הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה קיימה אתמול (יום ג') את הכנס השנתי של נציגי המערכת הסטטיסטית הלאומית (מס"ל), שעסק במשבר הקורונה כמקרה בוחן לעבודה ממשלתית מבוססת נתונים.
הכנס, שנערך בזום ונועד להפגיש יחד את יצרני הסטטיסטיקה הרשמית בישראל, עסק בהיבטים שונים של איסוף הנתונים הסטטיסטיים הנדרשים למדידה והערכה של ההשפעות החברתיות והכלכליות של המשבר. חלק מהנתונים מצוי במשרדי הממשלה השונים כקבצים מנהליים, וחלק אחר נאסף בסקרים - ושיתוף הפעולה של משרדי ממשלה רבים, בניהולה ובהנחייתה של הלמ"ס, ממחיש במיוחד בעת הזו את הצורך במידע איכותי ומהימן, ובפיתוח מסודר, מדעי ומקצועי של מערכת סטטיסטית לאומית – מס"ל. לדברי משתתפים בכנס, "נתונים איכותיים יכולים להציל חיים".
את הכנס פתח הסטטיסטיקן הלאומי ומנהל הלמ"ס, פרופ' דני פפרמן, ואחריו נערכה סקרה נציגת הלשכה הסטטיסטית בניו זילנד כיצד השימוש במידע ובנתונים איכותיים, המנוהל על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, תרם לממשלת ניו זילנד להתמודד, כידוע, בהצלחה רבה עם המשבר.
בהמשך, הציגה ניצה קסיר, ראש הצוות המייעץ למועצה לביטחון לאומי (המל"ל), את השימוש במדדים סטטיסטיים להתמודדות עם נגיף קורונה, ובכלל זה את הקשר בין צפיפות אוכלוסייה ובין שיעור התחלואה ביישובים שונים בישראל, וכן את הקשר בין מאפיינים דמוגרפיים, כלכליים וחברתיים של האוכלוסייה לבין שיעור תחלואה.
ד"ר אחמד חליחל, סגן מנהלת אגף בכיר דמוגרפיה ומפקד בלמ"ס, גם הוא חבר בצוות המייעץ למל"ל, התייחס לאתגר שבהקמת מאגר נתונים משותף בין הלמ"ס למשרד הבריאות וכן למשרדים נוספים, ושמטרתו לסייע לבחינת התחלואה בקורונה אל מול נתונים חברתיים וכלכליים.
2 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו
פרופ' רוני גמזו, מנהל המרכז הרפואי תל אביב (סוראסקי) ועד לא מזמן פרוייקטור הממשלה להתמודדות עם הקורונה, הדגיש את חיוניותם של הנתונים לניהול אירוע בריאותי, כלכלי וחברתי מורכב שכזה; ורועי דרור, ראש אגף בכיר חברה וממשל במשרד רה"מ, הדגיש את החשיבות של שימוש במידע איכותי הנוגע לשוק העבודה, ושמבוסס על מקורות שונים, כבסיס לעבודת צוות המנכ"לים לעידוד תעסוקה.
2 צפייה בגלריה
המדען הראשי בלמ"ס, פרופ' משה פולק
המדען הראשי בלמ"ס, פרופ' משה פולק
המדען הראשי בלמ"ס, פרופ' משה פולק
בסיום הכנס הציג המדען הראשי בלמ"ס, פרופ' משה פולק, את הפעולות השונות שנעשות לקידום המערכת הסטטיסטית הלאומית ומתוכננות גם בהמשך. בכלל זה ציין פולק סדרת מפגשים מול משרדי ממשלה שונים, שנועדו ללמידה על הצרכים שלהם בעולם הסטטיסטיקה הרשמית ובמטרה לספק להם מענה; סדנאות מקצועיות בנושאים של שיטות סטטיסטיות ואיכות נתונים לטובת השותפים במערכת, והוא אף עדכן בפעולות שעושה הלמ"ס להקמת אגם מידע ממשלתי (Data Lake) כתשתית מחקרית תומכת לקידום מדיניות מבוססת נתונים של פעולות הממשלה.