שלא כמו דולפינים, לווייתנים - בטח כמו גדולי הסנפיר, לא נוטים לקפץ יחדיו מעל המים. אלא שרוברט אדי, שיפוצניק מניו המפשיר, שעבד בעבר כדייג, קיבל מתנה נדירה ביותר ליום הולדתו ה-59 משלושה לווייתנים ענקיים.
בזמן שחגג עם בנותיו על סירה - הם צפו בלא פחות משלושה לווייתנים גדולי סנפיר מזנקים ביחד מהמים בתיאום מושלם.
מדובר באירוע כל כך נדיר, שכשהסרטון הפך ויראלי, אדי גם הוא הפך למושא לקנאה עבור מדענים ברחבי העולם. אדי כינה זאת "ריקוד בלט הלווייתן", שנצפה ממרחק של כ-275 מטרים. "זו חוויה של פעם בחיים, אני פשוט בר מזל". וכנראה שדברים טובים קורים לאנשים טובים, כי רוברט חגג גם את חזרתו בשלום ממסע סיוע הומניטרי לאוקראינה.
3 צפייה בגלריה
הלווייתנים בריקוד
הלווייתנים בריקוד
הלווייתנים בריקוד
(צילום: Robert Addie)
לווייתן גדול סנפיר הוא אחד היונקים הימיים הגדולים בעולם, שמגיע לאורך של כ-15 מטר ולמשקל של כ-30-25 טונות. הלווייתנים גדולי הסנפיר מנו בעבר כ-250 אלף פרטים, אך ציד ברוטאלי הביא לירידה חדה במספרם עד כדי הכחדה.
הם מצויים בכל האוקיינוסים ונודדים בים הפתוח, מהקוטב בו הם מוצאים את מזונם עד לאזורים הטרופים, שם הם מתרבים. מאז איסור הציד ב-1986, לאחר התאוששות ושיעורי רבייה גבוהים שנמשכו במשך מספר עשורים, הם הוסרו באזור ארה"ב מרשימת היונקים המצויים בסכנת הכחדה. (לכתבה על הלווייתנים המרקדים ב-NBC)
ועכשיו, לסוד ההיסטורי מאחורי ההר הגבוה ביותר הידוע במערכת השמש. אולימפוס מונס מתנשא לגובה של למעלה מ-20 ק"מ, ורוחבו 550 ק"מ, וחוץ מזה שהוא ההר הכי אימתני שתועד אי פעם.
3 צפייה בגלריה
ההר הגבוה במערכת השמש
ההר הגבוה במערכת השמש
ההר הגבוה במערכת השמש
(איור: A.Hildenbrand/Geops/CNRS)
מדובר בהר געש על כוכב הלכת מאדים, ששטחו כגודלה של פולין. הוא קרוי על שם הר האולימפוס שביוון, וכעת, אומרים מדענים במחקר חדש – ייתכן שהוא היה פעם אי - באוקיינוס עצום על כוכב הלכת האדום והיבש כיום.
לפני מיליארדי שנים, מאדים היה כוכב לכת צעיר ורטוב, ואולימפוס מונס חולק קווי דמיון עם איים געשיים פעילים על כדור הארץ (כמו איים ליד פורטוגל, קנדה והוואי בארה"ב), שמחזקים את העובדה שפעם הוא היה חלקת יבשה מוקפת ים. הגילוי הזה עשוי לסייע לחוקרים להבין את היסטוריית המים של מאדים, ובכך לעזור למשלחות עתידיות לכוכב הלכת השכן.
ולסיום, סיפור טבעת האירוסין של סנדי וקן, שסעדו במסעדה במיין שבארה"ב ב-2021 ומצאו משהו מיוחד על הצלחת, כזה שילווה אותם לכל החיים.
3 צפייה בגלריה
הטבעת והפנינה
הטבעת והפנינה
הטבעת והפנינה
(צילום: מתוך עמוד האינסטגרם של המסעדה bridgerestaurantri)
בעודה אוכלת את מנת הצדפות שלה, סנדי הרגישה משהו מוזר בפה, בהתחלה היא חשבה שמדובר בשן – אלא שהתברר שזו פנינה מיוחדת במינה.
הזוג ניצל את ההזדמנות הנדירה והבטיח האחד לשנייה שאם יתחתנו – הם יעשו מהפנינה טבעת. סנדי חיכתה כשנתיים, והנה ב-8 ביולי, ממש לפני כשלושה שבועות, קן הציע נישואים עם הטבעת המיוחדת. אתם בטח מתארים לעצמכם באיזו מסעדה הם בחרו לחגוג את האירוסים.
מבזק החדשות הטובות מתפרסם בימים ראשון, שלישי וחמישי