האסטרונאוט האמריקני ויקטור גלובר הוא אחד מאנשי נאס"א שעשויים בשנים הקרובות לדרוך על אדמת הירח, במסגרת משימת ארטמיס 3, שצפויה להיות המשימה המאוישת הראשונה לירח מאז דצמבר 1972. גלובר מבקר בימים אלה בישראל כאורח בשבוע החלל הישראלי של סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה.

גלובר (46), שביקר היום (ה') בעיר העתיקה בירושלים, התייחס בריאיון לאולפן ynet לכך שהוא עשוי להגיע לירח. "אני לא הייתי אומר שאני האדם הכי טוב, הייתי אומר שאני אחד מהאנשים המתאימים. יש לנו כמה אנשים שמתאימים, אז לא משנה מי יילך למשימה הזאת, עדיין ההחלטה לא בוצעה - זה יקרה בקרוב, וכל מי שייבחר למשימה הזאת יהיה האדם הנכון".
גלובר, טייס ניסוי לשעבר, הצטרף לנאס"א בשנת 2013. בנובמבר 2020 הוא שוגר לחלל ושהה בתחנת החלל הבינלאומית 168 ימים. בין היתר הוא ביצע ארבע הליכות חלל. הוא סיפר בריאיון כי כבר מגיל צעיר הוא החל להתעניין בתחום החלל: "ראיתי שיגור רקטה כשהייתי בן 10 ומשם התחיל את המסע. כשהתבגרתי הלכתי למבחן בבית ספר לטיס והייתה לי ההזדמנות לראות את מפקד מעבורת החלל מדבר על המשימה שלו בכנס. שם החלטתי להגיש בקשה לריאיון בנאס"א. בפעם הראשונה לא קיבלתי ריאיון, ולכן החלטתי להגיש שוב - והנה אני פה".
2 צפייה בגלריה
האסטרונאוט האמריקני ויקטור גלובר
האסטרונאוט האמריקני ויקטור גלובר
האסטרונאוט האמריקני ויקטור גלובר
(קרדיט: NASA/Bill Ingalls)
בריאיון נשאל גלובר אם הוא חלם להגיע לירח. "לא, אני כבר הגעתי מעבר לחלומות שלי", הוא אמר. "להיות חלק מהצוות שאולי יגיע לירח, זה כל כך מעבר לחלומות וכל דבר שחלמתי. אז כשאני אומר לאנשים צעירים - עכשיו תחלמו חלומות גדולים - אני מתכוון לזה, כי אני בעצמי לא חלמתי חלומות גדולים לחיים שלי. לי התמזל המזל לחיות בחלל במשך 168 ימים, וזה הרבה מעבר לכל מה שחשבתי שאקבל את ההזדמנות לעשות".
גלובר התייחס גם לשירות של אפרו-אמריקנים בסוכנות החלל האמריקנית. "יש לנו הרבה אנשים בצוות האסטרונאוטים, יש לנו הרבה גיוון. יש לנו אסטרונאוט עם מורשת יהודית, אסטרונאוט עם מורשת ערבית, אסטרונאוטים מכל תחומי החיים, פורטו ריקו, מקסיקו, וכך אנחנו מייצגים את כל האנשים, וזה מה שאני חושב שחשוב. לא משנה מי יילך למשימה הזאת, אנחנו מייצגים את כל האנשים", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
ויקטור גלובר בתרגול עם חליפת חלל
ויקטור גלובר בתרגול עם חליפת חלל
ויקטור גלובר בתרגול עם חליפת חלל
(קרדיט: NASA TV)
על השלב הבא, כמו משימה למאדים, אמר גלובר: "עכשיו עם ההצלחה של ארטמיס 1, התחלנו לחשוב על המסע הזה ואנחנו עכשיו יותר קרובים להגיע למאדים מאשר אי פעם, וזה ממש טוב. לכן ארטמיס 2 תהיה השלב הבא במסע הזה ובשלב מסוים תהיה משימה, לא משנה איזה מספר, שתשלח בני אדם למאדים".
שר החדשנות המדע והטכנולוגיה, אופיר אקוניס, התייחס לשבוע החלל, ואמר: "שבוע החלל הישראלי עומד בסימן 20 שנה לאסון התרסקות קולומביה ולנפילתו של אילן רמון ז״ל. אילן, האסטרונאוט הישראלי הראשון, הביא הרבה מאוד כבוד לכולנו. כך גם תעשיית החלל הישראלית פורצת הדרך, שבהובלת משרד החדשנות והמדע תצמח ותביא הישגים מדעיים משמעותיים למדינה. כמיטב המסורת, מקיים המשרד שורה של אירועים ללא תשלום, בכל הארץ במהלך השבוע. אחד מהיעדים המרכזיים שהגדרתי הוא הנגשת המדע והטכנולוגיה לכל אזרחי ישראל, וכך נעשה גם השנה".