*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמאיים המציגים


בימים שבהם כל העולם מתמודד עם מגפת הקורונה, עולה החשיבות של מניעת מחלות. זה בדיוק מה שלומדים בתוכנית לתואר ראשון בבריאות הציבור במכללה האקדמית אשקלון.
פרופ' זוהר מור, ראש החוג לבריאות הציבור במכללה האקדמית אשקלון, פירט מה זה בריאות הציבור: "בריאות הציבור זה תחום שעוסק במניעה, לאו דווקא בטיפול במחלות אלא יותר במניעה. כשאנחנו נאלצנו להתמודד עם משבר הקורונה, פנדמיה ברמה עולמית שפגעה גם בישראל, שיש לה היבטים גם בריאותיים אבל גם חברתיים, כלכליים, משפחתיים, אישיים והיינו צריכים להתמודד עם זה בנושא של למשל ריחוק חברתי, שימוש במסכות, ביצוע בדיקות, בידודים, חקירות אפידמיולוגיות, חיסונים. זו דוגמה נהדרת לבריאות הציבור וזה בדיוק מה שאנחנו מלמדים אצלנו. למעשה אנחנו המוסד היחידי בארץ שמציע תואר ראשון בבריאות הציבור".
ד"ר אסף בוך, מרצה וחוקר בחוג לבריאות הציבור ובריאות התזונה במכללה האקדמית אשקלון, סיפר על מטרת התוכנית: "דרך התוכנית הזאת אנחנו מקווים שהבוגרים שלנו יוכלו לעזור לאוכלוסייה למנוע את התחלואה בזמן הנכון ובמקום הנכון. הבוגרים יוצאים עם המון תחומי דעת שהם יכולים לקשור אותם וליישם אותם אחר כך בשטח".
פרופ' מור פירט על תוכנית הלימודים: "משך התואר הוא שלוש שנים, תוכנית הלימודים שלנו נמשכת יומיים בשבוע, כדי לאפשר לאנשים גם ללמוד וגם לעבוד. התוכנית כוללת קורסים שקשורים למדעי הטבע, כדי להכניס אותם לתוך התחום של בריאות הציבור, קורסי ליבה בבריאות הציבור כדי להבין איך מזהים התפרצויות, איך מטפלים בהתפרצויות וקורסים כללים של הבנה של מערכת הבריאות". פרופ' מור הוסיף: "הלימודים מחולקים לחלק עיוני תאורטי ולחלק מעשי, בשנה השלישית הסטודנטים לוקחים חלק בפרויקט כלשהו. הפרויקט יכול להיות או מחקרי או פרויקט התערבותי".
ד"ר בוך פירט על ההתנסות בשטח: "סטודנטים במכללת אשקלון בחוג לבריאות הציבור מתנסים בעבודה המעשית בשטח, הם נוגעים בזה בשנה השלישית ללימודיהם, מתנסים בעבודה במוסד בריאות כזה או אחר, קופת חולים, פרויקטים, פרויקטים מחקריים, הם יכולים לעסוק בחינוך, פרויקט חינוכי של אוכלוסייה מסוימת".
ומה אפשר לעשות אחרי סיום התואר? פרופ' מור: "הבוגרים שלו יכולים להשתלב במגוון מקומות תעסוקה בסיום הלימודים שלהם, הם יכולים להשתלב במשרד הבריאות, בבתי החולים, קופות חולים, בחברות תעופות ברשויות מקומיות וגם להמשיך ללימודים גבוהים לתואר שני". ד"ר בוך סיכם: "עצם זה שהם לומדים תחום לימודים מאוד אקלקטי ומאוד רחב וצוברים הרבה ידע, הם יכולים אפילו לקחת את זה לעולם הסטארט-אפים היום של עולם הרפואה".
*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמאיים המציגים
פורסם לראשונה: 00:33, 11.07.21