר ליד חומת שלמה
(צילום: האוניברסיטה העברית)
בין מחקריה הנוספים: גילוי חותמת המיוחסת לנביא ישעיהו, חשיפת עשרות מטבעות מהשנה האחרונה למרד הגדול, מציאת שבר של לוח טין המהווה את המסמך הכתוב הקדום ביותר שהתגלה אי פעם בירושלים, חשיפת קטע באורך 70 מטר ובגובה 6 מטר של חומת ירושלים מהמאה העשירית לפני הספירה ועוד. בנוסף היא חקרה ממצא חשוב מהתקופה הביזאנטית - מדליון זהב עם מנורה, שנמצא בסמוך לכותל.
בריאיון ל-ynet, שנערך לאחר שחשפה את ארמון דוד, אמר ד"ר מזר: "כל המחקר הארכיאולוגי בישראל הושרש עד עתה על המחשבה שלא נשארו שרידים מסיביים מהעיר שהקים דוד המלך. עכשיו אנחנו רואים חידוש עצום. זה לא סתם גילוי, זה בסדר גודל של נס. ייקח קצת זמן עד שהאנשים יתרגלו. אני מבינה את זה".
(סרטון של משרד תרבות והספורט, שצולם על ידי לפ"מ)

ד"ר מזר פרסמה מעל 10 ספרים על הארכיאולוגיה של ירושלים ופרסומים אילו מעמידים אותה כגדול חוקרי ירושלים בדור האחרון.
השר לענייני ירושלים ומורשת, הרב רפי פרץ, ספד לה: "אילת הייתה ארכיאולוגית בכירה שהקדישה את חייה לחקר המקרא בהר הבית ובעיר דוד. הממצאים שלה היו חותם להיסטוריה היהודית המופלאה שלנו בירושלים".
ד"ר מזר הייתה נכדתו של הארכיאולוג פרופ' בנימין מזר, שערך חפירות נרחבות באזור הכותל. היא השאירה בת ושלושה בנים.