מדענים תיעדו "מטר מטאורים של השמש" במהלך תופעה מיוחדת. ה"מטאורים" האלה מורכבים מפלזמה, שמחממת את הגז באטמוספרה סביבם, והם נופלים בחזרה אל פני השמש במהירויות של 150 קמ"ש.
גילויים מהסוג הזה הם לא רק מרהיבים, אלא חשובים מבחינה מדעית, כיוון שהם יכולים לעזור לנו ללמוד טוב יותר על פיזיקה סולארית, על האטמוספרה של השמש, ולעזור לנו לגלות מדוע היא כל כך יותר חמה מפני שטח השמש עצמו.
3 צפייה בגלריה
התיעוד המדהים מהשמש
התיעוד המדהים מהשמש
התיעוד המדהים מהשמש
(צילום: Patrick Antolin; ESA/Solar Orbiter EUI/HRI)
את התיעוד הביאה Solar Orbiter של סוכנות החלל האירופית. הגשושית חלפה במרחק של 48 מיליון ק"מ בלבד מהשמש שלנו בזמן הצילומים הנועזים. התיעוד המדהים נתן לאסטרונומים שפע של נתונים על אודות השמש שלנו.
ועכשיו, לתיעוד נדיר של לווייתן גדול-סנפיר כשהוא יונק מתחת למים. שובל של חלב נצפה באוקיינוס השקט, מול חופי קולומביה, כאשר לווייתן תינוק תועד בשעת הארוחה שלו, הישר מגוף אמו.
גור הלווייתן עוד קטן, יחסית, והוא שוקל "רק" 900 ק"ג. לכן הוא צריך להזין את עצמו כמה שיותר לפני שהוא נפרד מחלב האם, לעבר ארוחות קצת יותר מסיביות.
3 צפייה בגלריה
לווייתן גדול סנפיר
לווייתן גדול סנפיר
לווייתן גדול סנפיר
(צילום: shutterstock)
הזנה שכזאת נקלטה במצלמות מתחת למים רק פעמיים בעבר, ולכן זו הזדמנות נדירה ונהדרת עבור חוקרים ללמוד עוד על גדולי הסנפיר ולסייע במאמצים לשימור המין. ההישג התאפשר באמצעות מצלמה עם מיקרופון וחיישנים נוספים, שכמובן לא פוגעים בגור הקטן.
ולסיום, לפינתנו: השוחים במעמקים. מדענים צפו לאחרונה בבית גידול נדיר של תמנונים, בעומק הים מול חופי קוסטה ריקה ומצאו שם גם מצטרפים חדשים למשפחה.
מדובר בבית הגידול השלישי בסך הכול בעולם שהתגלה, ולכן מדובר כמובן בחדשות טובות מאוד. בצילומים הנדירים נוכל לראות את התמנונים הקטנים, ואת האימהות – מגנות על הצאצאים מפני טורפים, לאחר שדגרו עליהם במשך חודשים רבים. זו גם הפעם הראשונה שבה מדענים ראו נקבות תמנונים מתגודדות כדי לדגור על הביצים שלהן.
3 צפייה בגלריה
התמנונים בעומק האוקיינוס
התמנונים בעומק האוקיינוס
התמנונים בעומק האוקיינוס
(צילום: Schmidt Ocean Institute)
בין היתר, בעדשת המצלמה נתפס גם תמנון שככל הנראה עוד לא מוכר למדע, ועשוי להיות מין חדש. לא פחות מ-18 מדענים בני מזל היו עדים לסצנות עוצרות הנשימה האלה, באמצעות מצלמה תת ימית שהופעלה מרחוק, וצללה עד לעומק של כמעט 3 ק"מ מתחת לפני הים.
מדובר בהוכחה נוספת לכמה עוד אפשר ללמוד על האוקיינוס וממלכת החיות שלו. "אנו מצפים להמשיך לעזור לעולם לראות ולחקור את נפלאות האוקיינוס המדהים שלנו", אמרו החוקרים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי