נפתח את מבזק החדשות הטובות עם ניחוחות של מומיה עתיקה. מדענים זיהו את המתכון העתיק הארומטי ל"ריח של נצח", שבו השתמשו על מנת לשמר מתים מהאצולה המצרית בעבר הרחוק.
המומיה שבלב המחקר נחנטה בסביבות שנת 1,450 לפני הספירה (חניטה הייתה הצורה שבה המצרים היו שומרים על המתים היקרים להם, לקראת מה שהאמינו "העולם הבא"), ובזכות ההתקדמות בפיתוח טכנולוגיית הניתוח הכימי, התאפשר זיהוי של חומרים בודדים שהיו בתוך צנצנות עם איברים פנימיים של המומיה, שהביאו לכדי יצירת הריח.
4 צפייה בגלריה
החומרים שנתגלו מתקופת מצרים העתיקה
החומרים שנתגלו מתקופת מצרים העתיקה
החומרים שנתגלו מתקופת מצרים העתיקה
(צילום: Barbara Huber, מתוך המחקר)
מדובר על אירוע מיוחד ונדיר, למרות המידע הרב שהשאירו לנו המצרים, מעט מקורות מתייחסים לתהליך הריח. "ריח הנצח" מייצג יותר מסתם ארומה של מומיה, אלא מגלם בתוכו את המשמעות התרבותית וההיסטורית של שיטות הקבורה העתיקות.
מבין החומרים השונים שהרכיבו את ריח הנצח – שימו לב: שעוות דבורים, שמנים צמחיים, שומנים מהחי, שרף וניחוח דמוי וניל. כמו כן, בכל צנצנת היה ריח אחר שהותאם לאיבר שבתוכה. למשל, בצנצנת שבה שמרו את ריאותיה של המומיה, נמצאו מרכיבים שלא נמצאו בצנצנות אחרות – מה שמצביע על כך שרחקו מתכון מותאם לאיברים מסוימים.
4 צפייה בגלריה
ארון קבורה שבו גופה חנוטה
ארון קבורה שבו גופה חנוטה
ארון קבורה שבו גופה חנוטה
(צילום: Museum August Kestner, Hannover/Christian Tepper)
אם אתם ממש מתעקשים להריח את הריחות של העבר הרחוק, תערוכה תיפתח בקרוב במוזיאון בדנמרק – ותציג את הארומה העתיקה המשוחזרת.
וממצרים העתיקה, אל החלל האינסופי. כעת, מדענים חושבים שכוכב לכת דמוי כדור הארץ עשוי להסתתר במערכת השמש שלנו.
איפה? אי שם בפרברי מערכת השמש – תחום אפל ומרוחק מאיתנו, עם פרטים שחומקים לנו לפעמים מתחת לאף – הכל מפני שזהו אזור שרחוק כל כך מאור השמש, אזור הנקרא "מערכת השמש החיצונית".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
מדענים מסבירים שאפילו כוכב לכת גדול יחסית יכול לחמוק מתצפיות בקלות. אלא שעצמים חדשים שהתגלו שם, מציגים מקבץ התנהגויות מוזרות שעשויות להצביע על נוכחות של עולם נסתר ודומה לנו.
ולסיום, שדרוג צינור ביוב באוקלנד בניו זילנד אלו חדשות טובות, אבל לא כאלה מעניינות עבור הקהל הישראלי. אבל מה קורה כשמנקים צינור שפכים - וחושפים על הדרך אוצר מאובנים של מינים לא ידועים בני יותר מ-3 מיליון שנים?
4 צפייה בגלריה
המאובנים שנמצאו בביוב
המאובנים שנמצאו בביוב
המאובנים שנמצאו בביוב
(צילום: מתוך המחקר)
באמצע חפירות בשני פירים אנכיים ענקיים בצינור ביוב, הצוות המקומי נתקל במשהו מדהים ובלתי צפוי בעליל, כזה שכבר קיבל את הכותרת "ממצא של פעם בחיים" - מאובני חיות ים וצדפות עתיקות ויותר מזה – מאמר שפורסם בעקבות הגילוי מציע שהיו שם 10 מינים חדשים שלא היו ידועים למדע קודם לכן.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי