תלונתה של תושבת הגליל המערבי כי כלבתה האהובה, בינגו, הורעלה למוות, חשפה אירוע הרעלה המוני שכמותו לא נראה שנים בצפון.
4 צפייה בגלריה
ג'ני גנשפט והכלבה בינגו
ג'ני גנשפט והכלבה בינגו
הכלבה בינגו. הורעלה למוות
(צילום: פרטי)
שוטרי תחנת נהריה ממחוז חוף ופקחי רשות הטבע מורגלים בזירות קטל של חיות בר, שהורעלו בידי חקלאים. אבל בהיקף הרג שכזה הם לא נתקלו זמן רב מאוד. עשרות פגרים במצב ריקבון מתקדם של חיות בר, בהן נמיות, דורבנים, תנים וחזירים נחשפו אתמול (יום ה') בפשיטה שערכו בעקבות מארב בן מספר ימים, שהציבו פקחי רט"ג בנסיון לתעד ולתפוס את בעל מטע האבוקדו, בשנות ה-60 לחייו, שחשוד בפיזור כמויות ענקיות של רעל קטלני ומסוכן ברחבי השטחים החקלאיים הסמוכים למושבים עמקה ואשרת בגליל המערבי.
לאחר חקירתו הוא שוחרר בתנאים מגבילים ובכוונת המשטרה להגיש נגדו כתב אישום חמור בגין התעללות והמתת בעלי חיים.
4 צפייה בגלריה
המקומות שמהם בעלי חיים שתו את הרעל
המקומות שמהם בעלי חיים שתו את הרעל
המקומות שמהם בעלי חיים שתו את הרעל
(צילום: רשות הטבע והגנים)
מבצע האכיפה יצא לפועל לאחר שבסוף השבוע שעבר התקבלה תלונה במשטרת תחנת נהריה, כי ככל הנראה הורעלה כלבה ששייכת לבני משפחה מהיישוב אשרת. "בעקבות קבלת התלונה הפנינו אותה לאנשי רשות הטבע והגנים, שאיתם אנחנו עובדים בשיתוף פעולה והם התחילו בחקירה הסמויה", סיפר סגן-ניצב בועז סמוכה, מפקד תחנת נהריה. "בתוך זמן קצר של חיפושים אחר מקור אפשרי להרעלה באזור בית המתלוננת, הם עדכנו אותי מיד על עשרות הפגרים שמצאו במרחב. מדובר בפגיעה אקולוגית חמורה ומסוכנת ולא שיערנו שזו עוצמתה מפני שחשבנו בהתחלה כי ייתכן שהרקע לאירוע הוא אפשרות לסכסוך שכנים".
סנ"צ בועז סמוכה, מפקד תחנת נהריהסנ"צ בועז סמוכה, מפקד תחנת נהריה
לדברי סגן-ניצב סמוכה, החקלאי שנעצר החביא עוד כמויות של רעל ברחבי המטע שלו. החלקאי הודה בחקירתו במיוחס לו והסביר כי לא רצה להרוג את כל בעלי החיים, אלא רק להרעיל את החזירים שפוגעים לו במערכות ההשקיה. "במקום לקחת צייד חוקי ברשיון שיסייע לו הוא בחר לקח את החוק לידיו והרעיל עשרות בעלי חיים שמתו בסבל איום ובייסורים. אם לא היינו עולים על הפגיעה בכלבת הבית, יכול להיות שלא היינו מצליחים לעלות על האירוע הזה ולמנוע ממנו להמשיך בכך".
ליעד לינג, ממונה חקירות ומודיעין במחוז צפון של רשות הטבע והגנים, אמר כי מדובר בהרעלה חמורה. לדבריו, במזל גדול, נמנעה ככל הנראה הרעלת עופות דורסים הנמצאים בסכנת הכחדה, כיוון שפגריהם לא נמצאו עד כה באזור. גם בני אדם היו עלולים להיפגע לו היו באים במגע עם מיכלי המים המורעלים שפיזר החקלאי ברחבי המטע' כדי למשוך אליהם בעלי חיים שישתו מהרעל הקטלני' המבוסס על זרחן אורגני ונקרא בשם "לאנט".
4 צפייה בגלריה
בעל חיים שהורעל
בעל חיים שהורעל
בעל חיים שהורעל
(צילום: רשות הטבע והגנים)
"גרגר אחד של הרעל הזה גורם למוות גם של אדם גדול. זה רעל נפוץ מאוד שאין עליו כל פיקוח ואכיפה וכל אחד יכול לקפוץ לחנות ולקנות את החומר ולעשות בו שימוש שלא לשם ייעודו"' אמר לינג. "אני קורא לחקלאים שנתקלים בנזקי חקלאות - לא לקחת את החוק לידיים ולהרעיל חיות, אלא לפנות לרשות הטבע והגנים לשם קבלת סיוע והכוונה מקצועית לטיפול במניעת הנזקים".
למעשה, במותה הצילה הכלבה בינגו, רועה מעורב קווקזי וגרמני, את חייהם של חיות בר רבות ועצרה את המשך ההרעלה החמורה. יש בכך אולי נחמה קטנה, אומרת ג'ני גנשפט, שהיא וילדיה עוד מתקשים להיפרד מבת הבית האהובה עליהם כל כך.
4 צפייה בגלריה
ג'ני גנשפט והכלבה בינגו בימים טובים יותר
ג'ני גנשפט והכלבה בינגו בימים טובים יותר
ג'ני גנשפט והכלבה בינגו בימים טובים יותר
(צילום: פרטי)
"בשבוע שעבר כשחזרתי מקניות בינגו הצליחה לברוח לזמן קצר מהחצר ויצאה למטעים שמול הבית שלנו", שיחזרה גנשפט. "היא חזרה אחרי כמה דקות הביתה ושתתה מים ונשכבה בסלון. לפתע, בתוך רגע, היא החלה להקיא ולרעוד בכל הגוף. חשבנו שהכיש אותה נחש ויצאנו בהירות לווטרינרית ביישוב סמוך. הכלבה שלנו לא הצליחה אפילו לעמוד על רגליה. אחרי עשר דקות של אימה וחרדה כפי שלא חווינו בחיים הגענו לווטרינרית, אבל אלו היו נשימותיה האחרונות של בינגו, שיצא לה קצף מהפה והיא נחנקה בסבל נוראי".
גנשפט אמרה כי הווטרינרית זיהתה באופן מיידי שהכלבה הורעלה וניסתה להזריק לה תרופה ולעשות לה החייאה, אבל זה היה כבר חסר סיכוי. "יצאו לה מהפה חתיכות של הרעל ממנו אכלה, שבו חקלאים משתמשים כדי להרוג חיות בר שמפריעות להם במטעים", היא אמרה. "מעבר לכאב שהכלבה שלי עברה, אני והילדים שלי מרוסקים ולא מצליחים להרים את עצמנו מהמוות הזה, כואב לנו על ההתעללות והמוות האכזרי כל כך של עשרות חיות בר נוספות. אנחנו עם חור ענק בלב כעת".