פקח רשות הטבע והגנים, עופר יעקב, לא האמין למשמע אזניו כאשר קיבל אתמול (יום ד') שיחת טלפון ממנהלת אשכול הגנים בכפר ורדים, איריס לביא, שבישרה לו שבחצר הגן נמצאו שני גורי דורבנים.

עם פתיחת הגנים בבוקר, אחת הגננות זיהתה בחצר שני גורי דורבנים מסתובבים בין הצעצועים. הגננת לירז אלפיה והסייעת אסואן עלי, הצליחו ללכוד את שני הגורים ולהכניסם לקופסה. לאחר מכן דאגו שייצרו קשר עם חיים, שאינו רק פקח אלא גם היה אב במערכת הגנים. פעמים רבות עופר הדריך ולימד את ילדי הגן על חיות הבר שראה במסגרת עבודתו, כך שמנהלת המקום ידעה מיד למי להתקשר לעזרה.
עופר יעקב, פקח אזור חוף גליל מערבי ברשות הטבע והגנים, סיפר: "ב-20 השנים שאני עובד וגר באזור הזה, זו הייתה הפעם הראשונה שקיבלתי שיחת טלפון כזו. אני בעצמי נמצא בצו 8 לא רחוק מהעיר, כשאיריס התקשרה ידעתי שהייתי חייב לקפוץ ולסייע. כשראיתי את הגורים, ראיתי שמצבם טוב. הצוות החינוכי לכד את הגורים בזהירות עד להגעתי".
הפקח הוסיף: "מכאן לקחתי אותם ולאחר התייעצות עם האקולוג האזורי - שלפי גודלם הבין שהם יכולים לשרוד לבד - השבתי אותם לטבע. חשוב שהציבור ידווח למוקד רשות הטבע והגנים ברגע שנתקלים בחיות בר בתוך העיר, בזכות הדיווח הצלחנו להציל את שני הגורים האלו".
3 צפייה בגלריה
הדורבנים לאחר שנתפסו בגן
הדורבנים לאחר שנתפסו בגן
הדורבנים לאחר שנתפסו בגן
(צילום: איריס לביא)
איריס לביא, מנהלת אשכול הגנים בכפר ורדים, הוסיפה: "עקב המצב הבטחוני בצפון, אין באפשרות הילדים לצאת אל הטבע, לכן השמחה הייתה רבה, כאשר הטבע בא לבקר אותנו בגנים. התרגשנו לחזות בדורבנים, זו הייתה עבורנו למידה מזדמנת ומעשירה. שמחנו לשמוע שהדורבנים שוחררו בחזרה לטבע, שזהו מקומם הטבעי".
הדורבן הוא חיית בר מוגנת, בעל החיים הגדול בישראל מסדרת המכרסמים. אורך גופו כ-90 ס"מ, אורך זנבו כ-15 ס"מ ומשקלו כ-13 ק"ג. גופו של הדורבן מכוסה קוצים שאורכם עד 50 ס"מ. קוצי הדרבן משמשים לו רק להגנה פסיבית מפני טורפים, והוא אינו מסוגל "לירות" אותם. כשהדורבן חש סכנה הוא מסמר את הקוצים ואלו רוטטים ומשמיעים רעש מאיים.
3 צפייה בגלריה
שני הדורבנים שהלכו לגן
שני הדורבנים שהלכו לגן
שני הדורבנים שהלכו לגן
(צילום: עופר יעקב, רשות הטבע והגנים)
3 צפייה בגלריה
פקח רשות הטבע והגנים עם הדורבנים
פקח רשות הטבע והגנים עם הדורבנים
פקח רשות הטבע והגנים עם הדורבנים
(צילום: עופר יעקב, רשות הטבע והגנים)
יפתח סיני, אקולוג גליל עליון ברשות הטבע והגנים, הוסיף: "בקרב הדורבנים, יש הבדל בין גורים זכרים וגורות נקבות. הזכרים עוזבים את אימם בגיל שמונה חודשים והנקבות עוזבות קצת יותר מאוחר, ולעיתים אף נשארות בתא המשפחתי. היה קשה לאמוד מרחוק את מינם של הדורבנים, אך לא היה ספק שהם גדולים דיים כדי לשרוד לבד בטבע, לכן הוחלט לשחררם. כאשר אנו משיבים דורבנים לטבע, אנו מוודאים להשיבם באזורים שבהם יוכלו לחפור מחילות, מקומות הרחוקים מכבישים המהווים להם סכנה וכן מקומות רחוקים דיים מהישוב כדי שלא ירצו לחזור לנקודה שבה נלכדו. כמו כן, אנו מוודאים שנקודת שחרור הדורבנים נעשית באזורים שבהם ידוע לנו שאוכלוסיית הדורבנים המקומית נפגעה".
רשות הטבע והגנים מוסיפה וקוראת לציבור שנתקל בחיות בר בסביבה אורבנית להתקשר למוקד הרשות במספר 3639* ולא לנסות לגעת בחיות. לאורך חודש מרץ, רשות הטבע והגנים מציינת את חודש שמירת טבע, שמתקיים מדי שנה באביב. הרשות נותנת לציבור הצצה למאמצי שמירת הטבע בארץ. רשות הטבע והגנים מזמינה את הציבור לצאת לשמורות הטבע והגנים הלאומיים (פרט לאלו הסגורים בשל המצב הביטחוני) - ולראות את העבודה שנעשית, וגם ליהנות מהטבע הישראלי בתפארתו.