מחר (יום ב') יתקיים בכנסת דיון על המפגעים הסביבתיים במפרץ חיפה, בעקבות הממצאים המדאיגים שפורסמו בתחקיר בסוף השבוע ב-"7 ימים", לפיו בדמם של תושבי מפרץ חיפה אותרו ריכוזי מתכות מסרטנות גבוהות יותר משאר הארץ. כמו כן מחקר נוסף הראה שתושבי המפרץ חולים יותר בשורה של מחלות סרטן.
2 צפייה בגלריה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
"מה שהמחקר שלנו מראה הוא שבקרב אשכנזים, מי שגר בחיפה, חולה יותר. בקרב יוצאי ברית המועצות, מי שגר בחיפה חולה יותר. בקרב עובדים עם חשיפות מסרטנות מי שגר בחיפה, חולה יותר. בקרב עובדים בלי חשיפות מסרטנות, מי שגר בחיפה חולה יותר. בקרב מי שצעיר, עד גיל 39, מי שגר בחיפה חולה יותר. בקרב ערבים, מי שגר בחיפה חולה יותר", אמרה עורכת המחקר השני, ד"ר קרן אגאי-שי מאוניברסיטת בר אילן.
יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יעקב אשר, אמר כי "הוועדה לא תרפה ממפרץ הסכנה, שמאיים על בריאותם וחייהם של תושבי חיפה והאזור. בכוונתנו לקיים סדרה של דיונים כדי לוודא שהחלטות הממשלה מהעבר בנושא חשוב זה יקודמו ויטופלו כראוי. לא נקבל שום טיוח וסחבת ונעשה כל מה שצריך, לרבות חקיקה אם תידרש, כדי שמפרץ הסכנה יהפוך למפרץ החדשנות, למקום של שגשוג עסקי, שיחזק את הכלכלה בצפון ויביא לשגשוג ופריחה שיועילו לתושבי האזור כולו".
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, אמרה כי "ממשלת ישראל אישרה את הפסקת הפעילות הפטרוכימית והקמת מיזמי תשתית רחבי היקף במפרץ חיפה. ברור מה צריך לעשות וברורים גם לוחות הזמנים. מחקרים מהסוג שביצענו מספקים עוד הוכחה לנחיצות פינוי מפעלי המפרץ, מהלך שהממשלה מחויבת אליו, גם בהסכמים הקואליציוניים. אני מברכת את הכנסת על הדיון המתוכנן ועל המעקב אחרי מימוש ההחלטה".
יו"ר איגוד ערים להגנת הסביבה מפרץ חיפה, עו"ד שרית גולן, אמרה כי "המחקרים מוכחים את מה שכולם יודעים, המפעלים מזהמים וגורמים לתחלואה עודפת ומסכנת חיים. לא מדובר כאן בהיסטוריה של זיהום ישן כפי שטענו המפעלים, לא מדובר בזיהום מתחבורה וממקורות שונים. העובדות מדברות על זיהום ישיר ועכשווי מתעשייה שגורם לתחלואה. הגיע הזמן להפסיק עם דיונים ובירוקרטיה, צריך לקבל החלטות כאן ועכשיו לקידום התוכנית להבראת מפרץ חיפה לתקצב ולפעול להכנת משק האנרגייה ליום שאחרי בזן, בכדי לקדם הפסקת הזיקוק ופינוי חוות מיכלי הנפט מקרית חיים. אין לנו את הזמן והבריאות להמתין למקבלי החלטות כדי למצוא מקורות תקציביים לתוכנית לסגירת בזן. ממשלת ישראל חייבת להתחיל ולבצע פעולות מיידיות לעצירת הזיהום והפגיעה בבריאותם של תושבי מפרץ חיפה".
יו"ר סיעת הירוקים בחיפה, אביהו האן, אמר: "הרגולטורים נרדמו בשמירה ואנחנו מתים כאן בחיפה. כבר שנים אנו נחשפים למחקרים על עודף תחלואה באזור, לעומת הממוצע הארצי, ולנו זה ברור שהמפעלים המזהמים ובראשם מתחם בזן הם הגורמים למציאות נוראית זו. המחקר הנוסף של המשרד להגנת הסביבה מהשנים 2020 עד 2022 מחזק את טענותינו שדבר לא השתנה. הזיהום ממשיך ומביא איתו תחלואה ומוות. אני דורש ממשלת ישראל לצמצם מיידית את היקפי הזיקוק במפרץ חיפה, לפעול מיידית לאכיפה קשה כנגד תקלות ודליפות ולפעול לצמצום לוחות הזצנים לפינוי בזו ומיכלי תש"א ממפרץ חיפה".