תקרית התעללות קשה בכלב אירעה אתמול (יום ג') במושב במרכז הארץ. כלב מת ככל הנראה מחנק לאחר שהיה קשור למלונה בשרשרת ברזל קצרה עם גישה מוגבלת למים.
למעשה המקרה הקשה החל עוד בחודש בינואר, אז אגודת צער בעלי חיים בישראל קיבלה דיווח על אודות הכלב. אגודת צער בעלי חיים בישראל שלחה למקום רכב חילוץ, ובמקביל דווח למשרד החקלאות על המקרה. לנהג רכב החילוץ אין סמכות לשחרר או להחרים את הכלב, ולכן התאפשר לו רק לתעד את הכלב הקשור, ולנסות לתת לו מזון ומים. פקחי משרד החקלאות הגיעו למקום, אך לא מצאו את הכלב.
2 צפייה בגלריה
הכלב לאחר מותו
הכלב לאחר מותו
הכלב לאחר מותו
(צילום: באדיבות אגודת צער בעלי חיים בישראל )
אתמול, אגודת צער בעלי חיים בישראל קיבלה דיווח נוסף על אודות המקרה, והתברר להם כי הכלב כבר אינו בחיים. בסרטונים קשים ניתן לראות שאין לכלב מרחב לזוז וגישה למים, למרות מזג האוויר החם.
המשטרה הוזעקה למקום. השוטרים שהגיעו לא עצרו את הבעלים וטרם לקחו את גופת הכלב לנתיחה לאחר המוות, למרות שעל פי החוק עליהם לעשות זאת. בהמשך, לאגודת צער בעלי חיים גם נודע כי הבעלים של הכלב שמת מחזיקים גם בגור כלבים, והם קוראים לרשויות לפעול כדי לחלץ אותו.
עו"ד ענבל קידר, היועצת המשפטית של אגודת צער בעלי חיים בישראל, ציינה כי "ב-25 בינואר הוגשה על ידי אגודת צער בעלי חיים בישראל תלונה שמהותה תנאיי החזקה לקויים של הכלב כאשר עיקר התלונה היה סכנה מיידית למותו של הכלב כתוצאה מחנק באמצעות הקולר שלו. למרות הגעה של אנשי משרד החקלאות למקום, לא שונו תנאי ההחזקה למרות שתנאי ההחזקה לא עומדים בתנאים המינימליים של תקנות צער בעלי חיים: לכלב אין רצועה ארוכה למעלה ממטר וחצי, אין שטח של 16 מטר רבוע נקי מעשבים וחפצים והוא קשור לבדו באמצעות קולר חנק. כל אלו תנאים שהיוו סכנה לחייו, סכנה שהתממשה באופן צפוי ביותר".
2 צפייה בגלריה
התעללות בכלב במושב במרכז
התעללות בכלב במושב במרכז
התעללות בכלב במושב במרכז
(צילום: באדיבות אגודת צער בעלי חיים בישראל)
לדברי קידר, מדובר בכלב מסוג גזע מסוכן שהוחזק בניגוד לחוק להסדרת כלבים ולתקנות הכלבים המסוכנים מבלי שהוא מסורס. "מותו של הכלב באכזריות ובייסורים ובחנק מתמשך ואיטי יכול היה בקלות להימנע לו הייתה המדינה עושה את עבודתה נאמנה. גם לאחר המוות האכזרי והמיותר של הכלב התמהמה משטרת ישראל בהגעה למקום ופעלה בניגוד לנהליה שלה, נוהל המשטרה בנושא אכיפת חוק צער בעלי חיים, ולא דאגה לקחת את הגופה לנתיחה לאחר המוות למרות שמדובר בראייה לעברות חמורות על החוק. במקום מוחזק כלב נוסף. אגודת צער בעלי חיים בישראל, מצפה ממשרד החקלאות לתפוס את הכלב הנוסף באופן מידי, לאור הזוועות שנחשפנו אליהן בסרטונים, ולהעמיד את הבעלים לדין פלילי תוך הפעלת סעיף 17ו' לחוק צער בעלי חיים, כך שיאסר על הבעלים להחזיק בכלב למשך שארית חייו", אמרה.
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אנו רואים בחומרה כל התעללות או פגיעה בבעלי חיים בניגוד לחוק ובהצלת בעלי החיים וההגנה עליהם ערך עליון. בהתאם, כל דיווח המתקבל במשטרה בהקשר זה נבדק ומטופל במקצועיות וביסודיות במטרה להגיע לחקר האמת. כ-20 דקות לאחר קבלת הדיווח אודות חשד להתעללות בכלב, הגיע למקום כוח משטרה שניסה ליצור קשר עם המודיעים ללא הצלחה. בהמשך שוטרים הגיעו למקום שוב, עיכבו ותחקרו במשך דקות ארוכות את בעלי הכלב שמסרו את גרסתם לנסיבות מותו. השוטרים יצרו קשר עם צער בעלי חיים, יחידת הפיצוח והפיקוח העירוני. מאוחר יותר נמצאה גופת הכלב על ידי השוטרים והמשטרה פתחה בחקירה. נמשיך לפעול יחד עם יתר רשויות האכיפה הרלוונטיות למניעה, אכיפה ומיצוי הדין, נגד כל חשוד שיתעלל בבעלי חיים".
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "צוות המפקחים ערך בירור מול בעלי הכלב ונמצא כי מדובר בכלב שאינו בבעלותו, השוהה אצלו באופן זמני למשך מספר ימים בלבד. לא זאת בלבד, המפקחים ערכו בדיקה בחצר הבית ומצאו מלונה מסודרת ונקייה, כרית מרבץ ורצועה באורך של כ-2 מטרים. משרד החקלאות רואה חשיבות רבה בכל הנוגע לרווחת בעלי החיים ופועל למען זאת. ככל שעולים חשדות נוספים, נבקש לקבל את כלל החומרים כדי לבחון זאת וככל שיתברר כי אחד הגורמים עבר עבירה פלילית, המשרד ימצה עמו את הדין. משרד החקלאות קורא לכלל הציבור לדווח על כל אירוע שעולה ממנו חשש לצער בעלי חיים, באמצעות פנייה למוקד משרד החקלאות שמספרו: 6016*".
באגודת צער בעלי חיים בישראל ציינו כי הם מקווים "שמשרד החקלאות והמשטרה יעשו בדק בית ויפיקו לקחים ובפעם הבאה שנזדקק לעזרת המערכת היא בוא תבוא במהירות, ברגישות ובנחישות. מוקד האגודה לדיווח על בעלי חיים במצוקה, על הזנחה והתעללות 4553* או באמצעות האתר".