השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מנקה את השולחן, והיום (ד') היא הציגה את עיקרי המלצותיה בעניין עתיד ים המלח. זאת לאחר שהשבוע המשרד פרסם את העבודה שנעשתה בנוגע לשדה בריר, לפיו כריית הפוספטים פשוט לא משתלמת מבחינה כלכלית.
מדובר בשתי סוגיות שהיו בכותרות, והשרה היוצאת פועלת כדי להתוות את המשך הדרך עבור מי שיחליף אותה בתפקיד, זאת מתוך חשש שהעמדה הזו לא תגובה על ידי השר או השרה הבאים. "אי אפשר היה להשאיר את הדברים פתוחים", אמר גורם במשרד. "כבר כיום עובדים על המסמכים לחידוש הזיכיון של 2030 למפעלים. זה קריטי שיהיה שינוי דרמטי".
2 צפייה בגלריה
ים המלח מלונות
ים המלח מלונות
ים המלח
(צילום: shutterstock)
לאור לוח הזמנים הצפוף, והעובדה שאין כל סיכוי לקבל החלטת ממשלה בנושא, השרה הוציאה את מסקנותיה.
בחודש יוני האחרון פורסמה טיוטת דוח המדיניות, בהמשך לשימוע הציבורי שנערך בנושא. המלצות השרה זנדברג פורטו במכתב לוועדת ההיגוי הבינמשרדית ולצוותי העבודה שדנו במסמך מדיניות ארוכת טווח לים המלח. ההמלצות העיקריות הן לתכנן ולתקצב את ייצוב המפלס והצלת ים המלח, וכן להגביל ולהפחית את הכמות הנשאבת על ידי מפעלי ים המלח וגביית תשלום עבור הנזק הסביבתי שגורמים המפעלים. בנוסף, ההמלצה היא שלא לקדם את חלופת מובל המים בין ים סוף לים המלח, המוכר גם כ"תעלת הימים", בשל השלכותיה הסביבתיות הקשות והישימות הנמוכה שלה.
"ים המלח הוא פלא טבע מהייחודיים בעולם", כתבה השרה זנדברג. "אלא שבמאה השנים האחרונות ייבשנו אותו בקצב חסר תקדים, חסמנו 95% ממקורות המים שלו, ניצלנו אותו ניצול יתר ופגענו בו פגיעה בלתי הפיכה. עתידו של ים המלח מצוי כעת בפני הכרעה היסטורית: האם ישרוד ויתייצב - או ימשיך ויגווע. את ים המלח צריך להציל, אלא שמעולם לא התקבלה החלטה כזו על ידי ממשלות ישראל. ולמעשה, המשך מצב עסקים כרגיל מוביל כהכרח לכלייתו". השרה הבהירה כי התקצוב לייצוב המפלס יביא להצלתו.
2 צפייה בגלריה
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג
(צילום: אילנה קוריאל)
בהתייחס להתנהלות המדינה מול מפעלי המלח, כתבה השרה כי נדרש שינוי כיוון דרסטי באופן שבו המדינה מתנהלת אל מול המפעלים: "בין ההמלצות שיש לפעול להסדיר בהקדם - הגבלה והפחתת כמות המים הנשאבת על ידי המפעלים וצמצום השפעתם השלילית על מפלס הים, ולא פחות חשוב - תשלום עבור השבת המים המנוצלים על ידי המפעלים כך שיכסו את מלוא עלויות ההשפעות השליליות של פעולתם".
בנוסף, הבהירה השרה כי יש לדחות את ההמלצה לקידום חלופת המובל הדרומי, המוכר גם כ"תעלת הימים". השרה זנדברג סיכמה כי יש "לפעול בשני אפיקים: הראשון, והמיידי – לפעול לקידום החלטת ממשלה לאשרור כלל המלצות הדוח, מלבד ההמלצה של חלופות ייצוב המפלס. השני - ובאשר לחלופות, להקים צוות משלים לבחינה עקרונית של החלופות הצפוניות העומדות על הפרק, שיגיש המלצותיו בתוך שישה חודשים, כמצע לשיח עם ממלכת ירדן".
השרה זנדברג תסיים את תפקידה עם השבעת הממשלה הבאה, ובקרבתה פועלים כדי לקדם עוד שורה של החלטות סביבתיות.