אחרי לילה ראשון בתחנת החלל הבינלאומית, החל היום (א') האסטרונאוט הישראלי השני איתן סטיבה לערוך ניסויים בתחנת החלל הבינלאומית. הערב הוא שוחח עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, רעייתו מיכל ותלמידים רבים, שהגיעו לחדר הבקרה בתל אביב.


3 צפייה בגלריה
(צילום: נאס"א, אקסיום)
הנשיא הרצוג אמר לסטיבה, הנמצא בתחנת החלל הנמצאת בתחנה הנמצאת כ-400 ק"מ מעל כדור הארץ. הרצוג אמר: "בימים לא פשוטים בקרקע אתה נקודת אור מזהירה בשמיים. ריגשת אותנו מאוד. אתה עושה משימות נפלאות. שוב בשלום ותמשיך במפעל המופלא שהתחלת בו".
סטיבה השיב: "תודה רבה כבוד הנשיא. אנחנו בפעם הראשונה בתחנת החלל עם דגל ישראל. זאת התרגשות גדולה". הוא הראה את התפילה לשלום המדינה שנתן לו הנשיא הרצוג: "התפילה המקסימה לשלום המדינה שכתב סבא של הנשיא נמצאת איתי כאן - אני משאיר אותה תלוייה באוויר".
3 צפייה בגלריה
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל בשיחה עם סטיבה
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל בשיחה עם סטיבה
הנשיא הרצוג ורעייתו מיכל בשיחה עם סטיבה
(צילום: נאס"א, אקסיום, משימת רקיע)
האסטרונאוט הישראלי דיבר על היממה הראשונה בתחנת החלל: "אז ביום הראשון בחלל קשה לבצע דברים כאלה, כי עוד צריך להתרגל. זה דורש יומיים בערך להסתגל לזרימה השונה של הנוזלים בגוף והתחושות השונות, גם של רעב וצמא. זה שונה ממה שמרגישים בכדור הארץ. משפט שהייתי רוצה להדגיש מהתפילה הזאת: 'ונתת שלום בארץ ושמחת עולם ליושביה, לכל יושביה'".
הרצוג שאל את סטיבה על העובדה שיאלץ לחגוג את ליל הסדר בחלל. סטיבה התייחס קודם לחבריו למשימה: "אז הדבר הכי מיוחד ביום הראשון בתחנה זה שיתוף הפעולה. כיוון שהגענו שלושה בלי נסיון ואחד עם נסיון וישר הוא הרגיש בבית. אז הצוות שנמצא כאן, כל הצוות עוזרים לנו בכל פעולה, אפילו בתליית הדגל מאחוריי. הצמדנו אותו לקיר".
3 צפייה בגלריה
איתן סטיבה בתחנת החלל
איתן סטיבה בתחנת החלל
איתן סטיבה בתחנת החלל
(צילום: נאס"א, אקסיום)


סטיבה הצביע על המקום שבו הוא אמור לישן: "זו המיטה שלי. אני ישן בעמידה עם הראש למטה. יש לי פה שק שינה. וכל החפצים חייבים להיות צמודים אחרת, כי הכול מסתובב. לקחנו מספר ניסויים של ילדים מבתי ספר ובהמשך השבוע נוכל לבצע אותם. הצוות התייחס לחג הפסח ואיך אציג אותו לצוות עם עקרונות של חופש".
בסוף השיחה הדגים סטיבה את היעדר כוח המשיכה, כשריחף להנאתו. "ההרגשה טובה. ככל שעובר הזמן אז מתרגלים לעבודה פה", הוא אמר. הרצוג השיב: "כולנו מאוד מתרגשים. רואים היסטוריה מול העיניים. רואים לאן האנושות יכולה להגיע שהיא עובדת ביחד למען האנושות. זה מרתק לראות את עוצמת האדם, הוא קטן וגדול בו זמנית וזו גדולת הטבע והאנושות. שנזכה לבשורות טובות מהחלל".