כעשור לאחר שחיל האוויר הפסיק להשתמש בכלבים לאבטח בסיס מרכזי – מסתבר שבצה"ל ממשיכים להשתמש בבעלי החיים ככלי אבטחה: קצינים בצבא משתמשים במספר כלבים מגזעים גדולים ככלי אבטחה של בסיס אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה דרומית לחיפה, כאשר הכלבים קשורים סמוך לגדר הבסיס.


4 צפייה בגלריה
נמצאים בחוץ בחום
נמצאים בחוץ בחום
נמצאים בחוץ בחום
הכלבים קשורים לאורך שעות היממה בכבלי ברזל, מוצבים ליד שעריו האחוריים של המחנה, המשמש בין היתר לתובלה, ובחלק משעות היום חשופים לשמש או לפגעי מזג האוויר. המלונות של הכלבים נראות מאולתרות וחלקיות, וכבלי המתכת הארוכים שקשורים לצוואריהם משמשים למשימת הגנת המחנה, שכבר ממוגן באמצעים אחרים כמו גדר חדשה יחסית, מצלמות אבטחה וחומה בחלק ממנו.
קרובים של חיילת ששירתה בבסיס התלוננו בפני פעילים למען בעלי חיים על עצם השימוש בכלבים למשימת אבטחה, ולאחר מכן הם טענו שמפקדים בבסיס התנכלו דווקא לחיילים: "במקום לדאוג לכלבים, דאגו לתדמית הבסיס הזה, הגבילו את יציאת החיילים הביתה עד לבירור מי העז להתלונן למען הכלבים ואיימו על חיילים שבסך הכול גילו דאגה כלפי הכלבים. מי שמשתמש בכלבים מסכנים למשימות אבטחה, לא פלא שאצלו גם חיילים נפגעים".
4 צפייה בגלריה
ממשיכים להשתמש בכלבים, למרות אמצעי אבטחה אחרים
ממשיכים להשתמש בכלבים, למרות אמצעי אבטחה אחרים
ממשיכים להשתמש בכלבים, למרות אמצעי אבטחה אחרים
דוברת ויו"ר תנו לחיות לחיות, אתי אלטמן, אמרה בשיחה ל-ynet כי "זו התעללות לשמה. אם צה"ל טוען שמדובר בדאגה לכלבים שעלולים להגיע להמתה, יתכבד ויקים להם כלבייה או מכלאה מסודרת כמו שעושים בעוקץ לכלבי היחידה שעוזרים למשימות חשובות באמת של צה"ל. אי אפשר לאבטח בלי להיות בחוץ וחשוף לשמש קופחת, ואם הם סגורים בתוך מבנה מעופש ומחניק בחום כבד של 30 מעלות, אז אין בכך תועלת למשימת אבטחה, וזו גם פגיעה מיותרת בכלבים. לצבא יש מספיק תקציב לדאוג לכלבים אם זו באמת כוונתו. בחיל האוויר מזמן הפסיקו עם התופעות האלה, אנחנו ב-2021 ובצבא מודרני, יש מספיק טכנולוגיות כמו חיישנים ומצלמות לאבטח בסיסים".
4 צפייה בגלריה
כבולים לשרשראות ברזל
כבולים לשרשראות ברזל
כבולים לשרשראות ברזל
4 צפייה בגלריה
אחד הכלבים ליד מלונה מאולתרת
אחד הכלבים ליד מלונה מאולתרת
אחד הכלבים ליד מלונה מאולתרת
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "על פי הפקודות בצה"ל ניתן להציב כלבי אבטחה בכלל מחנות צה"ל. הכלבייה המדוברת פועלת על פי כלל החוקים והתקנות בצה"ל ובמדינת ישראל, ומבוקרת באופן תדיר על ידי הגורמים הרלוונטיים. הכלבים מטופלים ומוחזקים היטב וכן זוכים לליווי וטרינרי קבוע. נוסיף כי כל צרכי הכלבים מסופקים 24/7 על ידי צוות ייעודי שזהו תפקידו, ועובר הכשרה ייעודית לכך".
באשר לטענות על התעמרות בחיילים נמסר מדובר צה"ל: "לאחר בדיקת הנושא עולה כי טענות אלו אינן נכונות. החיילים לא תוחקרו על הנושא כפי שמוצג. לא ננקטו צעדים משמעתיים כלפי החיילים, ואף חייל לא עוכב ביציאה על ידי מפקדת הבסיס ומפקדי המשנה ביחידה. אנו דוגלים בחופש הביטוי, המכבד את הסובבים וכזה השואף להציג את האמת, וערכים אלה מוצגים בשקיפות למפקדים ולחיילים כאחד".