כ-100 בני אדם נעקצים מדי שנה מצריבת מדוזה קובייתית ארסית. לדברי חוקר מדוזות, במקרים אחדים המפגש בין אדם למדוזה ארסית עלול להסתיים במוות, כמו שאירע אתמול (שבת) בתאילנד - כשילד ישראלי בן 9 מת מצריבת מדוזה ארסית בחוף בהדרין באי קופנגן.

בריאיון לאולפן ynet התייחס ד"ר דור אדליסט, מומחה למדוזות מאוניברסיטת חיפה וממקימי אתר "מדוזות בעם", למפגש הקטלני עם המדוזה הארסית. "רובן ככולן של הצריבות מהמדוזות האלה הוא בדרום מזרח אסיה, בין אזור תאילנד ועד אוסטרליה", הוא אמר. "רוב הצריבות האלה מתרחשות באיים ובכפרים שרחוקים ממקומות שבהם יש עזרה והמוות הוא בדרך כלל באזורים שלוקח זמן להגיש עזרה, במקומות שאין בהם חומץ".
לדבריו, בתקופה הזו יש מדוזות ארסיות רבות בחופים שבאזור תאילנד. "בזמן תקופת המונסון יש מדוזות קופסה במים בתאילנד. זה שיא המונסון הדרום מערבי. עונה פחות טובה להיכנס למים", הוא אמר. "אין הנחיה גורפת שלא להיכנס למים. בתאילנד מומלץ לשאול את המקומיים, כשיש מדוזות להימנע מלהיכנס. יש אנשים שנצרבים ולא במתים - אין הנחיה גורפת".
2 צפייה בגלריה
מדוזת קובייה מול חופי תאילנד
מדוזת קובייה מול חופי תאילנד
מדוזת קובייה מול חופי תאילנד
(צילום: shutterstock)
ד"ר אדליסט הרגיע ואמר כי כי מדוזות קופסה אינן נמצאות כלל באזורינו. "אין מדוזות קופסה במזרח הים התיכון, מעולם לא נצפו כאלה. בסופו של דבר אנחנו באמת אין אצלנו מדוזות קטלניות, אף אחד לא מת מצריבה של מדוזה כזאת או אחרת", הוא אמר.
חוקרים בתאילנד אמרו כי בשנים האחרונות עלה מספרם של המדוזות הקובייתיות מול חופי המדינה בשל כמה גורמים, בהם ההתחממות הגלובלית, פסולת שמושלכת בחוף ומגיעה למים ומושכת את המדוזות שתרות אחר מזון במים הרדודים, והירידה במספר צבי הים שאוכלים את המדוזות. בניגוד לסוגים אחרים של מדוזות, המדוזה הקובייתית לא צפה על פני המים, אלא שוחה במעמקים ולכן קשה לראות אותה, אמר המומחה התאי, בייחוד בלילה.
2 צפייה בגלריה
שלט המזהיר מפני מדוזות בתאילנד
שלט המזהיר מפני מדוזות בתאילנד
שלט המזהיר מפני מדוזות בתאילנד
(צילום: shutterstock)
לדברי חוקרים בתאילנד, הצורה של המדוזה הקובייתית הוא כמו של קובייה שקופה, והזרועות שלה עשויות להגיע לאורך של שלושה מטרים.